Page 51 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 11
P. 51
1. Ünite
Türkiye'de Cumhuriyet Sonrası Heykel Sanatı
Cumhuriyetin ilanından sonra devlet tarafından yurt dışına heykel eğitimine gönderilen ilk heykel sanatçısı,
Ratip Aşir ACUDOĞLU’dur. Sonraki yıllarda akademi öğrencilerinden Ali Hadi BARA (Görsel:1.68), Zühtü MÜRİ-
DOĞLU (Görsel:1.69), Nusret SUMAN da devlet bursu ile yurt dışında eğitim alan heykel sanatçılarımızdandır.
Cumhuriyet Dönemi ilk kadın heykel sanatçımız Sabiha BENGÜTAŞ’tır.
Cumhuriyet Dönemi'nde heykel sanatı akademi içinde sınırlı kalmıştır. Atatürk’ün sanata verdiği önem doğ-
rultusunda yaptığı konuşmalar ve eğitim programları ile yurt dışına gönderilen vatansever sanatçılar, yurda dön-
dükten sonra öğrenci yetiştirme hizmetinde yer almışlardır. Henüz yetişmiş heykel sanatçıları yokken, anıt heykel
yapma konusunda yeterli tecrübeye sahip yabancı heykel sanatçılarına görev verilmiştir. Bu sanatçılar ağırlıklı ola-
rak figüratif heykel çalışmaları gerçekleştirmiştir. 1926 yılında heykel sanatçısı Heinrich Krippel'in [Henrik Krippel
(1883-1945)] yapmış olduğu Sarayburnu Parkı’ndaki Atatürk heykeli ilk anıt heykeldir. 1928 yılında Pietro CANO-
NİCA'nın [Pietro Canonika (1869-1959)] yapmış olduğu Taksim Cumhuriyet Anıtı da bir başka örnektir. 1930’lu
yıllardan sonra da anıt heykel yapan heykel sanatçılarımız arasında Ali Hadi BARA, Ratip Aşır ACUDOĞLU, Nejad
SİREL gibi sanatçıları görebiliriz.
1932 yılında Zühtü MÜRİDOĞLU’nun açmış olduğu sergi, ilk heykel sergisi olarak kabul edilmektedir.
Görsel 1.68: Boşlukta Sürekli Biçim, Ali Hadi Bara, 1952, Görsel 1.69: Dayanışma Heykeli, Zühtü Müridoğlu, 1973, mermer,
Resim Heykel Müzesi, İstanbul Fındıklı Parkı, Beyoğlu
Cumhuriyetin ilk yıllarında gerçekleştirilen anıt çalışmaları, neden yabancı sanatçılar tarafından yürütülmüş-
tür? Bu durumun sebeplerini araştırınız.
48
48