Page 22 - TÜRK HALK MÜZİĞİ KORO 10
P. 22
TÜRK HALK MÜZİĞİ KORO 10 1. ÜNİTE
Ses eğitimi aracılığıyla koro üyelerine tek başlarına veya toplulukla doğru
sesler üreterek seslendirmeyi öğretmek hedeflenir. Eğitim sürecinde edinilen
müzikal duyarlılık, etkili şarkı söylemeyi sağlamada oldukça önemlidir. Koro
üyelerinin sesin fizyolojik yapısını öğrenip bilinçli seslendirme yapma ve dinle-
me alışkanlığı kazanmaları da hedef davranışlardan biridir. Artikülasyon ve dik-
siyon geliştirici çalışmalar, ritmik beraberlik-uyum için tekerlemeler ile çeşitli
konuşma materyalleri ve koro tınısını geliştirici çalışmalar; şarkı söylemede
doğru ve temiz ses üretmek, sesini koro ile kaynaştırma (homojenlik) becerisi
kazanmak, konuşmanın açık seçik ve anlaşılır olmasını sağlamak için ses eğiti-
mi çalışmaları içinde yer almalıdır. Ayrıca, soluk ve ses bağlantısını sağlayan,
müzikal dinamiklerin kullanımına yönelik çalışmalar üzerinde de durulmalıdır.
SOLUNUM ÇEŞİTLERİ
Doğru soluk alma etkili şarkı söylemede son derece önemlidir. Yanlış alınıp
verilen soluk nedeniyle ses tellerine gönderilen basınç dengesiz olacağından
fonasyonu olumsuz etkiler. Sert atak veya havalı fonasyon gibi durumlar ortaya
çıkabilir.
Alınan nefesin yönlendirildiği bölgeye göre genel olarak üç çeşit solunum
vardır. Bu solunum tiplerini şöyle sıralayabiliriz.
1. Doğal solunum, yaşamımızı devam ettirmek için doğal olarak alıp verdiği-
miz solunum biçimidir.
2. Göğüs solunumu, yoğun efor sarf etmiş bir sporcunun solunumu olarak ör-
neklendirilebilir. Bu solunum şekli, şarkı söyleyenler için yetersiz hatta
zararlı olarak nitelendirilir.
3. Kaburga solunumu, kaburgalarımızın yana doğru genişlemesini sağlayan
bir soluk alma biçimidir. Bu solunuma aynı zamanda “konuşma solunumu”
da denir.
4. Diyafragmatik solunum, akciğerlerin en geniş açılımı sağladığı, bu hâliyle
şarkı söylemede en etkili solunum biçimidir (Görsel 1.9).
GÖĞÜS DİYAFRAM
SOLUNUMU SOLUNUMU
Soluk alma Soluk verme Soluk alma Soluk verme
Görsel 1.9: Solunum Çeşitleri
20