Page 77 - BATI MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI | 11
P. 77
ÜNİTE 3
KADANS
3.1. PLAGAL KADANS
PLAGAL KADANS
Plagal kadans tonalitenin I ve IV. derece akorlarının birbirine bağlanışıyla oluşur.
I-IV-I (T-S-T) bağlanışıyla oluşan plagal kadansta tonik akorun temel sesi, sudo-
minant akorun beşlisiyle aynıdır. Akor bağlanışlarında temel prensip, ortak se-
sin sabit tutulması ve diğer seslerin en yakın hareketle akorun diğer seslerine
bağlanmasıdır.
Do majör
w
& w ortak ses w
w
w
w
I (T) IV (S)
Plagal kadansta akorların çevrimlerinden yararlanarak ortak sesler sabitlenir ve
diğerleri en yakın sese hareket ettirilir.
Temel konum Birinci çevrim İkinci çevrim
w
w
w
w
w
w
w
& c w w w w w w w w w
w
w
w
w
w
w
w
w
w
w
w
I IV 4 6 I I 6 IV I 6 I 4 6 IV 6 I 4 6
Minör tonalitelerdeki plagal kadans, majör tonalitelerdeki gibidir.
La minör
w
w
& w ortak ses w
w
w
I (T) IV(S)
Temel konum Birinci çevrim İkinci çevrim
w w w w w w
w
w
w
& c w w w w w w w w w
w
w
w
w
w
w
w
w
w
I IV 4 6 I I 6 IV I 6 I 4 6 IV 6 I 4 6
76