Page 13 - ÇALGI EĞİTİMİ RİTİM 10
P. 13

1. ÜNİTE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI  Konuyla ilgili ünite değerlendirme
                                                                    çalışması
                  A)  Aşağıdaki cümlelerin başında boş bırakılan parantez içlerine cümlelerde verilen bilgiler
                         doğru ise “D”, yanlış ise “Y” yazınız.
                          1. (…) Rebab yaylı bir çalgıdır.
                        2. (…) Bağlama tek tip bir çalgıdır.
                        3. (…) Bağlama tek çalım tekniğine sahip bir çalgıdır.
                        4. (…) Nevbe üflemeli bir çalgıdır.
                        5. (…) Tasavvuf müziğinin ana ritim çalgısı kudümdür.
                        6. (…) Bendirin diğer bir adı dairedir.

                  B)  Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerlere uygun ifadeleri yazınız.
                        1. Dinî müzik, ……………………………………… olmak üzere ikiye ayrılır.
                        2. Cami ve tekke müziğini birbirinden ayıran en önemli özellik ……………………………….
                  C) Aşağıdaki soruların doğru cevaplarını işaretleyiniz.
                        1. Cami ve tekke müziği ile ilgili aşağıda verilen bilgilerden hangisi doğrudur?
                            A) Her ikisinde de çalgı kullanılır.
                            B) Tekke müziğinde çalgı kullanılır.
                            C) İkisinde de çalgı kullanılmaz.
                            D) Cami müziğinde çalgı kullanılır.
                            E) Tekkede müzik yoktur.








                                                          19



                      Sıra Sizde 4
                     Aşağıda verilen etütlerin solfejini usül vurarak okuyunuz.
                                          RAST
                         Sofyan
                          8  4
                                                 j
                          5
                     1.  & 4 ˙  œ œ  œ œ œ œ œ œ œ œ œ .  œ œ œ œ  ˙  œ  œ
                        5  8         j
                        & 5 œ œ œ œ œ œ . œ  œ  œ œ œ ˙ HÜSEYNİ œ œ œ œ6 œ œ œ œ œ œ . œ œ J  œ œ œ
                                         CENNETTİRANADOLU
                          Sofyan
                          8            œ œ6 œ œ œ œ œ ‰ œ œ . œ  œ œ œ œ œ  ˙
                                               j
                     2.  &  5  4 4  Œ œ œ . œ œ6 œ œ œ J  ‰  J
                         5  8  œ œ œ œ  œ  œ  œ œ œ
                        &  5 Œ      J  J J  œ œ œ œ  œ œ  œ J  œ œ œ œ œ  œ ˙  . .
                                                    J
                                           J

                                                                      Konuyla ilgili okuma metinleri
                      Okuma Metni

                           Mevlâna öğretisinde güzel ses dinlemek âşıkların gıdasıdır. Zira güzel sesleri dinleyişte
                     buluşma, kavuşma hayali vardır. Gönüldeki hayaller güzel sesle gelişir, hatta o hayaller güzel
                     ses  yüzünden  şekillere  bürünür.  Demek  ki  musiki;  karakterimize,  huyumuza  göre  bize  tesir
                     etmektedir.  Hoş  nağmeler;  iyi  karakterli,  manaya  düşkün  bir  insanı  ilahi  âleme  yükseltirken
                     bedene ait zevklere düşkün kişiyi de aynı nağmeler cismani zevklere, nefsani arzulara götürür.
                     Can nağmeleriyle şenlenen can sesi, güzel sesler ve müzik, Mevlâna'nın yüreğini heyecandan
                     kaynatır; coşturur. Ondaki gaye ancak rebabın dilinde, kudümün sesinde, neyin ahenginde ve
                     mutriblerin maharetinde duyulabilir.
                                     (Kaynak: isamveri.org/pdfdrg/D02420/2007_3/2007_3_CETINKAYABA.)


                     24

                                                                                                          11
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18