Page 126 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 12
P. 126
MASK
Yontuda Form Oluştururken Kütle-Boşluk Kavramları
Kütle her zaman heykelin ağırlığı ve yoğunluğunu gösterir. Boşluk, bir sanat çalışmasının içindeki ya da çev-
resindeki boş alan ya da yüzeydir. Modern heykelin en önemli sorunlarından biri olan kütlenin biçimlenişinde
boşluğun rolü, Aleksandr Rodçenko’dan [Aleksandır Roşenko (1891-1956)] Henry Moore ve Barbara Hepworth’e
[Barbıra Hepvört (1903-1975)] değin sanatçıların hesaplaştıkları bir olgudur. Heykelde de tek noktadan bakışın kı-
rılması sonrasında kütle bölünmeye, parçalarına ayırılmaya başlamış ve heykelin onu saran boşlukla birlikte nasıl
kavranması gerektiği üzerine birçok deneme gerçekleştirilmiştir.
Görsel 3.12 ve 3.13’te gaz betondan yontu örneklerine yer verilmiştir. Bu örnekleri kütle-boşluk
kavramları açısından inceleyiniz.
Görsel 3.12: İsimsiz, Leanne Waterhouse (Leni Wotırhaus), Görsel 3.13: Moai Başı, James Bayliss
2014, Amerika (Ceyms Beyliz), 2012, İngiltere
Nasıl bir yol izlenmeli?
1. Uygulamaları biçim, hacim, mekân, ışık-gölge elemanları açısından karşılaştırınız.
2. Uygulamalarda kullanılan malzemenin biçimleniş formlarına göre yön, hareket, ritim, denge,
derinlik gibi ilkelerle ilişkisi nasıl olmuştur? Belirtiniz.
3. Uygulamalardan hangisi kapalı kompozisyona örnek verilebilir?
4. Uygulamalardan hangisi boşluk kavramına örnek verilebilir?
123