Page 89 - ÇALGI EĞİTİMİ KEMANE | 10
P. 89

2. ÜNİTE  ETÜTLER VE DAĞARCIK





                                              OKUMA PARÇASI


            BESTECİ OSMANLI PADİŞAHLARI


            Osmanlı padişahlarının büyük bir kısmının çeşitli sanat dallarına ilgi duyduğu, bilim ve sanat çalış-
            malarını teşvik ettiği ve desteklediği bilinmektedir. Ancak içlerinden bazılarının bu alanlarda birer
            profesyonel olduklarını biliyor muydunuz? Bu okuma parçasında Osmanlı padişahlarını müzisyen ve
            besteci yönleri ile ele alacağız.
            Sultan II. Bayezid: 8. Osmanlı padişahı, şair, hattat, besteci devlet adamı (1447-1512). Sükûneti se-
            ven, memleketi bayındır, halkı refah içinde görmek isteyen bir padişahtı. Adnî mahlasıyla yazdığı
            Türkçe ve Farsça şiirler, kendi divançesi ve şuara tezkirelerinde yer almaktadır. Aynı zamanda hattat
            olan II. Bayezid, Ali Ufkî Bey’in yazdığı Mecmu’a-i Sâz ü Söz başlıklı ünlü eserde örneği verilen nevâ
            peşrevine, “Peşrev-i Bayezid” şeklinde not düştüğü için besteciliği belgelenen padişahlardandır. Bu-
            nun haricinde birçok peşrev ve saz semaisinin ona ait olduğu ileri sürülmüştür.
            Sultan IV. Murad: 17. Osmanlı padişahı, şair, besteci devlet adamı (1612-1640). XVI. yüzyıl sonların-
            da Osmanlı Devleti’nin karşılaştığı siyasi ve iktisadi problemler yüzünden sarayda duraklayan müzik
            faaliyetleri IV. Murad Dönemi’nde yeniden canlanarak yaygınlaşmış ve gelişme göstermiştir. Saltanatı
            boyunca bilim ve sanat adamlarını destekleyen IV. Murad, Tebriz’i fethedince en meşhuru Şeştârî
            Murad Ağa olan on iki musikişinası İstanbul’a getirerek Enderun’a yeni sanatkârlar kazandırmış, bun-
            lar dönemin müzik çalışmalarına büyük katkılarda bulunmuşlardır.
            “Murâdî” mahlasıyla şiirler yazan Sultan IV. Murad, bestelerinde Şah Murâd mahlasını kullanmıştır.
            Çağdaşı Ali Ufkî Bey’in yazdığı Mecmu’a-i Sâz ü Söz adlı ünlü nota derlemesinde, “Bayatî Semaî” adlı
            eser için “Sultan Murad Han Fatih-i Bağdad” kaydı düşülmüş olması, IV. Murad’ın besteciliğini açık
            biçimde kanıtlamaktadır. Ayrıca, “Uyan ey gözlerim gafletten uyan” dizesiyle başlayan eviç makamı
            ve devr-i Revân usulündeki ilahi için Ali Ufkî Bey, “Sultan Murad Han-ı tâbe-serâh” kaydını düşmüştür.
            IV. Murad’dan günümüze çoğunluğu peşrev formunda olan 15 eser kalmıştır.
            Sultan III. Selim: 28. Osmanlı padişahı, şair, besteci, tamburi, neyzen, hanende, müzik koruyucusu,
            reformcu devlet adamı (1761-1808). Sultan III. Selim’in kültür tarihimizde özel bir yeri vardır. Türk
            müziği tarihinin önde gelen simaları içinde yer almış ve dönemi kendi ismiyle anılan bir müzik ekolü
            çerçevesinde değerlendirilmiştir. Bu ekol, sadece hükümdarın saltanat yıllarından ibaret kalmayıp
            onun  vefatından  sonra  şekillenecek  birtakım  değişikliklerin  alt  yapısını  hazırlaması  yönünden  de
            önem taşımaktadır. III. Selim’in müzisyenlere karşı yakınlık gösterip onları himaye etmesi, bu sanatın
            ilerlemesi ve yükselmesinde önemli rol oynamıştır. Osmanlı padişahlarından hiçbirinin müzik sevgisi,
            ilgisi ve bestekârlığı III. Selim düzeyine ulaşmamıştır.

            Çok iyi eğitim görmüş, şehzadelik çağında şiir ve müziğe yönelerek en güzel eserlerini bu dönemde
            bestelemiştir. III. Selim geleneksel tambur üslubunun üstadı Tambûrî İzak’tan dersler almış ve ona
            büyük bir saygı duymuştur. Selim’in şehzadeliği döneminde saray içinde ve dışında pek çok müzisyen
            ve besteci onun çevresinde toplanmıştır. Padişah olduktan sonra da Enderun Mektebi’ne önem ve-
            rerek meşkhaneyi yeniden düzenlemiş, o zamana kadar yevmiye ile ders veren hocalara düzenli aylık
            bağlamıştır. III. Selim’den sonra şöhret bulan pek çok besteci onun döneminde yetişmiştir. Saltanatı
            süresince müzikle ilgisini sürdürmüş, şehzadeliği dönemindeki kadar olmasa da yeni eserler bestele-
            meye devam etmiştir.

            Sultan III. Selim, geleneksel sanat müziğimizin yazıyla saptanması gerektiğini düşünerek Şeyh Abdül-
            baki Nâsır Dede’ye ve Hamparsum Efendi’ye bir müzik yazısı sistemi bulmaları konusunda talimat
            vermiş, bu müzik kuramcılarımız kendi buldukları sistemlerle eski ve yaşamakta olan birçok eseri
            notaya almışlardır. “Ebced” olarak nitelenen eski yazı sisteminin gelişmiş bir biçimi olan Abdülbaki
            Nâsır Dede sistemi tutunmamış, Hamparsum Efendi’nin bulduğu müzik yazısı ise basitliği dolayısıyla
            20. yüzyılın başlarına kadar kullanılmıştır.





                                                       88   U
                                                     U
   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94