Page 135 - ÇALGI EĞİTİMİ KLARNET 10
P. 135
OKUMA P ARÇASI
Atatürk'ün Türkiye'de Müzik Devrimi Kültürü Üstüne Düşünceleri
“Atatürk genel olarak Türk müzik devriminin 1920’lerdeki birinci aşama-
sının başlarında müzik alanında sanatçı yetiştirmek için Konservatuar-
dan, eğitimci-öğretmen yetiştirmek için Müzik Öğretmen Okulundan, iz-
lenecek yöntem olarak da batı müzikçiliğini almaktan ve bu müzikçiliğin
gerektirdiği ilke ve kuralları Türk müziğine uygulamaktan söz ediyordu.
Bunları yaparken ‘Dünyanın her türlü biliminden, buluşlarından, ilerle-
melerinden yararlanalım, lakin (ama) unutmayalım ki, asıl temeli kendi
içimizden çıkarmak zorun(luluğun)dayız’ diyordu. Türk müzik devriminin
1930’lardaki ikinci aşamasının başlarında ise müzik alanında sanatçı, bi-
limci ve eğitimci-öğretmen yetiştirmek için ilgili kurumların tümünü içine
alan Müzik Akademisinden (Milli Mûsiki ve Temsil Akademisi’nden), iz-
lenecek yöntem olarak da genel son müzik kurallarından ve Türk ulusal
müziğini bu kurallara göre işlemekten söz ediyordu. Bununla Türk ulusal
müziğinin yükselmesini ve evrensel müzikte yerini almasını amaçlıyordu.
Bütün bunlarla Türk ulusal müzik kültürünün çağdaş uygarlık düzeyine
erişmesini ve üstüne çıkmasını erekliyordu.” (Uçan, 2012: 33).
133