Page 13 - TÜRK HALK MÜZİĞİ KORO 10
P. 13

KİTABIN TANITIMI









                                 TÜRK HALK MÜZİĞİ KORO 10                                1. ÜNİTE
                                 1.2. KORODA SES EĞİTİMİ
                                                                   DİKKAT
                                                                   Verimli soluk alabilmek, sesimizi güçlü ve dengeli kullanabilmek için esneme-gevşeme
                                    HAZIRLIK ÇALIŞMALARI           çalışmalarının ardından ayakta veya oturarak yapılacak koro çalışmalarında duruş ve
                                  1. Vücut rahatlığının şarkı söyleme üzerindeki etkileri sizce nelerdir?  oturuş pozisyonlarının doğru olmasına dikkat edelim.
                                  2. Ses açma ve soluk çalışmaları yapılmadan şarkı söylemenin ses üzerindeki etkileri neler olabilir?
                                                                  Bedensel rahatlama ruhsal açıdan da rahatlamayı kolaylaştırır. Koro ele-
                                                                 manlarının çalışma ortamlarının rahat olması, gerekli ön koşullardan biridir.
                                         Doğru şarkı solunumu, bedensel ve zihinsel açıdan rahatlık ve yumuşak-  Bu sebeple koro şefi, koro elemanlarının ruhsal rahatlığının sağlanmasında ol-
                                        lıkla mümkündür. Vücut hareketleriyle yapılan esneme ve gevşeme çalışmala-  dukça  önemli  rol  üstlenmektedir.  Koro  şefinin  koroya  yaklaşımı,  repertuvar
                                        rı bedensel rahatlamayı, olumlu düşünme yoluyla yapılan çalışmalar zihinsel   seçimi, çalışmalardaki dinamik yaklaşımları, neşeli üslubu koro elemanlarının   Dikkat
                                        rahatlamayı sağlar. Hem bedensel hem ruhsal açıdan rahat bir vücut da sesin   ruhsal açıdan rahatlamalarını ve koro çalışmalarına duydukları heves ve isteğin
                                        gereği gibi tınlaması açısından oldukça önemlidir.  artmasını sağlar.
                                        Bedensel Esneklik Sağlayacak Çalışmalar:  Solunum Geliştirici Çalışmalar:  çekme bu
                                        •  Yüz kaslarımıza iki elimizle masaj yapalım.
                                                                  Ses ve şarkı söyleme eğitiminde vücut esnekliğinin sağlanması ve doğru
                                        •  Boyun kaslarımızı esnetmek üzere başımızı önce öne ve arkaya, sonra sağa   duruş pozisyonlarının uygulanması soluk denetiminin doğru yapılmasında en   bölümde
                                         ve sola eğelim.         önemli  etkendir.  Soluk  denetiminde  beden  rahat,  dingin  ve  dengeli;  kol  ve
                                                                 omuzlar aşağıya doğru bırakılmış, ayaklar iyi güç alabilecek şekilde yere sağ-
                                        •  Omuzlarımızı esnetmek üzere:
                                                                 lam basmış olmalıdır. Buradaki temel amaç, soluk basıncını farklı şiddetler-  yer alır.
                                         a) Sağ ve sol omzu öne ve arkaya doğru dairesel hareketlerle ayrı ayrı çe-  de kullanabilme becerisini ve enerjiyi ekonomik kullanarak kasları yormadan
                                         virelim.                uzun sürede soluk verme alışkanlığı kazanabilmektir. Soluk alırken doğrudan
                                         b) Kollarımızı iki yana açarak giderek büyüyen ve sonrasında küçülen dai-  akciğerler değil, karın kasları kullanılmalıdır. Nefesi ayarlayan tüm kasların bir
                                         reler çizelim.          sporcu gibi gelişmiş ve esnek olması gerekir.
                                        •  Kollarımızla uzanabildiğimiz en üst seviyeye kadar yukarı uzanalım, sonra
                                         ayak parmak uçlarımıza doğru olabildiğince gevşek bir şekilde eğilelim.
                                                                    1. ALIŞTIRMA
                                        •  Bacaklarımızı gevşetmek üzere:
                                                                  •   Hem göğüs hem de karın bölgesine derin soluk alalım.
                                         a) Sağ bacağımızı dizimizden tutarak karnımıza doğru çekelim, aynı hareke-  •   Göğüs içindeki mevcut havayı diyafram desteği ile karın bölgesine yönlendirelim, karın bölgesini şişirelim.
                                         ti sol bacağımızla tekrarlayalım.
                                                                  •   Göğüsten karna inen tüm havayı soluk bitinceye kadar kontrollü bir şekilde dışarıya verelim.
