Page 131 - ÇALGI EĞİTİMİ KLARNET | 10
P. 131

4.4. Türk Müziğinde Kullanılan Modal Diziler





                                  Nihâvend Makamı

                                  Nihâvend makamının durağı rast perdesidir. Seyri inici-çıkıcıdır. Bazen
                                  çıkıcı veya inici olarak seyre başlansa da hemen inici-çıkıcı seyre geri
                                  döner. Bûselik makamı dizisinin rast perdesine göçürülmesi ile oluştu-
                                  rulmuş şed bir makamdır. Bûselik beşlisine güçlü (Nevâ) üzerine kürdî
                                  dörtlüsü eklenerek veya bûselik beşlisine hicaz dörtlüsü eklenerek oluş-
                                  turulan iki şekli vardır. Batı müziğindeki sol minör dizisine denk gelmek-
                                  tedir. Güçlüsü Nevâ perdesidir. Bu perde üzerinde kürdî veya hicaz çeş-
                                  nisiyle yarım kalış yapılır. Donanıma si ve mi küçük mücennep bemolleri
                                  yazılır. Diğer değişen sesler eser içerisinde gösterilir. Birinci aralıktaki
                                  bakiye diyezli fa sesi (ırak perdesi) yeden sesidir.
                                  Genişlemesi hem tiz hem de pes tarafa doğru yapılabilmektedir. Tiz ta-
                                  rafa doğru güçlü Nevâ perdesi üzerindeki nevâ dörtlüsünü Gerdaniye
                                  perdesi üzerine bûselik beşlisi getirerek Nevâ’da kürdî dizisi olarak geniş-
                                  letilebilir. Pes tarafta ise  yegâh perdesi üzerine hicaz dörtlüsü eklenerek
                                  yapılır. Böylece Yegâhtan Nevâ’ya kadar olan bölgede bir Hümâyun dizisi
                                  oluşmuş olur.
                                  Güçlü civarından seyre başlanır. Eğer seyre çıkıcı ya da inici olarak baş-
                                  landıysa hemen güçlüye gidilir. Diziyi oluşturan çeşnilerde karışık gezini-
                                  lerek Nevâ perdesinde yarım kalış yapılır. Gerekli yerlerde asma kararlar
                                  gösterilir. Dizide karışık gezinildikten sonra istenilirse genişletilmiş böl-
                                  geler de gösterilerek Rast perdesinde Bûselik çeşnisi kullanılarak yedenli
                                  tam karar yapılır.

















                  Rast'ta Bûselik Beşlisi                       Nevâ'da Kürdî Dörtlüsü









                  Rast'ta Bûselik Beşlisi                       Nevâ'da Hicaz Dörtlüsü












                                                           130
   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136