Page 142 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 12
P. 142

HEYKEL UYGULAMALARI




            Açık-Kapalı Kompozisyon

               Heykel kompozisyonarında Antik Çağ'dan Modern Dönem'e gelene kadar kütle ve
            volüme bağlı kalınmıştır. Mısır ve Arkaik Yunan'da heykellerde iç boşluklardan kaçınıl-
            mış, kapalı ve katı kütleli heykel çalışmaları gelenek hâline getirilmişti. Her ne kadar
            grup heykellerinde veya bir figürün kolları ve bacakları arasında bir takım boşluklar
            görülse de boşluğun önemi, inşa edilebilir bir madde olarak anlaşılamamıştı (Görsel
            4.5).
               Özellikle Klasik heykellerde iç boşluklardan olabildiğince kaçınılmıştır. Michael
            Angelo'nun bu konudaki fikri ''İyi bir heykel kapalı olmalıdır, bir tepenin yamacın-
            dan yuvarlandığında hiçbir parçasını kaybetmemelidir.'' şeklindedir. Buna karşı-
            lık Çağdaş heykel sanatında boşluk yepyeni bir heykel elemanı olarak karşımıza
            çıkar. Örneğin Henry Moore, heykelin kütlesini oyarak boşluğun kütlenin içine
            kadar girmesini ve bu boşluğun form elemanı olarak değerlendirilmesini sağ-
            lamıştır (Görsel 4.6).
               Kapalı  ve  açık  biçim,  heykelin  çeşitli  görsel  unsurlarının  heykel  ile
            mekân arasında ne tür bir ilişki kurduğunu tanımlayan göreceli terimlerdir.
               Kapalı kompozisyonda heykeller sadece dış formlardan oluşmuş,
            kendi kendine yeten, sınırlı, sakin ve içe dönük bir anlatım sergiler. Açık
            kompozisyonlarda ise heykele iç boşlukların girmesi ve iç yapının ortaya
            çıkarılması çalışmaya yeni bir boyut katarken gergin, büyüme ve gelişime
            açık, dışa dönük bir ifade kazandırır.
               Açık kompozisyon oluşturan sanatçılar doğanın ideal ölçülerle
            verilmesinden çok, daha derin bir yorumunu yapmayı amaçlar.







                                                            Görsel 4.5: Mısır Orta Krallığı'ndan bir firavunun heykeli, MÖ 1919-1885




































            Görsel 4.6: Uzanmış Figür, Henry Moore, 1957, Tate Galery, Londra







                                                                                                         139
   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147