Page 52 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 11
P. 52
ÜÇ BOYUTLU SANATA GİRİŞ
1950’li yıllara kadar Devlet Güzel Sanatlar Akademisinde klasik figüre dayalı bir eğitim anlayışı varken 1950’li
yıllardan sonra modern akımların etkisinde kalınmıştır. Bu anlayışla akademide eğitim veren hocalar Ali Hadi
BARA, Zühtü MÜRİDOĞLU olmuştur. Bağımsız ve kişisel üsluplarını büst ve anıt heykel anlayışından çıkararak so-
yut heykeller üretmişlerdir. Çağdaş Türk heykel sanatçıları arasında sayabileceğimiz diğer heykeltıraşlardan bazı-
ları Hüseyin Anka ÖZKAN, İlhan KOMAN (Görsel 1.70), Hüseyin GEZER (Görsel 1.71), Mehmet Sadi ÇALIK (Görsel
1.72), Kuzgun ACAR, Saim BUGAY, Sabiha BENGÜTAŞ 'tır.
1970’li yıllarda Türk sanatı kavramsal, minimal ve feminist eğilimlerin etkisinde gelişen bir yapı izler. Türk hey-
kel sanatındaki hareketlilik de bu döneme rastlar. Bahsedilen hareket, modern sanatın ve modern sanat kuram-
larının sorgulanmaya başlanmasına özellikle sanatta bir süredir egemen olan Biçimcilik ve Soyut Dışavurum Akı-
mı'nın eleştirisine dayanmaktadır.
Görsel 1.70: Whirlpool (Vörpul), İlhan Koman, 1990, İsveç Görsel 1.71: Çocuk ve Ana, Hüseyin Gezer,
1948, Resim Heykel Müzesi, İstanbul
Görsel 1.72: At Başları, Mehmet Sadi Çalık, 1940, Kültür Park, İzmir
49
49