Page 134 - ÇALGI EĞİTİMİ KLARNET | 10
P. 134
O KU MA PAR ÇA S I
Atatürk'ün Türkiye'de Müzik Devrimi Kültürü Üstüne Düşünceleri
“Atatürk genel olarak Türk müzik devriminin 1920’lerdeki birinci aşamasının
başlarında müzik alanında sanatçı yetiştirmek için Konservatuardan, eğitim-
ci-öğretmen yetiştirmek için Müzik Öğretmen Okulundan, izlenecek yöntem
olarak da batı müzikçiliğini almaktan ve bu müzikçiliğin gerektirdiği ilke ve ku-
ralları Türk müziğine uygulamaktan söz ediyordu. Bunları yaparken ‘Dünyanın
her türlü biliminden, buluşlarından, ilerlemelerinden yararlanalım, lakin (ama)
unutmayalım ki, asıl temeli kendi içimizden çıkarmak zorun(luluğun)dayız’
diyordu. Türk müzik devriminin 1930’lardaki ikinci aşamasının başlarında ise
müzik alanında sanatçı, bilimci ve eğitimci-öğretmen yetiştirmek için ilgili ku-
rumların tümünü içine alan Müzik Akademisinden (Milli Mûsiki ve Temsil Aka-
demisi’nden), izlenecek yöntem olarak da genel son müzik kurallarından ve Türk
ulusal müziğini bu kurallara göre işlemekten söz ediyordu. Bununla Türk ulusal
müziğinin yükselmesini ve evrensel müzikte yerini almasını amaçlıyordu. Bütün
bunlarla Türk ulusal müzik kültürünün çağdaş uygarlık düzeyine erişmesini ve
üstüne çıkmasını erekliyordu.” (Uçan, 2012: 33).
133

