Page 11 - TÜRK HALK MÜZİĞİ KORO 10
P. 11

KİTABIN TANITIMI





                             Ünite numarası ve adını gösterir.


                                                                                                       Konu
                                                                                                    başlıkları
                                   1.                            KORO EĞİTİMİNİN TEMELLERİ       bu bölümde
              Ünitede                      ÜNİTE                 VE KORODA SES EĞİTİMİ               yer alır.
              öğreneceğiniz
              konular bu            NELER ÖĞRENECEKSİNİZ?  KAVRAMLAR  ÜNİTE KONULARI
              bölümde                 ● Sesin oluşumunu    ● Ses Sistemi    ● 1.1. Koro Eğitiminin Temelleri
                                      ● Solunum çeşitlerini
                                                      ● Solunum
                                                                    ● 1.2. Koroda Ses Eğitimi
              yer alır.               ● Seste meydana gelen     ● Mutasyon
                                     değişiklikleri
                                                      ● Ses Üretme
                                      ● Ses üretme ve yaymada     ● Koro Disiplini
                                     kullanılan teknikleri
                                      ● Şarkı söyleme için gerekli doğru     ● Postür
                                     duruş yöntemlerini
                                      ● İyi bir koronun sahip olduğu
                                     özellikleri







                             Ünite tanıtım            Ünitede öğreneceğiniz       Ünite karekodunu
                              karekodunu              kavramlar bu bölümde            gösterir.
                               gösterir.                    yer alır.







                                Ünite adını ve konu adını gösterir.




                                  TÜRK HALK MÜZİĞİ KORO 10                              1. ÜNİTE
                                  1. KORO EĞİTİMİNİN TEMELLERİ ve KORODA SES EĞİTİMİ  1. Solunum Aygıtı:
                                                                 Asıl işlevi oksijen ihtiyacının karşılanması ve ses üretiminde gerekli olan ener-
                                  1.1. KORO EĞİTİMİNİN TEMELLERİ  jinin sağlanmasıdır. Soluk borusu, akciğerler, diyafram, göğüs kafesi ve karın
              Hazırlık               HAZIRLIK ÇALIŞMALARI        kasları bu aygıtın içinde yer alır (Görsel 1.2).
              çalışmaları          1. Soluk alıp verirken kullandığımız organlar arasında hangilerini sayabiliriz?  Burun
                                   2. Doğada oluşan sesler, kulağımıza sizce hangi koşullarda gelebilir?
                                   3. Şarkı söylerken en rahat duruş şekli sizce nasıl olmalıdır?  Ağız   boşluğu  Soluk alma  Soluk verme
                                                                   boşluğu
              bu bölümde           4. Ses eğitimi çalışmalarının koro üzerinde ne gibi etkileri olabilir?  Yutak  Burun   Kaburga   Akciğerler   Kaburga   Akciğerler
                                                                          delikleri
                                                                                 genişler.
                                                                             kasları
                                                                                    kasları
                                                                                        genişler.
                                   5. İzlediğiniz bir koronun başarılı ya da başarısız olduğunu düşündüren unsurlar size göre nelerdir?
              yer alır.                                            Sağ akciğer  Sol  akciğer  Gırtlak (Larenks)  kasılır.  gevşer.
                                                                         Bronşlar
                                                                     Diyafram
                                                                               Diyafram kasılır.  Diyafram gevşer.
                                                                   Görsel 1.2:  Solunum Aygıtı  Görsel 1.3:  Diyaframın hareketleri
                                                                 Soluk alıp verme iki şekilde gerçekleşir. Birincisi, diyaframın aşağı ve yuka-
                                                                 rı hareketidir. Diyafram soluk aldığımızda kasılır ve aşağı doğru gerilir; soluk
                                                                 verdiğimizde ise gevşer ve yukarı doğru bir kavis çizer. İkincisinde ise göğüs
                                                                 boşluğunun ön arka çapı büyütülüp küçültülür, yani kaburgalar yukarı ve aşağı
                                                                 doğru hareket eder (Görsel 1.3).
                                                                                  GIRTLAK (LARENKS)
                                                                 Sesin oluşabilmesi için, akciğerlerden gelen ve di-  Önden görünüm  Endoskopik Görünüm
                                                                 yaframın da yardımıyla larenkse yani gırtlağa doğru   Epiglot
                                            Görsel 1.1:  Sesin Algılanması  yukarı itilen havanın ses tellerini titreştirmesi gere-  Hyoid kemik
                                         Ses; titreşen bir nesne tarafından ortaya çıkarılan basınç dalgalarının oluştur-  kir. Solunum vücut sağlığı için hayati öneme sahip-
                                         duğu enerji olarak adlandırılabilir, akciğerlerden gelen havanın ses yolunda   tir  ve  ses  tekniğinin  de  temelini  teşkil  ettiğinden   Tiroit kıkırdak
                                         oluşturduğu titreşim olarak da tanımlanabilir. Ses, kulağımızla veya onu ileten   solunumun  denetimini  kazandırıcı  çalışmalar,  ses
                                         hassas cihazlarla algılayabildiğimiz titreşimlerdir. Sesi oluşturan varlıklara “ses   eğitiminin  hareket  noktasıdır.  Yanlış  solunum,  za-  Krikoid kıkırdak
                                         kaynağı” denir. Canlı varlıklar, cansız varlıklar ve doğal etkenler ses kaynağını   man içerinde ses tellerinin ve larenks kaslarının yo-
                                         oluştururlar. Canlı varlıklara insanlar, hayvanlar; cansız varlıklara kullanılan   rulmasına böylece ses problemlerinin yaşanmasına   Ses telleri
                                         her tür araç-gereç; doğal etkenlere de gök gürültüsü, rüzgâr vb. örnek göste-  neden olur. Doğru ve denetimli yapılan soluk alış-  Soluk borusu
                                         rilebilir. Sesin oluşumunun ardından yayılması için uygun ortama, oluşan sesi   verişi, ses mekanizmasının doğru çalışmasını sağlar.
                                         algılayacak işitme organına (kulak) ve algılanan sesi işleyecek organa (beyin)   2. Titreşim Aygıtı:
                                         ihtiyaç vardır (Görsel 1.1).
                                                                 Sesin üretildiği ilk organ olan larenks (gırtlak), ses
                                         İNSANDA SES SİSTEMİ     tellerini içinde bulunduran bir kutucuktur. Kıkırdak
                                         İnsanda sesin oluşumu, akciğerlerden gelen havanın gırtlaktan geçerken ses   ve  kas  dokularından  meydana  gelir. Akciğerlerden
                                         tellerini titreştirmesiyle mümkündür. Ses sistemimizden bahsederken üç farklı   gelen hava bu kutucuğun içinde yer alan ses telleri-
                                         aygıtın eş güdümlü çalıştığını göz önünde bulundurmalıyız. Bu üç aygıtı solu-  ni titreştirir. Titreşim aygıtına aynı zamanda “vibra-  Solunum  Fonasyon
                                         num, titreşim ve yankı aygıtı olarak adlandırırız.   tör sistem” denir (Görsel 1.4).  Görsel 1.4:  Titreşim aygıtı
                                  14                                                      15
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16