Page 223 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 11
P. 223

5. Ünite




                                “Ritim bir sayı değildir. Biz onu sanat anlatımının aracı olarak kullanırız.”
                                                                                                                                                                                                         Guilord

                  Doğadaki örüntü biçimlerini sanat ve mimaride uygulayan Leonardo da Vinci ve Escher  gibi birçok sanatçı
               kar tanesi, deniz kabukları, yaprak damarları vb. doğada bulunan doku ve ritmik tekrarları inceleyerek örüntü ve
               simetriyi yapıtlarında kullanmışlardır. Leonardo da Vinci örüntünün “zihni çeşitli buluşlara uyandırmak ve uyar-
               mak” olduğunu söylemiştir. Bir düzen ve yineleme içerisindeki iki ya da üç boyutlu nesneler topluluğuna örüntü
               denir. Tekrarın özelliklerinden biri olan örüntü; renkle, boyut ile üretilebilir (açık-koyu, büyük-küçük ). Hayatımız-
               da birçok örüntü vardır. Birçok sanatçı ağaç damarlarında, taş kesitlerinde, çeşitli lekelerde örüntü ve simetriyi
               (denge ) bulmaya çalışmıştır. M. C. Esher (Eşer) Gestalt kuramını sanatta en iyi biçimde yakalayan grafik sanat-
               çısıdır. Sanatçı resimlerini bir veya birkaç motifi hiçbiri birbirinin üstüne gelmeyecek şekilde simetrik bir düzen-
               de oluşturur. Resimlerinde metamorfoz (doğadan değişim), paradoks (çelişki) ve sonsuzluk kavramını işlemiştir
               (Görsel 5.44).
                  Kompozisyonda uyumlu bütünlüğü tekrar ile elde ederiz. Tekrarın özelliklerinden birisi de ritim üretme bece-
               risidir. Ritim; tekrar eden hareketin ifadesidir, ışık, doku, şekil, renk gibi elemanların tekrarı ile oluşan düzenli ve
               düzensiz hareketin bütünüdür. Tekrar ve ritim; kompozisyona uyum ve heyecan kazandırır. Ardışıklık herhangi bir
               kompozisyon ilkesi ile başlayabilir, giderek artabilir veya küçülebilir. Birimlerin bir araya gelişinde yön değişikliği,
               zıt renk kullanımı çalışmaya hareket ve dinamizm kazandırır (Görsel 5.45).





















































               Görsel 5.44: M. C. Escher, Gökyüzü ve Su, 1938, Hollanda









            220
   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227   228