Page 126 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 12
P. 126

MASK




            Yontuda Form Oluştururken Kütle-Boşluk Kavramları

               Kütle her zaman heykelin ağırlığı ve yoğunluğunu gösterir. Boşluk, bir sanat çalışmasının içindeki ya da çev-
            resindeki boş alan ya da yüzeydir. Modern heykelin en önemli sorunlarından biri olan kütlenin biçimlenişinde
            boşluğun rolü, Aleksandr Rodçenko’dan [Aleksandır Roşenko (1891-1956)] Henry Moore ve Barbara Hepworth’e
            [Barbıra Hepvört (1903-1975)] değin sanatçıların hesaplaştıkları bir olgudur. Heykelde de tek noktadan bakışın kı-
            rılması sonrasında kütle bölünmeye, parçalarına ayırılmaya başlamış ve heykelin onu saran boşlukla birlikte nasıl
            kavranması gerektiği üzerine birçok deneme gerçekleştirilmiştir.











                     Görsel 3.12 ve 3.13’te gaz betondan yontu örneklerine yer verilmiştir. Bu örnekleri kütle-boşluk
                  kavramları açısından inceleyiniz.












































                        Görsel 3.12: İsimsiz, Leanne Waterhouse (Leni Wotırhaus),   Görsel 3.13: Moai Başı, James Bayliss
                        2014, Amerika                                (Ceyms Beyliz), 2012, İngiltere


                      Nasıl bir yol izlenmeli?
                  1. Uygulamaları biçim, hacim, mekân, ışık-gölge elemanları açısından karşılaştırınız.
                  2. Uygulamalarda kullanılan malzemenin biçimleniş formlarına göre yön, hareket, ritim, denge,
                       derinlik gibi ilkelerle ilişkisi nasıl olmuştur? Belirtiniz.
                  3. Uygulamalardan hangisi kapalı kompozisyona örnek verilebilir?
                  4. Uygulamalardan hangisi boşluk kavramına örnek verilebilir?







                                                                                                         123
   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131