Page 11 - ÇALGI TOPLULUKLARI (TÜRK SANAT MÜZİĞİ) | 11
P. 11

KİTABIN TANITIM SAYFASI









                                                                               ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
                                                        Toplu Çalmanın Önemi

               Okuma Metni                                                    Aşağıda verilen çoktan seçmeli soruları cevaplayınız.
                                                        Çalgı toplulukları, öğrencilerin birlikte çalıştığı grupla ve sosyal çevresiyle et-  1. 1908 yılında İsmail Hakkı Bey tarafından kurulan ilk mûsiki cemiyet hangisidir?
                                                       kileşimini artırarak ilişkilerinin daha sağlıklı ve düzenli olmasını sağlar. Öğrenciyi   A) Bursa Mûsiki Cemiyeti
                                                       öğrenci grupları içinde aktif hâle getiren çalgı toplulukları, bireysel yeterliliklerin   B) Dârülmûsiki-i Osmanî Cemiyeti
                                                       gelişmesine,  bir  yandan  da  toplumsal  becerilerin  pekişmesine  yardımcı  olur.
                                                       Çalgı topluluğu ile dinletiler düzenleyerek öğrencilerin birlikte müzik yapma ve   C) Gülşen-i Mûsiki Cemiyeti
                                                                              D) Samsun Mûsiki Cemiyeti
               Kitapta adı geçen                       sunma becerilerinin gelişmesi sağlanmalıdır.   E) Üsküdar Mûsiki Cemiyeti
                                                        Birden fazla çalgı bir araya gelerek müzik yaptığında dikkat edilmesi gereken
                                                       önemli konulardan biri akort birliğidir. Doğru sesle eserleri seslendirebilmek için
               önemli kişilerin hayat                  çalışmaların başında tüm enstrümanlar akortlarını yapmalıdır.   2. Osmanlı kültürünün önemli değerleri içerisinde yer alan mûsiki cemiyetlerinin bir kısmı günümüzde
                                                                              hâlâ eğitim vermeye devam etmektedir. Aşağıdakilerden hangisi bu cemiyetlerden biridir?
                                                                              A) Dârülmûsiki-i Osmanî Cemiyeti
               hikâyelerinin bir metin           OKUMA METNİ                  B) Darü'l-Feyz-i Mûsiki Cemiyeti
                                                                              C) Darü't-Ta'lîm-i Mûsiki Cemiyeti
                                                 Aşağıdaki metni okuyunuz , metinde anlatılanları vatanseverlik ve sorumluluk açısından değer-
                                                                              D) Emin Ongan Üsküdar Mûsiki Cemiyeti
               aracılığıyla verildiği            lendiriniz.                  3. Aşağıdakilerden hangisi telli çalgı değildir?
                                                                              E) Gülşen-i Mûsiki Cemiyeti
               bölümdür.                         İSMÂİL HAKKI BEY (1866-1927)  4. Aşağıdakilerden hangisi üflemeli çalgıdır?  D) Lavta    E) Ut
                                                                              A) Bendir
                                                                                 B) Kanun
                                                                                     C) Tambur
                                                 İsmâil Hakkı Bey (Görsel 1.9) özellikle bestekârlığı ve hocalığı ile tanınmış-  A) Gitar   B) Kanun    C) Klasik Kemençe    D) Ney    E) Piyano
                                                 tır. Saz semâisi, peşrev, longa, oyun havası, zeybek, kâr, kâr-ı nâtık, beste,
                                                 semâi, şarkı, köçekçe, marş, tevşîh, durak, ilâhi, şuğul, nefes gibi Türk mûsiki-  Aşağıda verilen ifadeler doğru ise “D”, yanlış ise “Y” harfini işaretleyiniz.
                                                 sinin hemen her formunda 2000 civarında eser vermiş nadir sanatkârların-
                                                 dandır. Çok kolay beste yaptığı, ders verirken bir taraftan da eser bestelediği   5. Dârülmûsiki-i Osmanî Cemiyeti 1924 yılında İsmail Hakkı Bey tarafından kurulmuştur.
                                                 söylenir. Canlı, yumuşak ve lirik bir üslûbun hâkim olduğu eserlerinde zen-
                                                 gin ifade gücünden doğan melodik yapının yanında geniş bir ufuk gözlenir.   D  Y
                                                 Yılmaz Öztuna’nın listesini verdiği toplam 940 eserin yarısından fazlası şar-
                                                 kı formundadır. Eserleri arasında, “Gülşende yine âh u enîn eyledi bülbül”   6. Üsküdar Mûsiki Cemiyetinin ismi 1987 yılında Emin Ongan Üsküdar Mûsiki Cemiyeti olarak değiştirilmiştir.
                                                 mısraıyla başlayan rast ve “Seni hükm-i ezel âşûb-i devrân etmek istermiş”
                                                 mısraıyla başlayan nihâvend şarkılarıyla “Dü cihânın mefhari” mısraıyla
                                                 başlayan uşşak ve “Kullarında yok sana lâyık metâ” mısraıyla başlayan eviç   Görsel 1.9: İsmâil   D  Y
