Page 81 - BATI MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI | 11
P. 81
ÜNİTE 3
KADANS
3.3. TAM KADANS
TAM KADANS
Tam kadans I, IV ve V. derece akorlarının birbirine bağlanışıyla oluşur. Adından
da anlaşılacağı üzere tam bir bitiş etkisi yaratır.
I-IV-V-I (T-S-D-T) bağlanışıyla oluşan tam kadansta IV ve V. derece akorları
arasında ortak ses bulunmamaktadır. Ayrıca dizide birbirine komşu IV ve V.
derece akorlarının yakın hareketler prensibiyle yapılan bağlanışlarında para-
lel beşliler, akorların temel seslerinin basta kullanılmasıyla da paralel sekizlil-
er oluşur (Örnek 1). Geleneksel armoni kuralları açısından yanlış kabul edilen
paralel beşli ve sekizlilerin oluşmasını önlemek için ortak sesi olmayan IV ve V.
derece akorlarının bağlanışında (her iki akorda da basta temel ses varken) basta
kullanılan çıkıcı harekete göre diğer akor sesleri inici kullanılmalıdır (Örnek 2).
Örnek 1 Örnek 2
Yanlış Doğru
w w w w
w
w
& w 5'li w 5'li & 5'li w w 6'lı
w
w
{ ? 8'li w 8'li w { ? w w
Tam kadansta akor çevrimlerinden yararlanarak akor bağlanışları yapılabilir.
Temel konum Birinci çevrim İkinci çevrim
w
w w
w
w
w
w w
w w
w
& c w w w w w w w w w w w w
w
w
w
w
w
w
w
w
w
w
w w
w
I IV 4 6 V 6 I I 6 IV V 4 6 I 6 I 4 6 IV 6 V I 4 6
Minör tonalitelerdeki tam kadans, majör tonalitelerdeki gibidir.
Temel konum Birinci çevrim İkinci çevrim
w
w w
w
w #
& c w w w w w w w # w w w w w w
w
w
w
w
w w
w
w
w
w
w
w
w
w
w w
w
# 6
I IV 4 6 w # V 6 I I 6 IV V 4 I 6 I 4 6 IV 6 V# I 4 6
80