Page 91 - ÇALGI EĞİTİMİ VİYOLA 10
P. 91

3.5. Nihâvend Makamında Dizi, Etüt ve Eserler
                   3.5. Nihâvend Makamında Dizi, Etüt ve Eserler
                   Adını İran’ın Nihâvend şehrinden alan ve Sultan II. Murat Dönemi’nde (1421­1451) Türk müzi-
                 ğinde kullanılmaya başlanan nihâvend makamı; tarih boyunca nihâvend­i kebîr, nihâvend­i sagir,
                 nihâvend­i rumî ve nihâvend­i cedit gibi farklı adlar almıştır. Hacı Arif Bey tarafından repertuvara
                 kazandırılan ve oya gibi işlenen zarif şarkılarla öne çıkan bu makam, sonraki dönemlerde Türk mü-
                 ziğinde en çok ilgi gören makamlardan biri olmuştur.

                   3.5.1. Nihâvend Makamı Dizisi
                   3.5.1. Nihâvend Makamı Dizisi
                   Nihâvend makamı, “sol” (rast) perdesi üzerine yapılanmıştır. Makam, buselik beşlisine hicaz dört-
                 lüsü (hicazlı buselik) ya da beşlisine kürdi dörtlüsünün eklenmesiyle (kürdili buselik) oluşan iki dizi
                 biçiminde kullanılmaktadır.

                 Tablo 4: Nihâvend Makamının Özellikleri
                                       Rast perdesindeki buselik beşlisine neva perdesinde kürdi ve hicaz dörtlüleri-
                 Dizisi
                                       nin eklenmesiyle oluşmuştur.
                 Durak (Karar) Sesi  Rast (sol) perdesi.

                                       İnici­çıkıcı. Son yüzyılda çok kullanılan bu makam, çıkıcı veya inici olarak da
                 Seyri
                                       karşımıza çıkmaktadır.
                 Güçlü Sesi            Re (neva) sesidir.

                 Donanımı              “Si” ve “mi” küçük mücennep bemollerini alır.

                 Yeden Sesi            Fa bakiye diyezi (ırak) sesidir.

                                       Seyrine durak veya güçlü perdesi civarından başlanır. Diziyi meydana geti-
                                       ren çeşnilerde karışık gezinilir, güçlü perdesinde kullanılan çeşniye göre ya-
                                       rım karar yapılır. Bu karışık gezinti sırasında gereken yerlerde asma kararlar
                 Seyir Özellikleri
                                       yapılıp yine karışık gezinilir. Genişlemiş bölgelerde gösterildikten sonra ana
                                       diziye dönülür. Bu dizi ile rast perdesinde buselik çeşnisiyle ve genellikle
                                       yedenli tam karar yapılır.

                   3.5.2. Nihâvend Makamında Dizi Çalma
                   3.5.2. Nihâvend Makamında Dizi Çalma
                   Nihâvend makamı, Türk müziği ses sisteminde iki farklı şekilde gösterilir.
                   •    Buselik beşlisine kürdi dörtlüsünün eklenmesiyle oluşan nihâvend makamı dizisi.


                                                  Rastta Buselik 5'lisi    Nevada Kürdi 4'lüsü

                              &   (  œ s  )  w    œ       œ e    œ       w      œ e   œ      w
                                              T      B        T      T      B      T      T



                   •    Buselik beşlisine hicaz dörtlüsünün eklenmesiyle oluşan nihâvend makamı dizisi.



                                                  Rastta Buselik 5'lisi     Nevada Hicaz 4'lüsü  w
                                                                                      œ s
                                                                                œ w
                              &   (  œ s  )  w    œ       œ e    œ       w
                                              T      B        T      T      S      A12    S



                                                                                          Diziler ve İlgili Dağarcık II 89
   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96