Page 18 - TÜRK HALK MÜZİĞİ KORO 10
P. 18
TÜRK HALK MÜZİĞİ KORO 10 1. ÜNİTE
3. Yankı Aygıtı:
Titreşim aygıtı yani gırtlakta üretilen ses, kaynağından çıktıktan sonra re-
zonans boşluklarında şekillenir ve kişiye özel tınıya sahip olur. Şarkı söylerken
ve konuşurken istenilen seslerin elde edilebilmesi yankı aygıtının sayesinde
olur. Güçlü ve dolgun rezonansa sahip bir ses, duygu aktarımını çok daha et-
kili yansıtma becerisine sahiptir. Yankı aygıtında en önemli bölgeler: göğüs,
farenks (yutak), ağız, yumuşak ve sert damaktır. Bunlarla birlikte burun, si-
nüsler, dil, dişler, çene ve dudaklar, rezonansı sağlayan yankı aygıtını oluşturur
(Görsel 1.5).
Burun (nazal) boşluğu Sert damak
Burun Dil yuvası bölgesi
Burun delikleri Ağız boşluğu
Dudaklar Yumuşak damak
Dişler Dil
Küçük dil
Gırtlak kapağı
(Epiglottis)
Ses telleri Yutak boşluğu
Gırtlak Glotis (Glottis)
Görsel 1.5: Yankı aygıtı
SORU-YORUM
Ses eğitimi neden önemlidir?
• Dili etkili kullanmaya ve etkili şarkı söylemeye yönelik davranışlar kazandırır.
• Nefesimizi doğru kullanmayı öğretir.
• Sesimizi bilinçli ve kontrollü kullanmayı öğretir.
• Vücudumuza doğru duruş (postür) kazandırır.
• Ses rengimizi ve sınırlarımızı fark ederek geliştirmemizi sağlar.
• Diksiyon ve artikülasyon eğitimleriyle etkili konuşmayı ve şarkı söylemeyi öğrenmemizi sağlar.
• Müzik kulağımızı geliştirmemize yardımcı olur.
• Sesin oluşumunda görev alan kas ve dokuların, etkileşim içinde çalışmalarına ve dayanıklılıklarının artmasına
yardımcı olur.
• Sesin oluşumunda görev alan organların elastikiyetlerinin artmasına destek olduğu için eserlerin
seslendirilmesinde daha başarılı sonuçlar alınmasını sağlar.
16