                                         b)  Sağ  bacağımızı  ayak  bileğimizden  kavrayarak  kalçaya  doğru  çekelim,   •   Bu çalışmayı günde 10 kere tekrarlayalım.
                                         aynı hareketi sol bacağımızla tekrarlayalım.
                                         c) Vücut ağırlığımızı bir ayağımız üzerinde dengede tutarken diğer ayağımı-
                                         zı öne arkaya sallayarak kaslarımızı esnetelim.
                                                                    2. ALIŞTIRMA
                                        •  Dil ve çene esnekliğimizi sağlamak üzere:  •   Sırtüstü uzanalım.
                                         a) Dilimizi alt ve üst dişlerimiz üzerinde gezdirelim.  •   Karın bölgesine kitap vb. ağırlık yerleştirelim.
                                         b) Dilimizi yanaklarımızın iç kısmında gezdirerek masaj yapalım.  •   Soluk alarak ağırlıkların indirilip kaldırılmasını sağlayalım.
                                 https://meslekmateryal.eba.gov.tr/cdn/gsl/muzik/thmkoro10/1_THMKR_10_2023_BEDENSELRAHATLAMA.m4v  3. ALIŞTIRMA
                                                                  •   Bir mum yakalım, uzaklığını gittikçe artırmak suretiyle mumu söndürmeye çalışalım.
                                   DİKKAT                         •   Bu alıştırmayı  rüzgârgülü,  uzunca  bir çubuğun  ucuna  bağlı kuş tüyü gibi  farklı materyaller kullanarak   Alıştırmalar
                                   Bedensel  esneme  ve  gevşeme  çalışmaları  bilinçli  yapılmalı,  yorucu  hareketlerden   tekrarlayabiliriz.
                                   kaçınılmalıdır.
                                                                                                 bu bölümde
                                 24                                                       25
                                                                                                 yer alır.
              Etkileşimli kitap, video, ses, animasyon, uygulama, oyun, soru vb. ilave
              kaynaklara ulaşabileceğiniz karekodu gösterir. Daha fazlası için
              http://ogmmateryal.eba.gov.tr adresini ziyaret edebilirsiniz.
                                                 Makam dizisi hakkında                 Makam ile ilgili etkinlik
                                                bilgi bu bölümde yer alır.              bu bölümde yer alır.
                                  TÜRK HALK MÜZİĞİ KORO 10                              2. ÜNİTE
                  Makama ait      2.2. UŞŞAK MAKAMI DİZİSİ       2.3. HÜSEYNÎ MAKAMI DİZİSİ
                                                                  Dügâh (la) perdesinde hüseynî beşlisine, hüseynî (mi) perdesinde uşşak dörtlüsünün eklenmesiyle
                                   Dügâh (la) perdesinde uşşak dörtlüsüne, neva (re) perdesinde bûselik beşlisinin eklenmesiyle oluşur.
                       türkü      Seyri çıkıcıdır. Durağı dügâh (la) perdesidir. Güçlüsü neva (re) perdesidir. Yedeni ise rast (sol) perdesidir.  oluşur. Seyri inici-çıkıcıdır. Durağı dügâh (la) perdesidir. Güçlüsü hüseynî (mi) perdesidir. Yedeni ise rast
                                                                 (sol) perdesidir.
                                                        w
                                                     œ
                                          œ B
                 bu bölümde       & < > œ  w  Uşşak Dörtlüsü  œ  w  œ Bûselik Beşlisi œ  & < > œ  w  œ B  œ  œ  w  œ #  œ  w
                                                                       Hüseynî Beşlisi
                     yer alır.        https://meslekmateryal.eba.gov.tr/cdn/gsl/muzik/thmkoro10/8_THMKR_10_2023_USSAKMAKAMIDIZISI.mp4  https://meslekmateryal.eba.gov.tr/cdn/gsl/muzik/thmkoro10/9_THMKR_10_2023_HUSEYNIMAKAMIDIZISI.mp4
                                                                                  Uşşak Dörtlüsü
                                    ETKİNLİK                       ETKİNLİK
                                                                  •   Aşağıda verilen hüseynî makamı dizisine örnek türkünün solfejini yapınız.
                                   •   Aşağıda verilen uşşak makamı dizisine örnek türkünün solfejini yapınız.  •   Aşağıda verilen hüseynî makamı dizisine örnek türkünün sözlerini yöresel
                                   •   Aşağıda verilen uşşak makamı dizisine örnek türkünün sözlerini yöresel üslûp/tavır, ağız/şive   üslûp/tavır, ağız/şive özelliklerine dikkat ederek seslendiriniz.
                                           KARA TREN GELMEZ' MOLA
                                    özelliklerine dikkat ederek seslendiriniz.
