Page 50 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 11
P. 50

3. ÜNİTE


           ÜNİTE 3               BÜST



           ÜNİTEYE BAŞLARKEN
           1.  İnsan yüzünün duygu ve mimiklere göre farklı şekiller almasının nedenleri nelerdir?
           2. İnsan yüzünün heykele konu olmasının sebebi ne olabilir?




          3.1. Büst Yapımı
          3.1.1. Büst Tanımı
          Heykel sanatında kendine has yeri olan büst; baş ve vücudun gö-
          ğüs ve omuzlara kadar olan kısmını gösteren kompozisyonlardır.
          Sadece başın ele alındığı büstler “baş” olarak adlandırılmaktadır.
          Büstlerde baş dışındaki kısımlar düz olarak verilebileceği gibi bu
          kısımlar büste konu olan kişinin tarihteki önemi, görevi ve statü-
          sünü yansıtan kıyafet ve aksesuarlarla betimlenebilir (Görsel 3.1).
          Büst yapımında baş, omuz ve göğüs kısmına kadar olan kısıtlı bir
          bölge ele alındığı için hem büstü yapılan kişinin kişisel özelliklerine
          en ince ayrıntısına kadar yer verilebilir hem de bu özelliklerin ve
          duyguların izleyiciye aktarılması sağlanır. Büst, bazen bir kaideyle
          desteklenir.
          İnsanoğlu geçmişten günümüze duygu, düşünce ve inançla rını
          heykellere yansıtmış; farklı uygarlık ve kültürlere ait sevgi, saygı,
          adalet, vatanseverlik gibi pek çok değeri heykel ve büstlerle ifade
          etmişlerdir. Yapıldıkları dönemde ve sonrasında oluşturdukları
          etkilerle geçmiş ve gelecek arasında köprü kuran büstler, bu yö-
          nüyle kültürel zenginliklerin kuşaktan kuşağa aktarılmasını ve genç
          kuşaklarda tarih bilincinin oluş masını sağlamıştır.
          Geçmişten günümüze mermer, bronz, kil, alçı, bal mumu ve ahşap
          gibi farklı malzemelerle ve değişik tekniklerle oluşturulan büstlerde   Görsel 3.1: Hintli Rahip, 16.yüzyıl, Kraliyet
          malzeme ustalıkla biçimlendirilmiş; ortaya çıkan gerçeklik algısı sa-  Koleksiyonu, Prado (Pıradu) Müzesi, Madrid
          yesinde hayranlık uyandıran çalışmalara imza atılmıştır (Görsel 3.2).
          Günümüzde modelaj, yontu ve inşa yöntemiyle çeşitli doğal veya yapay malzeme bir araya getirilerek büst yapılmak-
          tadır (Görsel 3.3).





















          Görsel 3.2:  Guiliano Finelli  (Cilyano  Finalli),  ?, Maria   Görsel 3.3: Janus Başı, 1999, Peter Burke (Peter Börg), Cass (Keas)
          Duglioli Barberini (Maria Duglayoli Berberini), Louvre   Heykel Vakfı, İngiltere
          Müzesi, Paris, Fransa

          48
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55