Page 80 - TEMEL SANAT EĞİTİMİ 9
P. 80

3. ÜNİTE


            Rönesans ile mimari yapıdan koparak bir anlamda bağımsızlığını kazanan heykel, kendi mekânını
          yaratarak dış mekâna açılmıştır. Bu dönemde mekânlar, Michelangelo’nun “Marcus Aurelius” heykeli ör-
          neğinde olduğu gibi, kent kültürünün bir parçası haline gelecektir. Heykel, özellikle yirminci yüzyılın ikinci
          yarısından itibaren mimari yapılarla eş değer büyüyerek kendi mekânını yaratmıştır (Görsel 3.20, 3.21).




















          Görsel 3.20: “Marcus Aurelius” (Marco Orelyo), 1538,   Görsel 3.21: “Zafer Takı”, Paris / detay
          Michelangelo, Campidoglio Meydanı, Roma

                      BEN KİMİM ?

                  GIOVANNI ANTONIO CANAL (1697–1768)

               18.  yüzyıl  İtalyan  manzara  ressamıdır.  Asıl  adı  Giovanni  Antonio  Canal
            (Covanni  Tonyo  Kanal)  olsa  da  Canaletto  (Kanaletto)  adıyla  tanınmıştır.  İlk
            sanat eğitimini bezeme ressamı olan babası Bernardo Canal (Bernardo Kanal)
            atölyesinde  almıştır.  1719’da  babasıyla  opera  dekoru  hazırlamak  için  gittiği
            Roma’daki ressamlardan etkilenerek manzara resimleri yapmaya başlamıştır.
            Sanatçının bilinen en eski çalışmaları 1720-1726 yıllarına aittir.
               Çalışmalarında sıcak renklerin koyu tonlarını kullanan Canaletto, ışık-göl-
            geyi ustaca kullanarak kendine has izlenimci ve özgür bir tavır sergilemiştir.
            Fakat alıcıların fotoğrafik manzaralara duydukları ilgi nedeniyle zamanla üs-  Görsel 3.22: “Canaletto”
            lubunu değiştirmiştir. Bu dönem resimlerimde kalem ve çini mürekkebini de
            kullanan sanatçı, daha yalın ve çizgisel bir üsluba yönelmiştir. Şehir manza-
            rası türünün öncü ismi Luca Carlevaris'ten (Luka Karlecaris) etkilenen sanatçı, veduta tekniğini
            (ayrıntılı kent resimleri ve oyma baskı uygulamaları) kullanarak bu alanda ustalaşmıştır. Sanatçı;
            gündelik yaşamı, mimari yapı ve meydanları resmederek eserlerine kentlerin kültürel dokusunu
            yansıtmıştır.
               Sanatçı, Venedik’e gelen turist sayısı 1740’ta başlayan Avusturya Veraset Savaşı nedeniyle
            azalınca oyma baskı sanatına ağırlık vermiştir. İngiliz alıcılarla ilişkisini sürdürmek için 1745’te
            Londra’ya gitmiş; burada kaldığı on yıl boyunca da Thames (Tems) Nehri, Londra görünümle-
            ri ve aristokratların konutlarını çalışmıştır. Bu dönemdeki eserleri; imgelemeden yoksun, nesnel,
            mekanik ve kendini tekrar eden çalışmalar olsa da kent tarihi açısından önemli birer belge niteli-
            ği taşımaktadır. Çalışmalarına Roma’dan kesitleri de
            ekleyen sanatçı, 1755’te Venedik’e döndüğünde aynı
            tekniği devam ettirmiştir.
               Canaletto, ölümünden beş yıl önce Venedik Aka-
            demisine  seçilmiştir.  Çalışmalarıyla  Venedik’teki  to-
            poğrafik resim türü ile İngiliz manzara resmini büyük
            oranda etkileyen sanatçı, 19. yüzyıl manzara resminin
            de öncüsüdür.
                Görsel 3.23: “San Marco Meydanı”, 1720, Canaletto,
                68,6x112,4 cm, tüyb, Metropolitan Sanat Müzesi, New York



          78
   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85