Page 23 - TÜRK HALK MÜZİĞİ KORO 10
P. 23
TÜRK HALK MÜZİĞİ KORO 10 1. ÜNİTE
Şarkı söyleme sırasında soluk alıp verirken dikkat etmemiz gereken
bazı kurallar vardır:
1. Omurga, şarkı söylerken yapılan solunum boyunca hiçbir dış etkenden etki-
lenmeyecek şekilde dik durmalı, özellikle soluk verilirken omurganın pozis-
yonu korunmalıdır.
2. Karın bölgesi duvarının daima esnemesine izin verilmelidir. Bunun için:
a) Şarkı söyleme sırasında karın bölgesi omurgaya doğru hareket etmelidir
(İçe doğru daralma).
b) Soluk alırken karın bölgesi omurgadan uzaklaşmalıdır (Dışa doğru geniş-
leme).
3. Özellikle üst solunum bölgesi, soluk alırken gerilmemeli ve serbest bırakıl-
malıdır.
4. Soluk alırken omuz ve göğüs bölgesinin üst kısmı sabit kalmalı, omuz bölge-
sinde herhangi bir gerilim veya yukarı doğru bir hareket olmamalıdır.
Eserlerin doğru ve etkili seslendirilmesinde önemli unsurlardan biri de
müzikal dinamiklerdir. Bir eserin yumuşak veya sert, yüksek veya hafif nasıl
seslendirilmesi gerektiği ve ruh hâlinin nasıl olacağı müzikal dinamikler aracı-
lığıyla belirtilir.
Gürlük ifade eden dinamikleri en yalın hâliyle “piano “(hafif) ve “forte”
(kuvvetli) olarak adlandırabiliriz. Diğer gürlük ifadeleri, bu terimlerden türe-
tilerek kullanılmaktadır.
Örneğin:
Pianissimo pp Çok hafif
Piano p Hafif
Mezzo piano mp Orta hafif
Mezzo forte mf Orta kuvvetli
Forte f Kuvvetli
Fortissimo ff Çok kuvvetli
Bunların yanı sıra:
Crescendo Gittikçe artan
Descrescendo Gittikçe azalan
eser seslendirmede ifadeyi etkili kılan diğer dinamiklerdir.
Vokal eserlerin çalışılmasında dinamiklerin etkisi; vokal hacminin ayar-
lanması, vurgu ve etkiyi kontrol etme şeklindedir. Müzikal dinamikler, sadece
yüksek ya da hafif sesle şarkı söylemenin ötesine geçerek telaffuz, anlam,
sessizlik, artikülasyon gibi unsurların kontrol edilmesini sağlar.
21