Page 13 - ÇALGI EĞİTİMİ RİTİM 10
P. 13
1. ÜNİTE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI Konuyla ilgili ünite değerlendirme
çalışması
A) Aşağıdaki cümlelerin başında boş bırakılan parantez içlerine cümlelerde verilen bilgiler
doğru ise “D”, yanlış ise “Y” yazınız.
1. (…) Rebab yaylı bir çalgıdır.
2. (…) Bağlama tek tip bir çalgıdır.
3. (…) Bağlama tek çalım tekniğine sahip bir çalgıdır.
4. (…) Nevbe üflemeli bir çalgıdır.
5. (…) Tasavvuf müziğinin ana ritim çalgısı kudümdür.
6. (…) Bendirin diğer bir adı dairedir.
B) Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerlere uygun ifadeleri yazınız.
1. Dinî müzik, ……………………………………… olmak üzere ikiye ayrılır.
2. Cami ve tekke müziğini birbirinden ayıran en önemli özellik ……………………………….
C) Aşağıdaki soruların doğru cevaplarını işaretleyiniz.
1. Cami ve tekke müziği ile ilgili aşağıda verilen bilgilerden hangisi doğrudur?
A) Her ikisinde de çalgı kullanılır.
B) Tekke müziğinde çalgı kullanılır.
C) İkisinde de çalgı kullanılmaz.
D) Cami müziğinde çalgı kullanılır.
E) Tekkede müzik yoktur.
19
Sıra Sizde 4
Aşağıda verilen etütlerin solfejini usül vurarak okuyunuz.
RAST
Sofyan
8 4
j
5
1. & 4 ˙ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ . œ œ œ œ ˙ œ œ
5 8 j
& 5 œ œ œ œ œ œ . œ œ œ œ œ ˙ HÜSEYNİ œ œ œ œ6 œ œ œ œ œ œ . œ œ J œ œ œ
CENNETTİRANADOLU
Sofyan
8 œ œ6 œ œ œ œ œ ‰ œ œ . œ œ œ œ œ œ ˙
j
2. & 5 4 4 Œ œ œ . œ œ6 œ œ œ J ‰ J
5 8 œ œ œ œ œ œ œ œ œ
& 5 Œ J J J œ œ œ œ œ œ œ J œ œ œ œ œ œ ˙ . .
J
J
Konuyla ilgili okuma metinleri
Okuma Metni
Mevlâna öğretisinde güzel ses dinlemek âşıkların gıdasıdır. Zira güzel sesleri dinleyişte
buluşma, kavuşma hayali vardır. Gönüldeki hayaller güzel sesle gelişir, hatta o hayaller güzel
ses yüzünden şekillere bürünür. Demek ki musiki; karakterimize, huyumuza göre bize tesir
etmektedir. Hoş nağmeler; iyi karakterli, manaya düşkün bir insanı ilahi âleme yükseltirken
bedene ait zevklere düşkün kişiyi de aynı nağmeler cismani zevklere, nefsani arzulara götürür.
Can nağmeleriyle şenlenen can sesi, güzel sesler ve müzik, Mevlâna'nın yüreğini heyecandan
kaynatır; coşturur. Ondaki gaye ancak rebabın dilinde, kudümün sesinde, neyin ahenginde ve
mutriblerin maharetinde duyulabilir.
(Kaynak: isamveri.org/pdfdrg/D02420/2007_3/2007_3_CETINKAYABA.)
24
11