                                                                       ATEŞ ATTIM SAMANA BAK DUMANA DUMANA
                                           KARA TREN GELMEZ’MOLA
                                    Yöresi      : Malatya  Derleyen     : Mustafa Özgül  ATEŞ ATTIM SAMANA BAK DUMANA DUMANA
                                                                            (GIMILDAN)
                                                     Notaya Alan : Mustafa Özgül
                                     Kaynak Kişi : Mustafa Özgül
                                  Yöresi   : Malatya  Derleyen   : Mustafa Özgül  Yöresi   : Manisa  (GIMILDAN)  Derleyen : Erkan Sürmen
                                                                  Yöresi
                                                                     : Manisa
                                  Kaynak Kişi : Mustafa Özgül  Notaya Alan : Mustafa Özgül  Kaynak Kişi : Hasan Avcı  Notaya Alan : Erkan Sürmen
                                                                     : Hasan Avcı
                                                                  Kaynak Kişi
                                   q = 53                         e= 260
                                  & b 2  2 ‰ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ  ™ ™  & b 2  9 8  ™ ™  œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ  œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
                                    4
                                     (SAZ                 )         (SAZ
                                  5                              3
                                                                   j
              Türkü hakkında      & b 2  ™ ™ ‰ œ œ œ œ™ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ  ™ ™  & b 2 œ ‰ œ œ œ œ œ œ œ œ  œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ )  ™ ™
                                           MO LA
                                         GEL MEZ
                                     KA RA Tİ REN
                                               DÜ DÜ
                                                     ÇAL MAZ
                                                       MO LA
                                                  NÜ
                                                 ĞÜ
                    kısa bilgi    9 & b 2  ™ ™ ‰ œ œ œ œ ™ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ  ™ ™  5 & b 2  œ œ#  œ œ œ  œ œ œ  œ  œ #  œ œ œ œ œ œ
                                                                      -2- œ œ œ
                 bu bölümde       13 & b2  ™ ™ ‰ œ œ œ œ ™ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ LA  ™ ™  A GA GA  V Y  FE FE TEŞ  DE DE  AT GOY GOY  TI DU DU  M M M  SA CEZ FİN  MA VE CA  NA YE NA  DA DE DA
                                         YÂR YOL LA
                                     GUR BET E LE
                                               MEK TU
                                                        MO
                                                       MAZ
                                                      AL
                                             DIM
                                                  BU MU
                     yer alır.       AL LI GE LİN  YOL CU LO  LAY LAR  DI DAN  SER NAZ LI Vİ  YÂR BE  DA Nİ  LO SO  LAY DI  7  œ œ# œ œ œ œ œ œ œ œn œ œ  œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
                                         A
                                                  LE RE
                                                        RAY DI
                                     GE LEN GE ÇEN
                                     -1-     -2-  Bağlantı:      & b 2
                                   KARA TREN GELMEZ 'MOLA  ALDIM ÇANTAMI ELİME  ALLI GELİN AL OLAYDI  BA  K  DU  MA  NA  DU  MA  NA  (SAZ  )
                                   DÜDÜĞÜNÜ ÇALMAZ 'MOLA  ÇIKTIM GURBETİN YOLUNA  SERVİLERE DAL OLAYDI  YA  Rİ  M  GİT  Mİ  Ş  GEZ  ME  YE
                                   GURBET ELE YÂR YOLLADIM  BÖYLE BİLSEYDİM SEVMEZDİM  GELEN GEÇEN YOLCULARDAN  SE  LA  M  SÖY  LE  N  AM  CA  MA
                                   MEKTUBUMU ALMAZ 'MOLA  DÜŞTÜM ALEMİN DİLİNE  NAZLI YAR BENİ SORAYDI
                                                                 9  œ œ œ#  œ  œ  œ œ œ  œ  œ œ œ
                                    Mustafa Özgül’den alınan ve Malatya yöresine ait yukarıdaki türkü, Türk halk müziği türlerinden aşk ve sevdayı   & b 2  œ #  œ œ œ
                                    barındıran mani biçimine örnektir. Mani biçimi aynı zamanda özlem, hasret ve ayrılık konularını işler. Yörede tür-  SE  Nİ  N  ZA  Lİ  M  A  NA  Nİ
                                    külerin söylenme şekli sıklıkla arguvan ağzı olarak adlandırılmaktadır. Türkünün usul özelliği bakımından ritmik   TA  KÜ  ÇÜK  TEN  N  A  LIŞ  TI  M
                                    yapısı, ana usullerden 2 zamanlıya örnektir ve ölçü sayısı 2/4’lüktür.  AM  CA  M  KI  ZI  NI  VER  MEZ  SE  DE
                                  42                                                     43
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18