Page 218 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 11
P. 218
STRÜKTÜR
“Doğayı biçimlerinden soyutlayın, o zaman onun ruhuna erişirsiniz.”
Theo Van Doesburg
Strüktür Uygulamaları
Temel sanat eğitiminde strüktür yapı düzeni oluşturmaya yönelik düşünce becerisi geliştirmek, sabır gerekti-
ren bir süreçtir ve temel eğitimin önemli bir bölümünü oluşturur. Bu şekilde birey çevresinde ve doğada gördüğü
strüktürleri, kendi çalışmalarında kullanabilme olanaklarını araştırır. Strüktür yapıda birimler, modüller belli ku-
rallar doğrultusunda yüzey ve mekânda düzenlenir. Strüktür yapı oluşurken dikkat edilmesi gereken ışık, renk,
yön, boyut, denge, zıtlık, bütün-parça ilişkisi, ritim gibi unsurlar temel ilkelerdir. Bu temel ilkeler ile düşünmek,
birbirinden farklı düzende strüktür yapıların nitelikli bir bütün oluşturacak şekilde tasarlanmasını sağlar. Tasarım
oluşurken birim ve modüllerin eş olması, belirli tekrarlarla bir düzen oluşturması, giderek büyümesi veya küçül-
mesi, bir düzen dâhilinde artması, azalması matematiksel ve geometrik bir düzeni gerektirir (Görsel 5.35). Bu dü-
zen içerisinde strüktür yapıda çoğalma belli bir yerde aksıyorsa birimler arasında yanlış bir bağlantı var demektir.
a b
c ç
d e
Görsel 5.35: Strüktür uygulama aşamaları
1. Strüktür yapı oluşturmada malzeme seçiminin önemi nedir? Arkadaşlarınızla paylaşınız.
2. Strüktür yapı oluştururken birim ve modüller belirli bir düzen içerisinde çoğaltılarak birbirinden farklı
strüktür yapı oluşturulabilir mi? İnceleyiniz.
3. Birim ve modüller çoğalırken; yön, boyut, renk, zıtlık ve tekrarların kullanımı kompozisyon yapısını etkiler mi?
İnceleyiniz.
215