Page 12 - TÜRK HALK MÜZİĞİ KORO 10
P. 12

KİTABIN TANITIMI




                 Okuma parçası bu bölümde yer alır.




                                   TÜRK HALK MÜZİĞİ KORO 10                             1. ÜNİTE
                                                                  olarak tek tip bir standartlaşma imkânı bulunmamaktadır. Bu, ilk bakışta başıboşluk gibi gözükse de
                                    OKUMA PARÇASI                 kıymetini bilenler için değer biçilmez bir sanat ve kültür zenginliğidir. En önemli strateji, konser-
                                   ŞEF ADAYLARINA ÖĞÜTLER         lerin kimliğine ve içeriğine göre düzenleme yapılmasıdır. Her bir konserinizde bir konuyu işleyip o
                                                                  konunun özellik ve en ilginç çeşnilerini sunma imkanını kullanabilirsiniz. Örneğin: düğün türküleri
                                   Saz sanatçısı olarak başladığım meslek hayatımın henüz gelişim sürecinde yöneticiliğe dayanması,   ve oyun havaları, semah ve bengiler, misket düzen ve havaları, halk efsaneleri, bahar ve hıdırellez
                                   herhangi bir tercihten çok, icra yeteneğimin yön verdiği doğrultuda tecelli etmiş oldu. Yoksa, güzel   folkloru vs…
                                   tınlayan etkili bir sesle tavırlı ezgiler seslendiren; ya da hayranlık uyandırıcı bir virtüöziteye ulaşan
                                   parlak bir saz sanatçısı olarak sadece kendi sanat değerimin ünlüsü ve sorumlusu olmayı yeğlerdim   Halk musikimizin çok zengin ve çeşnili repertuvarından her tür örneği bir konser süresi boyunca
                                   mutlaka…                       sunmanın imkânsızlığı sebebiyle bunların seçimleri ve çok dikkatli yapılmalı ve icra şekli titizlikle
                                                                  düzenlenmelidir.
                                   Bir ses veya saz sanatçısının ses veya sazına hâkim olma derecesine bağlı performansı, kendi so-
                                   rumluluk inisiyatifindedir. Topluluk icrasında ise şefin, topluluk elemanlarının tümüne müşterek   Pek tabiîdir ki, iyi bir program düzenlemek kadar onu en iyi şekilde hazırlayıp uyarlamak da gerekli
                                   sorumluluk bilincini kesintisiz yansıtabilmesi gerekmektedir. Topluluk içinde görev, sorumluluk ve   ve önemlidir.
                                   disiplinini bir an savsaklayan tek bir eleman, bu inisiyatif ipinin ucunu çekmiş demektir.   Gerçek sanatkârlık, yaratıcılıktır.
                                   Şeflik görevi, topluluğun kuruluşundan başlayarak periyodik ve ekstra her konser görevini ifa ede-  Adnan ATAMAN
                                   bilecek hale geliş süresinde, belirli safhaları kapsamaktadır. Bu süreç üç safhada gelişir:
                                                                             Bu Toprağın Sesi (Halk Musikimiz) eserinden kısaltılmıştır.
                                   1. Kuruluş safhası
                                   Kurum idaresi ile kurulacak topluluğun fonksiyonuna uyacak oluşum için elemanların çeşidi, sayısı
                                   ve nitelikleri:
                                   •  Erkek sesi sınıf ve adetleri: (Bas-Bariton-Tenor)
                                   •  Kadın sesi sınıf ve adetleri: (Alto-Soprano-Mezzo soprano)
                                   •  Saz tür ve adetleri
                                   2. Hazırlık safhası
                                   •  Genel musiki bilgisi yönünden, elemanların tümünü belirli ve aynı düzeye getirecek alt yapı
                                    çalışmaları
                                   •  Halk musikisi tavır ve karakterine uyum ve bu özelliklerin toplu icrada otantisiteye en uygun
                                    şekilde icra edebilmesi çalışmaları
                                   •  Şefin ritim, volüm, partisyon gibi teknik unsurlar ile nüans işaretlerinin aynı derecede algılanma
                                    yetisini geliştirip yerleştirme alışkanlığını sağlama çalışmaları
                                   •  Şefin yönetim esnasında yapabileceği doğaçlama bir harekete veya muhtemel bir aksaklığı telafi
                                    edecek işaretine uyabilme refleksini kazanma uygulamaları
                                   •  Ezgilerin folklorik unsur ve konularını veya yazılmasına neden olmuş olayların uyandıracağı duy-
                                    gu ifadesini icraya aksettirebilme yeteneğini kazanma çalışmaları
                                   •  En kısa sürede en az 3-4 konser repertuvarı sağlayacak sıkı bir toplu çalışma ile mümkün olan en
                                    yakın etkinliği sağlamak için bol bol repertuvar çalışması ve provası yapmak.
                                   3. Faaliyet safhası
                                   Bu veya buna benzer hazırlık çalışmaları sonunda sıra icraya gelince belirli bir program düzenleme
                                   politikası da tespit etmek gerekir. Halk musikisi, insan ve doğa ile ilgili bedenî ve ruhî her konu
                                   ile ilgili temaları kullanır, matematiksel kural ve unsurlara tâbi değildir ve halk musikisinin konu
                                   32                                                     33
                 Ölçme ve değerlendirme
                 bu bölümde yer alır.                         Ölçme ve değerlendirmeye ait
                                                              karekod bu bölümde yer alır.
                                  TÜRK HALK MÜZİĞİ KORO 10                               1. ÜNİTE
