Page 210 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 11
P. 210

STRÜKTÜR



               Strüktürde Perspektif


               Doğada yer alan her varlık, içinde bulunduğu mekânın ürünüdür. Mekânın algılanmasında  çizgi, biçim, pers-
            pektif, ışık-gölge ve renk  temel  elemanlardır. Bir nesnenin yön, büyüklük, uzaklık gibi özelliklerinin algılanması
            ise mekân algısı ile gerçekleşir. Mekân kavramı, espas, derinlik, uzay, alan, perspektif gibi kavramların karşılığında
            da kullanılabilir. Perspektif, bir nesnenin, insanın veya mekânın kompozisyon elemanları araçlarıyla derinlik duy-
            gusu uyandıracak şekilde biçimlendirme yöntemidir. Sanatta yanılsama 15.yy.da Leonardo da Vinci’nin perspektifi
            bulmasıyla başlamıştır.
               Üç boyutlu en, boy, derinliği olan bir nesneyi bir yüzey üzerinde çeşitli çizgisel anlatım yolları ile resimleme
            yöntemine perspektif denir. Perspektif, üç boyutlu  cisimleri  iki boyutlu bir düzlem üzerinde göstermek için kulla-
            nılan bir yöntemdir. Üç boyutlu sanatlarda renk ve çizgiden çok biçim yapıları ön plandadır.
               Perspektif; boyutları hakkında bilgi sahibi olduğumuz yapıların arka plana yerleştirilmesi ile gözden uzaklaşan
            nesnelerin, oran dahilinde küçüldüğünü kabul eder. Bu biçimlerin ölçekli bir biçimde birim tekrarına uğradığı du-
            rumlarda da strüktür yapının ortaya çıktığı görülür (Görsel 5.21, 5.22).




























                                       Görsel 5.21: Prizma perspektifleri, Ozan Oğuzhan Durak

































            Görsel 5.22: Habitat 67, 1967, Kanada





                                                                                                         207
   205   206   207   208   209   210   211   212   213   214   215