Page 16 - TÜRK HALK MÜZİĞİ KORO 10
P. 16
TÜRK HALK MÜZİĞİ KORO 10 1. ÜNİTE
1. KORO EĞİTİMİNİN TEMELLERİ VE KORODA SES EĞİTİMİ
1.1. KORO EĞİTİMİNİN TEMELLERİ
HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
1. Soluk alıp verirken kullandığımız organlar arasında hangilerini sayabiliriz?
2. Doğada oluşan sesler, kulağımıza sizce hangi koşullarda gelebilir?
3. Şarkı söylerken en rahat duruş şekli sizce nasıl olmalıdır?
4. Ses eğitimi çalışmalarının koro üzerinde ne gibi etkileri olabilir?
5. İzlediğiniz bir koronun başarılı ya da başarısız olduğunu düşündüren unsurlar size göre nelerdir?
Görsel 1.1: Sesin Algılanması
Ses; titreşen bir nesne tarafından ortaya çıkarılan basınç dalgalarının
oluşturduğu enerji olarak adlandırılabilir, akciğerlerden gelen havanın ses yo-
lunda oluşturduğu titreşim olarak da tanımlanabilir. Ses, kulağımızla veya onu
ileten hassas cihazlarla algılayabildiğimiz titreşimlerdir. Sesi oluşturan varlık-
lara “ses kaynağı” denir. Canlı varlıklar, cansız varlıklar ve doğal etkenler ses
kaynağını oluştururlar. Canlı varlıklara insanlar, hayvanlar; cansız varlıklara
kullanılan her tür araç-gereç; doğal etkenlere de gök gürültüsü, rüzgâr vb.
örnek gösterilebilir. Sesin oluşumunun ardından yayılması için uygun ortama,
oluşan sesi algılayacak işitme organına (kulak) ve algılanan sesi işleyecek or-
gana (beyin) ihtiyaç vardır (Görsel 1.1).
İNSANDA SES SİSTEMİ
İnsanda sesin oluşumu, akciğerlerden gelen havanın gırtlaktan geçerken
ses tellerini titreştirmesiyle mümkündür. Ses sistemimizden bahsederken üç
farklı aygıtın eş güdümlü çalıştığını göz önünde bulundurmalıyız. Bu üç aygıtı
solunum, titreşim ve yankı aygıtı olarak adlandırırız.
14