Page 10 - ÇALGI TOPLULUKLARI (TÜRK SANAT MÜZİĞİ) | 11
P. 10

KİTABIN TANITIM SAYFASI


                                                                             Karekod
             Ünite Başlığı
                                                                             Metinlerle ilgili çeşitli et-
             Ünitenin kapağında ünitenin                                     kinlikler, ünite sunuları,
             başlığını gösterir.
                                                                             genel ağ, görsel kay-
                                                                             nakça, cevap anahtarı,
                                                                             ölçme ve değerlendirme
             Ünite Numarası                                                  sorularının bulunduğu
                                                                             yerleri gösterir.
             Hangi ünitenin başlayacağını
             gösterir.
                                                   1. ÜNITE                                  karekodu  Ünite sunu
                                                                                             Ünite
                                                                                                karekodu
                                                                           ÇALGI TOPLULUKLARINA GIRIŞ




             Kavramlar

             Üniteye özgü terim ve kavram-
             lardır.

             Ünite Konuları                   Ünite Konuları  Kavramlar    Neler Öğreneceksiniz?
                                              •   1.1. Çalgı Toplulukları İle İlgili Temel Bilgiler  •   Cemiyetler  •   Türk müziği tarihinde kurulan mûsiki cemiyetlerini,
                                                              •   Çalgı Toplulukları  •   Türk sanat müziği çalgı topluluklarında kullanılan çalgıları,
             Ünite içindeki konu başlıklarını                              •   Toplu çalmanın önemini öğreneceksiniz.
             içerir.
                                            12                                                     13
             Neler Öğreneceksiniz?

             Ünitedeki kazanımların olduğu
             bölümdür.





             Üniteye Başlarken
                                                                      ÇALGI TOPLULUKLARINA GİRİŞ

             Öğrencilerin üniteye dikkatini
             çekmek için yapılan bölümdür.                        ÜNİTEYE BAŞLARKEN
                                                                  •  Bildiğiniz çalgıların adlarını sayınız. Sizce bu çalgılardan hangileri Türk müziğinde kullanılmaktadır?
                                                                  •  Müzik konusunda yetenekli olduğunu düşünen bireyler, yeteneklerini geliştirmek için sizce hangi kurumlarda
                                                                  eğitim alırlar? Çevrenizde bu amaçla açılmış kuruluşlar var mı? Tartışınız.
                                                                            1.1. ÇALGI TOPLULUKLARI İLE İLGİLİ TEMEL BİLGİLER
                                                                          Türkler yaşadıkları geniş coğrafi alan sebebiyle farklı topluluklarla etkileşime
             Konu Başlığı                                                girmiştir. Türk müziği de ilk çağlardan itibaren kaynaklarını farklı uygarlık ve coğ-
                                                                         rafyalardan besleyerek derin bir geçmişe sahip olmuştur. Türk müziğinin yerleşik
                                                                         kuralları XV. yüzyılda geliştirilmiş ve eserler Türkçe olarak yazılmaya başlanmıştır.
                                                                         Çalgılar da bu süreçte değişim ve gelişim göstermiştir. XIX. yüzyılın başına kadar
                                                                         müzik eğitiminde nota başta olmak üzere eğitim materyali kullanılmadan meşk
                                                                         yöntemiyle gerçekleştirilmiş; günümüzde nota, metod, kuram, ses ve görüntü
                                                                         teknolojisi ve bu sahaya ait materyallerin kullanılmasıyla hem öğrenim süresi
             Ünite içindeki konu başlıklarını                            kısalmış hem de öğrenim kolaylığı yakalanmıştır.
             içerir.                                                        Türk Müziği Tarihinde Kurulan Mûsiki Cemiyetleri
                                                                          Tarih boyunca müzik eğitimi veren kurumlar var olmuştur. Türklerde müzik
                                                                         eğitiminde özellikle askerî müzik okulları önemli olmuş; bu müzik okulları Hun-
                                                                         lar zamanında “tuğ”, Selçuklular Dönemi’nde “tabılhane/nevbethane” daha
                                                                         sonraları “mehterhane” adını almıştır. Geleneksel üflemeli ve vurmalı çalgılarla
                                                                         icra edilen mehter müziği, Batılı bestecilerin ilgisini çekmiş; “Türk stili” anlamına
                                                                         gelen “alla turca” stil Avrupa’da yaygınlaşmıştır. Haydn (Haydın), Mozart (Motzart),
                                                                         Beethoven (Beythofın), Weber (Veber) , Brahms (Bırams) gibi besteciler; “alla tur-
                                                                         ca” stilde eserler yazmışlardır. II. Mahmut Dönemi’ne gelindiğinde 1826 yılında
                                                                         mehterhane kapatılmış, bir yıl sonra “Muzıka-yi Hümâyun” kurulmuş, teşkilatın
                                                                         başına Napolyon’un bando şefliğini üstlenen Giuseppe Donizetti’nin (Cuzeppe
                                                                         Donizetti) getirilmesiyle Türk müziğinde makam terkipleri, usul bölümlemeleri,
                                                              1. ÜNİTE   yapılar ve formlar açısından değişim görülmüştür. Osmanlı Devleti’nde
                                                                         mehterhanenin dışında Mevlevihane, enderun, özel meşkhaneler ve mûsiki
                                                                         esnafı loncaları gibi kurumlarda da müzik eğitimi verilirdi. Mûsikiye yeteneği olan
                                                                         çocuklar saz ve ses sanatkârı olmak üzere Enderûn’un Meşkhâne bölümünde
                                                                         eğitim alırlar. Burada mûsiki ilmi, ses ve saz eserleri repertuarının, icra üslûplarının
                                                                         kuşaktan kuşağa aktarılmasını sağlayan Türk mûsikisi geleneğindeki meşk
                                                                         sistemiyle usta hocalardan talebelere aktarılır. Enderûn’da 18 yıl santur çalmış
                                                                         olan Leh asıllı Ali Ufkî Bey (1610-1685?) sarayda çalınıp söylenen yüzlerce eseri
                                                                         notaya alarak iki defterde toplamıştır. Nota mucidi, musiki edvarı yazarı Dimitrie
                                                                         Cantemir (1673-1723) birçok besteyi notaya alarak yok olmaktan kurtarmıştır.
                                                                         Enderun'da ayrıca mûsiki ile tedavi yapılan hastane de bulunmaktadır. 1908
                                                                         yılında Enderûn Okulu kesin olarak kapatılır. 1908 yılında II. Meşrutiyet’in ilan
                                                                         edilmesiyle mûsiki cemiyetleri ve konservatuarlarda devam etmiştir.
             Bilgi Metni
                                                                14
             Konu ile ilgili metinleri içeren
             bölümdür.
                                                                                                           9
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15