Page 31 - ÇALGI EĞİTİMİ VİYOLA | 10
P. 31

1.3. V
               1.3. Viyola Çalmada Nüans Terimleri iyola Çalmada Nüans Terimleri
               Nüans terimleri, etüt veya eserlerde notaların hangi gürlük seviyesinde seslendirilmesi gerektiği
            hakkında bilgi verir. Portede notaların altına küçük harflerle yazılır ve yazıldığı notadan itibaren yeni
            bir gürlük seviyesi belirtilene kadar uygulanır.
               1.3.1. Müzikte Nüans Terimleri
               1.3.1. Müzikte Nüans Terimleri
               İnsanlar, duygu ve düşüncelerini daha etkili ifade edebilmek için konuşmalarında bazen gürlük
            de ğişiklikleri yapar bazen fısıldar bazen de bağırır. Müzik yapıtında da müziksel anlatımın daha et-
            kili olabilmesi için nüans (gürlük) terimlerinin doğru biçimde uygulanması gerekir. Viyola çalarken
            alıştırma ya da eserlerin hız değişimleri ile birlikte nüanslarına da dikkat etmek eserlerin daha estetik
            bir biçimde duyulmasını sağlayacak, müzikalite ve yorumculuğu öne çıkaracaktır. Nüans terimlerini
            doğru uygulayabilmek için yay hâkimiyetinin iyi düzeyde olması gerekir.
               Müzikte kullanılan nüans (gürlük) terimlerinden bazıları Tablo 3’te verilmiştir.

               Tablo 3: Müzikte Nüans Terimleri
             Nüans Terimleri
             Pianissimo (pp)           Çok hafif kuvvette sestir.
             Piano (p)                 Hafif kuvvette sestir.
             Mezzo piano (mp)          Orta hafiflikte bir sestir.

             Mezzoforte (mf)           Orta kuvvette sestir.
             Forte (f)                 Kuvvetli sestir.
             Fortissimo (ff)           Çok kuvvetli sestir.
                                       Sesin kademeli bir şekilde arttırılmasıdır.                      işareti ile göste-
             Crescendo (cresc.)
                                       rilir. Crescendo çalınırken yaya uygulanan kuvvet gittikçe arttırılmalıdır.
                                       Sesin kademeli bir şekilde azaltılmasıdır.                        işareti ile gösterilir.
             Decrescendo (decresc.)
                                       Decrescendo çalınırken yaya uygulanan şiddet gittikçe azaltılmalıdır.





             Ders İçi Çalışma
                Aşağıda verilen boş tellerde nüans çalışmalarını sağ el tekniğine dikkat ederek çalınız. Bir nu-
             maralı etüdü karekod uygulamasını kullanarak izleyiniz.



                    ≥
                                                             . .
                                      . .
          1-  B  4  w                 . . w                  . . w                  . . w                  . .
                                                                                    . .
                 4
                   p                     F                       f                      ƒ
                    ≥         ≤
                                                                                    . .
                                      . .
                                                             . .
          2-  B  4  ˙        ˙        . . ˙         ˙        . . ˙         ˙        . . ˙         ˙        . .
                 4
                    π       p             p        F            F         f             f         ƒ
                    ≤
                    ≥
          3-  B  4  ˙       ˙        . .  ˙       ˙         . .  ˙       ˙       . .  ˙         ˙          . .
                                                                                 . .
                                     . .
                                                            . .
                 4
                    π       p           p        F            F         f            f           ƒ

              30   1. ÜNİTE










































                                                            ©






                                                            ©








                                                            ©
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36