                                                 ramazan ilâhisi günümüzde okunan eserlerinden birkaçıdır. Mehmed Âkif   Hakkı Bey
                                                 Ersoy’un İstiklâl Marşı’nı rast makamında besteleyen (1922) İsmâil Hakkı   7.  Türk müziği çalgıları çalınış özelliklerine göre üçe ayrılır.
                                                 Bey’in aynı makamda bestelediği, “Ordumuz etti yemin” mısraıyla başla-
               Ölçme ve Değerlendirme            yan Ordu Marşı ve “Ey şanlı ordu ey şanlı asker” mısraıyla başlayan Tekbir ve Cenk Marşı ile mâhur ma-  D  Y
                                                 kamındaki, “Gāfil ne bilir neşve-i pürşevk-i vegāyı” mısraıyla başlayan Mehterhâne-yi Hâkānî Marşı da
                                                 günümüze çok az eserle intikal etmiş mehter repertuvarının sevilen örnekleri arasındadır.
                                                 “Muallim” lakabıyla tanınan İsmâil Hakkı Bey, kurduğu Mûsiki-i Osmânî Cemiyeti (Mektebi) ile dönemin   8. Türk müziği vurmalı çalgılarından biri de bateridir.
                                             1. ÜNİTE  mûsiki eğitim ve öğretim çalışmalarını önemli ölçüde desteklemiş, önceleri birkaç kişiden ibaret olan ince   D  Y  ÇALGI TOPLULUKLARI
                                                 saz takımlarındaki geleneksel yapının dışına çıkarak otuz-kırk kişilik ses ve saz topluluğu ile halka açık
                                                 icraların ilk örneklerini vermiş, ayrıca Şehzadebaşı’ndaki Yeni Ferah Tiyatrosu’nda kurduğu İstanbul Ope-
               Üniteyle ilgili ölçme             reti’nin orkestrasını bizzat yönetmiştir. Öte yandan Mûsiki-i Osmânî Mektebi adına yapmış olduğu fasıl   Aşağıdaki karekod uygulamasını veya bağlantı linkini kullanarak verilen ölçme ve değerlen dirme
                                                 defteri ve yaprak biçimindeki nota yayınları devrin mûsiki repertuvarı için önemli bir katkıdır.
                                                                              etkinliğini cevaplayınız.
                                                 Yayımlanan eserleri şunlardır: Mahzen-i Esrâr-ı Mûsiki yahut Teganniyât-ı Osmânî (İstanbul 1313); Solfej
               ve değerlendirmenin               Nota Dersleri, Usûlât, Solfej, Makāmât ve İlâveli Nota Dersleri (İstanbul 1335, 1341); Mûsiki Tekâmül Ders-
                                                 leri (İstanbul 1926); Zeybek Oyun Havaları (İstanbul, ts.).
               yapıldığı bölümdür.                     https://islamansiklopedisi.org.tr/ismail-hakki-bey adresinden alınmıştır.  cihazınızla karekodu okutunuz.
                                                                                       Ek sorulara ulaşmak için
                                               18                                                     19
               Dijital İçerik
                                                                  2.2. Kürdî Makamı
               Konuyu destekleyen kayıtları                    oluşan kürdî makamı basit makamlar grubundadır.
                                                               Yerinde kürdî dörtlüsüne neva perdesinde bûselik beşlisinin eklenmesiyle
               içerir.                                         Seyri: Çıkıcı, bazen de çıkıcı-inici olarak kullanılır.
                                                               Durağı: Dügâh (la) perdesidir.
                                                               Güçlüsü: Neva (re) perdesidir.
                                                               Yedeni: Rast (sol) perdesidir. Bazen nim zirgüle (sol bakiye diyez) perdesi de
                                                               kullanılır.
                                                               Donanımı: Si küçük mücennep bemol alır.
                                                                Kürdî Makamı Dizisi
                                                                 DERS İÇİ ÇALIŞMA
                                                                Karekod uygulamasını veya bağlantı linkini kullanarak kürdî makam dizisini izleyiniz. Kürdî makam
                                                               dizisini çalgınız ile seslendiriniz.
               Ders İçi Çalışma                                  DERS İÇİ ÇALIŞMA
                                                               A) Aşağıdaki seyir örneğini çalgınız ile seslendiriniz.
                                                               B) Verilen boş dizekler üzerine makamın seyrine; durak, güçlü ve yeden perdelerine dikkat ederek bir seyir yazınız
                                                                ve bu seyri çalgınız ile seslendiriniz.
                                                               A)
               Öğrenmeyi kolaylaştırmak için
                                                                                         ÇEŞİTLİ MAKAMLAR VE ESER UYGULAMALARI-I
               hazırlanmış çalışmaları içeren
               bölümdür.
               Sayfa Numarası                                                          43
               Sayfa numaralarının
               verildiği bölümdür.
            10
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16