Page 46 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 11
P. 46

ÜÇ BOYUTLU SANATA GİRİŞ




               İnanışların değişmesiyle birlikte Selçuklular
            heykel geleneğini çoğunlukla mimarinin bir parçası
            olarak ele almıştır. Başlarda Selçuklu sanatı yerel ve
            farklı kültür varlıklarının (kartallar, aslanlar, hayat
            ağaçları vb.) karmaşık inanç ve gelenek dünyasının
            izlerini yansıtır. Anadolu Selçukluları insan ve hayvan
            figürlerini,  bitki motifleri  ve birbirinin  devamı gibi
            görünen sonsuzluk tekrarları ile oluşturulmuş sade
            geometrik kabartmaları,  yapılarda süsleme aracı
            olarak kullanmışlardır. Birbirini tekrar eden formlar,
            sabırlı ve titiz bir işçilikle gerçekleştirilmiştir. Bu süs-
            leme anlayışı tanrısal ifadenin yansıdığı evren düze-
            nidir ve tasavvuf görüşü ile uyum içindedir. Devlet
            sembolü olan çift başlı kartal kabartmalarına mimari
            yapılarda sıkça rastlanır (Görsel 1.61). Kabartmalar-
            da savaşçı betimlemeleri ve yer yer grifon adı verilen
            mitolojik hayvan figürleri de tasvir edilmiştir (Görsel
            1.62). İleri seviyedeki taş işçiliği ve tuğla kullanma
            geleneği İslamiyetin de etkilerini taşıyan süsleme
            anlayışıyla mimari yapıların vazgeçilmez bir unsuru
            olmuştur. Bu gelenekle yapılmış birçok medrese, tür-
            be, han, saray ve camiden günümüze kadar ulaşan
            örnekler mevcuttur. Taş işçiliğinin en güzel örneği-
            ni Divriği Ulu Cami'nin taç kapılarında görebilmek
            mümkündür  (Görsel  1.63). (Bu eser, Unesco tara-
            fından insanlığın ortak kültür mirası listesine Türki-
            ye'den giren ilk  eser olma özelliğini taşır.) Osmanlı
            da aynı mimari yapı geleneğinden yola çıkıp taş işçili-
            ğinin üzerine yenilikler ekleyerek bu sanatı geliştirip
            devam ettirmiştir.
                                                          Görsel 1.61: Çift başlı kartal, Anadolu Selçuklu Dönemi 13. yy.,
                                                           Divriği Ulu Cami, Sivas





































             Görsel 1.62:  Grifon, Anadolu Selçuklu Dönemi 13. yy., Konya





                                                                                                         43
                                                                                                         43
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51