Page 227 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 11
P. 227

5. Ünite










                                        FİBONACCİ VE ALTIN ORAN’IN DOĞA VE SANATTA YERİ
                   İtalyan matematikçi Leonardo Fibonacci (Leonardo Fibonaçi) 1170-
                 1250 yılları arasında yaşamıştır (Görsel 5.48). Fibonacci Kuramı, adını
                 ünlü matematikçinin adından alan özel bir dizilimdir. Bu özel dizilime
                 göre “Her sayının kendinden öncekiyle toplanması sonucu oluşan bir
                 sayı dizisidir.” Fibonacci dizilimindeki bir sayı, kendisinden önce gelen
                 sayıya bölündüğünde altın orana (Pi sayısı 3.14) yaklaşır. Fibonacci dizi-
                 sini (PHİ sayısı 1.618) doğada, sanatta  ve  hayatın her alanında görmek
                 mümkündür. Fibonacci dizilimi ve altın oran kendi  içinde  sonsuz tek-
                 rarlarla tüm canlıların yapısında bulunur.
                   Fibonacci diziliminde  bir bitki filizlenirken büyüme ve dallanma Fi-  Görsel 5.48: Leonardo Fibonacci
                 bonacci  ardışığı  ile  gerçekleşir.   Ayçiçeğinin  merkezinden  dışa  doğru,
                 sağdan sola, soldan sağa tane sayılarının birbirine oranı yine Fibonacci dizilimi ile gerçekleşir. Bitki ve yap-
                 rakların diziliminde, çiçeklerin tohumlarında, kar tanelerinin geometrisinde, DNA  diziliminde, insan vücu-
                 dunda, kabuklu deniz canlılarının geometrisinde ise altın oranı görürüz (Görsel 5.49).
                   Fibonacci  kuralı; resim, heykel, mimari alanlarında sanatçılar tarafından estetik ölçü birimi olarak kulla-
                 nılmıştır. Eski Yunan Uygarlığı’nda altın dikdörtgen birçok yapıda kullanılmıştır. Partenon  Tapınağı bu kural
                 ile yapılan önemli bir mimaridir. Mısır Piramitleri’nden “Keops” piramidi de altın oran kuralına göre inşa
                 edilmiştir. Antik Yunan Heykelleri, Rönesans Dönemi’nde birçok sanatçının  oluşturduğu tablolar, altın orana
                 göre belirlenmiş ve bu çalışmalarda insan vücudu ölçü alınmıştır. Da Vinci, Mona Lisa ve Son Akşam Yemeği
                 tablolarında altın oranı, Fibonacci’den 200 yıl sonra kusursuz bir şekilde uygulamıştır (Görsel 5.50). Bütün
                 görsel sanatlar tarihi, bu oranın uygulamaları ile doludur (Görsel 5.51).
                                "Okuma parçalarındaki metinler yazıldığı dönemin imla ve noktalamasına uygun olarak verilmiştir."













                  Görsel 5.49: Altın oran örnekleri


























                 Görsel 5.50: Mona Lisa, Leonardo Da Vinci,   Görsel 5.51: Büyük Dalga, Hokusai (Okaşi), 1830, Metropolitan Müzesi, New
                 1503, Louvre  Müzesi , Paris                                                  York




            224
   222   223   224   225   226   227   228   229   230   231   232