Page 140 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 12
P. 140

HEYKEL UYGULAMALARI




               Sanatçı doğanın sadece görünen kısmıyla değil görünmeyen kıs-
            mıyla da ilgilenir ve bazen farklı bir gerçeklik anlayışı sunmak için este-
            tikten uzaklaşıp yeniden bilimsel bir uğraşa el atarak insan doğasının
            gerçekliğini sanat eseri aracılığıyla anlamaya ve anlatmaya çalışır.
               Sanat alanında anatomi bilgisi, ressamlar veya heykeltıraşlar için
            gerçekçi ya da naturalist figürler ortaya çıkarmanın yanında doğanın
            yasalarını, işleyişini anlamak için eğitimin ayrılmaz bir parçası olmuş-
            tur. Sanatçıların kas ve kemik sisteminin işlevsel anatomisine odakla-
            nan desen, resim ve heykel çalışmalarının 14. yüzyıldan 18. yüzyıla ka-
            dar tıp bilimine önemli katkıları olmuştur. Hatta bu sanatçılar ecorche
            adı verilen ''deri altı kas yapısı anatomik çizimleri''nin ortaya çıkmasını
            sağlamışlardır (Görsel 4.3).

            Oran-Orantı


               Üç boyutlu insan figürü uygulamalarında boyut ile şekil arasında
            ilişki kurulurken desen çalışmalarında da kullanılan oran-orantı bilgi-
            sine ihtiyaç vardır. İçerisinde insan, hayvan ve doğa ögeleri bulunan fi-
            güratif çalışmalara başlamadan önce şematik değerlendirmelere bağlı
            kalınarak yapılan çizim eskizlerinden yola çıkılmalıdır.
               Figüratif heykel çalışmalarında hareketi anlatan fiziksel duruş, ne
            olursa olsun kas ve iskelet sisteminin imkân tanıdığı oranlarda biçim-
            lendirilebilir. Sağlıklı bir anatominin oranlarında denge ve bütünlüğe
            aykırı formlar yoktur. Form için sadece bükülme, eğilme veya gerilme
            söz konusu olabilir. MÖ 280-207 yılları arasında yaşamış Helenistik Dö-
            nem filozofu Khrysippos'a göre ''Güzellik, vücut parçalarının birbirine
            oranından oluşur.''
               Sayısal ve geometrik verilerle ortalamaları alınmış ölçülere da-  Görsel 4.3: Kadın Ecorche, Pierre-Paul
            yanarak ideal erkek figürlerinde toplam yüksekliğin başın sekiz katı   Prud'hon , [Pier Pol Pürüdon (1758-1823)]
            kadar olduğunu ve omuz genişliğinin de baş yüksekliğinin iki
            katına karşılık geldiğini söyleyebiliriz. Vücudun diğer parçala-
            rının da kendilerine özgü simetrik oranları vardır. Örneğin çene
            ile saç arasında kalan yüz mesafesi, bilek ile orta parmak ucu
            arasında kalan mesafeye eşittir. Ön kolun vücut yüksekliğine
            oranı 1/4, ayağın topuktan parmak ucuna kadar boyu da 1/6-
            sı kadardır.
               Kadın figürlerinde ise boy daha kısayken baş da erkeklere
            nispeten daha küçüktür. Omuz ve bel daha dar, kalçalar daha
            geniş göğüs de daha aşağıdadır (Görsel 4.4).
               İnsan figürünün modle edilerek forma dönüştürülmesi ve
            yorumlanması aşamalarında anatomi çok önemli bir araçtır.
            Bununla beraber üç boyutlu biçimlendirmeler esnasında ke-
            miklerin biçimini, kas yapısını, proporsiyonlarını ve vücudun
            mas (kas kitlesi) yapısını bilmek gerekir.
               Üç boyutlu uygulamalarda uygulanmak istenen biçim for-
            ma dönüştürülürken oran-orantı hesaplamalarını çözebilmek
            için ahşap kaliperler, kumpaslar ve şerit metreler gibi ölçü
            araçlarından yararlanılır. Bu araçlar model ve çalışma arasın-
            da ölçü alırken parça-bütün uyumunun sağlanmasına, geniş-
            lik, yükseklik ve derinlik gibi birim verilerinin sabit kütleler
            ile uyumlu hâle dönüştürülmesine yardımcı olur. Kısacası açı
            ve boyutlar ne olursa olsun ölçülebilir değerlerin söz konusu
            olduğu  üç  boyutlu  uygulamalarda  yapı  elemanlarının  bağlı
            bulundukları kütle ile oranları bu araçlarla yapılan hesaplar
            sayesinde kıyaslanabilir.
                                                                  Görsel 4.4: Figürde oran-orantı







                                                                                                         137
   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145