Page 228 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 11
P. 228

STRÜKTÜR



               Strüktürde Işık ve Ritim


               Yunanca asıllı bir kelime olan ritim, olayların düzenli aralıklarla tekrarlanması niteliğini ifade eder. Sanatsal
            anlatı ve kompozisyonlarda örüntülerin (planlı tekrar) belirli sıra ve aralıkla birbirini tekrar etmesidir.
               Işığın strüktürü oluşturan yapı elemanları üzerindeki dağılımı yapının görünüşünü etkiler. Işığın yüzeye nasıl
            ulaştığı, şiddeti, açısı, yoğunluğu, renk özellikleri gibi yüzeye düşen ışığın bu özellikleri mekânı ve mekândaki nes-
            neleri görünüş olarak etkiler. Işık aynı zamanda renk, doku gibi elemanların üzerinde de etkilidir. Örneğin yüzeyin
            pürüzlü veya pürüzsüz olması ışığın etkisini arttırır ya da azaltır. Derin dokular yüzeyde gölgeyi oluştururken düz
            yüzey ışığı yansıtır.
               Aydınlığı oluşturan ışığın geliş yönü ışığın doğrusal yapısıdır. Nesne ve yüzeylere düşen ışık doğrultusu  dokusal
            (mat-parlak), biçimsel (düzlem-bükey), boyutsal (iki boyut-üç boyut) algılamalar ile mekânı tanımlar, boyutlandı-
            rır, dokuları belirginleştirir.
               Işığın kullanımındaki farklılıklar yüzeyde açık-koyu, mat-parlak, büyük-küçük gibi zıtlıkları vurgulayarak, farklı
            ışık etkilerine göre yön ve boyut değiştirerek ritim oluşturur.
               Yüzey ve mekânda oluşturulan strüktür yapıların üzerine düşen ışık; strüktür yapının büyük- küçük, dar veya
            geniş algılanmasına sebep olur. Yüzeye ve mekâna düşen ışık dağılımı değişken olduğu için yapı elemanları üze-
            rindeki ritim etkisi de değişkenlik gösterir. Bu değişme yüzünden cisimlerin ve yapıların görünüşlerinde farklılıklar
            doğar. Yapı birimlerinin görünümünde ışığın yönü, gelişi ve kuvveti algılamayı arttıran bir özelliktir (Görsel 5.52).

























                   a




























                   b
                  Görsel 5.52: Vanke Pavilion, Daniel Libeskind (Danyel Libeskaynd), 2015, Milano, İtalya





                                                                                                         225
   223   224   225   226   227   228   229   230   231   232   233