                                    ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME          ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
                                   Aşağıdaki soruları dikkatlice okuyunuz ve doğru seçeneği işaretleyiniz.  5.   Kadın ve Erkek Sesleri
                                   1. Solunum aygıtında yer alan organlar aşağıdakilerden hangisinde doğru verilmiştir?  Soprano
                                                                                  Mezzo soprano
                                   A) Akciğerler-dişler            Çocuk Sesleri  Alto
                                                                   Soprano ya da Alto
                                   B) Burun-sinüsler                              Tenor
                                   C) Gırtlak-ses telleri                         Bariton
                                   D) Soluk borusu-diyafram                       Bas
                                                                   İnsan sesinin gelişim ve değişim süreci düşünüldüğünde yukarıda boş bırakılan yere aşağıda-
                                   E) Çene-akciğerler
                                                                   ki ifadelerden hangisi gelmelidir?
                                   2.                              A) Ses eğitiminin etkileri
                                   I. Burun ve soluk borumuz aracılığıyla akciğerlerimize soluk alırız.  B) Ergenlik dönemi-mutasyon
                                   II. Aldığımız soluk diyafram yardımıyla itilir.  C) İnsan seslerinin sınıflandırılması
                                   III. Gırtlağa doğru itilen hava ses tellerini titreştirir.  D) Ses eğitiminde yaş grupları analizi
                                   IV. Ses tellerini titreşimini denetlemek ses tekniğinin temelini teşkil eder.  E) Koro çeşitleri
                                                                  6. Mutasyon döneminde larenksin boyutlarında meydana gelen değişiklik aşağıdakilerden han-
                                   Yukarıdaki ifadelerde doğru olanlar, aşağıdakilerden hangisinde bir arada verilmiştir?  gisinde doğru olarak verilmiştir?
                                   A) I, II, III             B) Yalnız I             C) II ve IV  A) Büyür/incelir
                                            D) Yalnız III             E) I, II, III, IV  B) Küçülür/kalınlaşır
                                                                   C) Küçülür/incelir
                                   3.
                                                                   D) Değişmez/incelir
                                   I. Soluk borusu-solunum sistemi / gırtlak-titreşim sistemi / ağız-yankı sistemi  E) Büyür/kalınlaşır
                                   II. Yutak-yankı sistemi / Çene-solunum sistemi / Dudaklar-yankı sistemi  7.
                                   III. Ses telleri-titreşim sistemi / Larenks-titreşim sistemi / Diyafram-solunum sistemi  I. İnsanda ses sistemi üç aygıtın eş güdümlü çalışmasıyla oluşur.
                                   IV. Akciğerler-solunum sistemi / Dişler-yankı sistemi / Burun-titreşim sistemi  II. Larenks ses tellerini içerisinde barındıran ve sesin ilk üretildiği titreşim aygıtıdır.
                                                                   III. İnsan sesi yaşlılık döneminde mutasyon evresindedir.
                                   Yukarıda bazı organlar ve ilgili olduğu ses sistemi eşleştirmesi yapılmıştır. Buna göre doğru   IV. Ergenlik döneminde seste meydana gelen çatallaşmalar ve kırılmalar sesin kaybedildiğinin
                                   eşleştirme yapılan seçenek aşağıdakilerden hangisidir?
                                                                    göstergesidir.
                                   A) I-II                B) III-IV         C) II-III         D) I-III         E) I-IV  V. Solunum aygıtının en önemli görevlerinden biri ses üretimi için gerekli enerjinin sağlanmasıdır.
                                   4. Ayakta şarkı söylemede doğru duruş pozisyonunu gösteren görsel, aşağıdakilerden hangisidir?   Yukarıdaki ifadelerde doğru olanlar, aşağıdakilerden hangisinde bir arada verilmiştir?
                                   A)  B)   C)              D)  E)   A) I, II, V
                                                                   B) III, IV
                                                                   C) I, III, IV
                                                                   D) II, III
                                                                   E) I, II, III, IV, V
                                                                  8.
                                                                   I. Ses kullanılırken düzenli aralıklarla dinlendirilmelidir.
                                                                   II. Soğuk havalarda soluk ağız yoluyla alınmalıdır.
                                                                   III. Ses çalışmaları yapmadan hemen önce yemek yenmemelidir.
                                                                   IV. Düzenli egzersiz sayesinde vücut rahatlığı sağlanmalıdır.
                                                                   Yukarıdaki ifadelerden doğru olanlar, aşağıdakilerden hangisinde bir arada verilmiştir?
                                                                   A) I, II, III, IV        B) I, II      C) I, III , IV      D) II, III, IV       E) II, III
                                  34                                                      35
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17