Page 143 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 12
P. 143
4. Ünite
Uygulanacak Formun Belirlenmesi
Üç boyutlu çalışmalarda kompozisyonu tasarlama aşaması, malzemeyle teknik uygulamaya geçmeden önce
yapılması gereken ilk iştir. Zaman ve güç kaybını önlemek için plastik problemlerin taslak üzerinde çözümlenmesi
ve formu ararken yeni fikirler üretilebilmesi gerekir. Çalışılacak figür ne olursa olsun ifade elemanları, figür duruş
ve detaylarıyla bütünlük içerisinde olmalıdır. Uygulanacak çalışma insan figirü ise taslak aşamasında yeterince
araştırma yapabilmek ve figürün üç boyutunu kavramak için anatomik insan maketine bakarak kısa süreli eskizler
yapılabilir (Görsel 4.7).
Figüratif heykeller üç boyutlu ve etrafında dönülebilen bağımsız gövdelere sahip oldukları için farklı bakış açı-
larından bakıldığında farklı görüntüler oluşturur. Bu nedenle uygulamaya geçmeden önce formu her açıdan çö-
zümleyebilmek için yapılan taslak çalışmalarında farklı açılardan da figür eskizlerinin çalışılması gerekmektedir.
Unutulmamalıdır ki figüratif heykel çalışmalarının bir yüzey üzerine uygulanmış rölyefler ya da tablolarda olduğu
gibi izlenme olanakları sınırlı değildir.
Görsel 4.7: Formun belirlenmesi
Figüratif Çalışmanın İskeletinin Hazırlanması
Uygulanmak istenen kompozisyon, desen etütleri çalışılarak kurgulanıp oluşturulmak istenen boyutlar bu
kompozisyona göre tasarlanır. Kompozisyonun duruşuna ve boyutlarına göre armatür oluşturmak uygun mal-
zemeler (profil demir, tel, takoz, sunta vb.) kullanılarak sağlanır. Bu malzemlerle inşa edilen yapı ana çalışmanın
uygulanmasına iskelet görevi yapacağı için oluşturulan konstrüksiyon dayanıklı ve destekli olmalıdır.
Tel ve takozlarla oluşturulan iskeletin üzerine kil eklendikçe ortaya çıkan ağırlığı dengede tutabilmek için taşı-
yıcı profilin kaideye sağlam bir şekilde sabitlenmesi gerekir.
a b c
Görsel 4.8: Figüratif çalışmanın iskeletinin hazırlanması
140