Page 96 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 12
P. 96

BÜST









              FRANZ XAVER MESSERSCHMİDT

                                      Franz Xaver’in Yüzleri
                 Franz Xaver Messerschmidt Avusturya’nın Bavyera şehrinde 6 Şubat 1736’da
              doğdu (Görsel 2.45). Erken yaşta babasını kaybedince heykeltıraş olan dayısı Jo-
              han Baptist Straub ile bir süre yaşadı. Viyana Güzel Sanatlar Akademisine girerek
              dikkatleri üzerine çekti. Hocası Martin Van Meytens’in desteği ile aranan bir port-
              re sanatçısı oldu. Akademide on yıldan fazla süre geleneksel heykeller üzerine
              çözümlemeler yaptı. Yunan ve Mısır sanatına ait ölçü birimlerini inceledi. Baba
              figürü olarak gördüğü hocası Martin Van Meytens’in ölümü ile ruhsal durumunda
              bir çöküş yaşayarak akademik kariyerinden vazgeçti.
                 1777’den sonra kendini model olarak kullandığı yetmişe yakın ‘‘Karekter Ka-  Görsel 2.45: Franz Xaver
              faları’’ olarak adlandırdığı acılı yüz ifadelerini betimlediği büst serisini oluştur-  Messerschmidt
              muştur (Görsel 2.46). Bu büstler yaşadığı dönemde anlaşılmasa da kendinden
              sonra gelen birçok sanatçıya ilham kaynağı olmuştur. Soyluların görkemli güç ve
              servetinin vurgulandığı 18. yy. heykel anlayışını kıran Franz Xaver insanın ifadesi-
              ne odaklanarak döneminden farklı düşünen bir anlayış sergilemiştir.
                 Franz Xaver’in ‘‘Karekter Kafaları’’ adlı büst serisini üç grupta inceleyebiliriz.
              Az sayıda doğal yüz ifadelerinin olduğu birinci grup, çene, ağız ve burun şekil-
              lerinin yukarı doğru uzatıldığı ikinci grup, son olarak sarsıcı ve baş döndürücü
              ifadelerin olduğu 54 büstü içeren üçüncü gruptur.
                 Franz Xaver 1783’te Slovakya’da öldüğünde geride bıraktığı ‘‘Karekter Kafa-
              ları’’ serisi uzunca bir süre keşfedilmeyi beklemiştir (Görsel 2.47). Hiç kimseyi
              memnun etme  telaşında  olmadan gerçekleştirdiği  aşırı ifadesel  büstleri, ölü-
              münden iki yüzyıl sonra anlaşılabilmiştir. 20. yy. bilimsel buluşların ve psikana-
              lizin gelişimine koşut olarak fizyognomi (Bir kişinin karekterini yüzün şeklinden
              değerlendiren bilim dalı.) biliminin katkılarıyla Franz Xaver’in büstleri gerekli de-  Görsel 2.46: Franz Xaver
              ğeri kazanmıştır.                                                    Messerschmidt çizimleri



































              Görsel 2.47: Karekter Kafaları Serisi, Franz Xaver Messerschmidt, Getty Müzesi, Avusturya






                                                                                                         93
   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101