Page 80 - TEMEL SANAT EĞİTİMİ 9
P. 80
3. ÜNİTE
Rönesans ile mimari yapıdan koparak bir anlamda bağımsızlığını kazanan heykel, kendi mekânını
yaratarak dış mekâna açılmıştır. Bu dönemde mekânlar, Michelangelo’nun “Marcus Aurelius” heykeli ör-
neğinde olduğu gibi, kent kültürünün bir parçası haline gelecektir. Heykel, özellikle yirminci yüzyılın ikinci
yarısından itibaren mimari yapılarla eş değer büyüyerek kendi mekânını yaratmıştır (Görsel 3.20, 3.21).
Görsel 3.20: “Marcus Aurelius” (Marco Orelyo), 1538, Görsel 3.21: “Zafer Takı”, Paris / detay
Michelangelo, Campidoglio Meydanı, Roma
BEN KİMİM ?
GIOVANNI ANTONIO CANAL (1697–1768)
18. yüzyıl İtalyan manzara ressamıdır. Asıl adı Giovanni Antonio Canal
(Covanni Tonyo Kanal) olsa da Canaletto (Kanaletto) adıyla tanınmıştır. İlk
sanat eğitimini bezeme ressamı olan babası Bernardo Canal (Bernardo Kanal)
atölyesinde almıştır. 1719’da babasıyla opera dekoru hazırlamak için gittiği
Roma’daki ressamlardan etkilenerek manzara resimleri yapmaya başlamıştır.
Sanatçının bilinen en eski çalışmaları 1720-1726 yıllarına aittir.
Çalışmalarında sıcak renklerin koyu tonlarını kullanan Canaletto, ışık-göl-
geyi ustaca kullanarak kendine has izlenimci ve özgür bir tavır sergilemiştir.
Fakat alıcıların fotoğrafik manzaralara duydukları ilgi nedeniyle zamanla üs- Görsel 3.22: “Canaletto”
lubunu değiştirmiştir. Bu dönem resimlerimde kalem ve çini mürekkebini de
kullanan sanatçı, daha yalın ve çizgisel bir üsluba yönelmiştir. Şehir manza-
rası türünün öncü ismi Luca Carlevaris'ten (Luka Karlecaris) etkilenen sanatçı, veduta tekniğini
(ayrıntılı kent resimleri ve oyma baskı uygulamaları) kullanarak bu alanda ustalaşmıştır. Sanatçı;
gündelik yaşamı, mimari yapı ve meydanları resmederek eserlerine kentlerin kültürel dokusunu
yansıtmıştır.
Sanatçı, Venedik’e gelen turist sayısı 1740’ta başlayan Avusturya Veraset Savaşı nedeniyle
azalınca oyma baskı sanatına ağırlık vermiştir. İngiliz alıcılarla ilişkisini sürdürmek için 1745’te
Londra’ya gitmiş; burada kaldığı on yıl boyunca da Thames (Tems) Nehri, Londra görünümle-
ri ve aristokratların konutlarını çalışmıştır. Bu dönemdeki eserleri; imgelemeden yoksun, nesnel,
mekanik ve kendini tekrar eden çalışmalar olsa da kent tarihi açısından önemli birer belge niteli-
ği taşımaktadır. Çalışmalarına Roma’dan kesitleri de
ekleyen sanatçı, 1755’te Venedik’e döndüğünde aynı
tekniği devam ettirmiştir.
Canaletto, ölümünden beş yıl önce Venedik Aka-
demisine seçilmiştir. Çalışmalarıyla Venedik’teki to-
poğrafik resim türü ile İngiliz manzara resmini büyük
oranda etkileyen sanatçı, 19. yüzyıl manzara resminin
de öncüsüdür.
Görsel 3.23: “San Marco Meydanı”, 1720, Canaletto,
68,6x112,4 cm, tüyb, Metropolitan Sanat Müzesi, New York
78