Page 22 - TÜRK HALK MÜZİĞİ KORO 10
P. 22

TÜRK HALK MÜZİĞİ KORO 10                                                                                                                                                                                 1. ÜNİTE



                                             Ses eğitimi aracılığıyla koro üyelerine tek başlarına veya toplulukla doğru
                                         sesler üreterek seslendirmeyi öğretmek hedeflenir. Eğitim sürecinde edinilen
                                         müzikal duyarlılık, etkili şarkı söylemeyi sağlamada oldukça önemlidir. Koro
                                         üyelerinin sesin fizyolojik yapısını öğrenip bilinçli seslendirme yapma ve dinle-
                                         me alışkanlığı kazanmaları da hedef davranışlardan biridir. Artikülasyon ve dik-
                                         siyon geliştirici çalışmalar, ritmik beraberlik-uyum için tekerlemeler ile çeşitli
                                         konuşma materyalleri ve koro tınısını geliştirici çalışmalar; şarkı söylemede
                                         doğru ve temiz ses üretmek, sesini koro ile kaynaştırma (homojenlik) becerisi
                                         kazanmak, konuşmanın açık seçik ve anlaşılır olmasını sağlamak için ses eğiti-
                                         mi çalışmaları içinde yer almalıdır. Ayrıca, soluk ve ses bağlantısını sağlayan,
                                         müzikal dinamiklerin kullanımına yönelik çalışmalar üzerinde de durulmalıdır.

                                         SOLUNUM ÇEŞİTLERİ

                                             Doğru soluk alma etkili şarkı söylemede son derece önemlidir. Yanlış alınıp
                                         verilen soluk nedeniyle ses tellerine gönderilen basınç dengesiz olacağından
                                         fonasyonu olumsuz etkiler. Sert atak veya havalı fonasyon gibi durumlar ortaya
                                         çıkabilir.

                                             Alınan nefesin yönlendirildiği bölgeye göre genel olarak üç çeşit solunum
                                         vardır. Bu solunum tiplerini şöyle sıralayabiliriz.
                                         1.  Doğal solunum, yaşamımızı devam ettirmek için doğal olarak alıp verdiği-
                                            miz solunum biçimidir.

                                         2.  Göğüs solunumu, yoğun efor sarf etmiş bir sporcunun solunumu olarak ör-
                                            neklendirilebilir.  Bu  solunum  şekli,  şarkı  söyleyenler  için  yetersiz  hatta
                                            zararlı olarak nitelendirilir.

                                         3.  Kaburga  solunumu,  kaburgalarımızın  yana  doğru  genişlemesini  sağlayan
                                            bir soluk alma biçimidir. Bu solunuma aynı zamanda “konuşma solunumu”
                                            da denir.
                                         4.  Diyafragmatik solunum, akciğerlerin en geniş açılımı sağladığı, bu hâliyle
                                            şarkı söylemede en etkili solunum biçimidir (Görsel 1.9).

                                   GÖĞÜS                                              DİYAFRAM
                                  SOLUNUMU                                            SOLUNUMU






















                    Soluk alma               Soluk verme               Soluk alma                Soluk verme
                                                   Görsel 1.9:  Solunum Çeşitleri



                 20
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27