Page 41 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 11
P. 41

1. Ünite











                                                     SOYUT FORM ALGILAMA
                                                              “İLHAN KOMAN”
                  En önemli heykeltıraşlarımızdan, Türk Da Vinci’si olarak ad-
                 landırılan İlhan Koman 1921’de Edirne’de doğmuştur (Görsel
                 1.49). Türkiye’nin ilk heykel sanatçılarından ve Sanay-i Nefise
                 Mektebi'nin ilk hocalarından biridir. 1941’de İstanbul Güzel
                 Sanatlar Akademisi Resim bölümüne giren İlhan Koman, bir
                 yıl sonra Heykel bölümüne geçmiş, Rudolf Belling’in (Rudolf
                 Beling) öğrencisi olarak bölümü derece ile bitirmiştir. Mezuni-
                 yetinden hemen sonra aldığı devlet bursu ile 1947-1950 arası
                 Fransa’da Academia  Julian ve I “Ecole du Louvre” da çalışmalar
                 yapmıştır. 1951 yılında yurda dönerek İstanbul Güzel Sanatlar
                 Akademisinde Yavent Oskanʼdan sonra ikinci yönetici olarak
                 1958’e kadar Akademide öğretim üyeliği yapmıştır. Bu dönem-
                 de Anıtkabir’in büyük rölyeflerinden doğu kanadını yapmak
                 için  girdiği  yarışmada  birincilik  almış  ve  Zühtü  Müridoğlu  ile
                 birlikte Anıtkabir’in doğu kanadı rölyeflerini ve kabartmalarını
                 yapmıştır. Paris’te eğitim gördüğü süre içinde Eski Yunan, Me-
                 zopotamya ve Mısır sanatını araştırmış olan Koman’ın Anıtkabir
                 için yaptığı rölyefte Mısır sanatının etkileri açıkça görülmekte-  Görsel 1.49: İlhan Koman (1921-1986)
                 dir. İlhan Koman 1958’de Akademiden ayrılarak İsveç’e yerleşmiş, 1967’den itibaren Stockholm Konstfack-
                 skolan’da sanat eğitmenliği yaparak ölümüne kadar İsveç’te yaşamıştır. Akdeniz Heykeli, Anıtkabir’in doğu
                 kabartmaları sanatçının Türkiye’de bulunan çalışmalarından en bilinenleridir. “...Aslında sanat, bence insanın
                 bilinmeyene doğru çıktığı bir serüvendir. Sanatçı, devamlı kendisini yenileyebilmelidir.” anlayışı ile yaptığı ça-
                 lışmaları Türk heykelinde kalıplaşmış formu parçalayarak, yeni arayışlara yönelen sanatçılara da ilham kay-
                 nağı olmuştur. Eserlerinde geometrik soyut heykel anlayışı ağır basmaktadır. Hareket, maddenin ve doğanın
                 içindeki sonsuz devinim İlhan Koman’ın heykellerinin temel ögelerinden biridir. Heykellerin esas formu, de-
                 vinim hâlinde mekânda kapladıkları boşluktur. Bu anlayış ile yaptığı lirik soyut “Akdeniz Heykeli” dalgalanan,
                 titreşen, deniz kokulu bir İlahe'dir. Akdeniz heykelinin yarısı metalden yarısı boşluktan yapılmıştır. Dolayısıyla
                 içinde bulunduğu mekân onun organik parçasıdır. Metal unsurlarla adeta bir simyacı gibi çalışmalarını sürdür-
                 müş (Görsel 1.50, 1.51) olan İlhan Koman, gerek Türkiyeʼde gerekse yurt dışında çeşitli ödüllere layık görül-
                 müştür. İlhan Koman 1986 yılında Stockholm’de hayatını kaybetmiştir.
                                  "Okuma parçalarındaki metinler yazıldığı dönemin imla ve noktalamasına uygun olarak verilmiştir."



























                          Görsel 1.50: Akdeniz, İlhan Koman, 1980   Görsel 1.51: Sonsuzluk, İlhan Koman, 1986





             38
             38
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46