Page 76 - BATI MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI | 11
P. 76

ÜNİTE 3
                                                                                                    KADANS


               KADANS

                                      Majör ve minör dizilerin seslerinin (derecelerinin) durucu (d) ve yürüyücü (y)
                                      özellikleri olduğunu önceki bilgilerinizden hatırlayınız. Buna göre I, III, V ve
                                      VIII. dereceler durucu II, IV, VI ve VII. dereceler yürüyücüdür.



                           d         y         d         y         d         y          y          d

                &                             w          w         w         w         w          w
                           w        w

                            I        II       III        IV        V         VI        VII       VIII


                                      Tonal dizilerin derecelerinin olduğu gibi akorlarının da durucu-yürüyücü özellikleri
                                      vardır. Örneğin bir majör tonalitenin I. derece akoru, dizinin tüm durucu seslerini
                                      içerdiğinden tam durgu (karar) etkisi veren tonalitenin durucu akorudur. Tonaliten-
                                      in I. derece akoru dışındaki tüm akorları, içerdikleri durucu-yürüyücü seslerin etkil-
                                      erine ya da akoru oluşturan seslerin kendi içindeki uyum-uyumsuzluk durumuna
                                      göre farklı düzeyde durucu-yürüyücü özellik gösterirler. Minör tonaliteler için de
                                      aynı durum geçerlidir.
               Do Majör                                                                   w    y     w   d

                                                                                                     w
                                                                               w
                                                                   w
                                                                                          w
                                                                               w
                                                        w
                                                                                    d
                                             w
                & w         d     w    y     w    y     w    d     w    y y    w    d     w    y     w   d
                                                                   w
                                                             y
                                  w
                                                        w
                                                                                                         d
                                             w
                       w
                                                  d
                                                                                               y
                                  w
                                       y
                                                                                    y
                            d
                       w
                                                                        d
                                                             y
                        I   d     II   y     III  d     IV          V         VI         VII        VIII
                           d         y         d         y         d         y         y         d
                &                                        w         w         w         w         w
                           w         w         w
                            I        II        III       IV        V         VI       VII       VIII
               La Minör
                                                                                                     w
                                                                                          w
                                                                               w
                                                                                                         d
                                                                                                     w
                                                                                               y
                &      w    d d   w    y     w    y     w    d     w    y      w    d     w    y     w   d
                                                                                          w
                                                                   w
                                                                                    d
                                                                               w
                                                        w
                                                                        y
                                                                   w
                                             w
                                                        w
                                  w
                                                             y
                                                                                                         d
                                                                                               y
                                                  d
                                             w
                       w
                                       y
                                  w
                                                                                    y
                       w
                                                                        d
                        I   d     II   y     III  d     IV   y      V         VI         VII        VIII
                                      Müzik eserleri, dil bilgisinde olduğu gibi cümlelerden meydana gelir. Müzik cümlel-
                                      erinde durgu (karar, kalış ve bitiş) etkisi vermek için durucu-yürüyücü özelliklerin-
                                      den yararlanarak akorların belli düzen içinde birbirine bağlanmasına kadans denir.
                                      Tonal müzikte dizilerin I, IV ve V. derece akorları o dizilerin iskeletini oluşturur.
                                      I. derece akoru tonik (T) (eksen), IV. derece akoru sudominant (S) (alt çeken),
                                      V. derece akoru da dominant (D) (çeken) olarak adlandırılır. Bu üç akor arka
                                      arkaya çalındığında dizideki tüm sesler duyurulmuş olur. Kadans temel olarak bu
                                      akorların bağlanışlarıyla oluşur. Tonalitenin diğer akorları ise yürüyücü etkileri-
                                      yle müzik cümlesinin geliştirilip çeşitlendirilmesini sağlayan ve tonalitenin ana
                                      akorlarını besleyip destekleyerek kadansı güçlendiren yan derece akorlarıdır.
                                      Ana derecelerle oluşan plagal kadans, otantik kadans, tam kadans olmak üzere
                                      üç çeşit kadans vardır.
                                                                                                               75
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81