Page 11 - ÇALGI TOPLULUKLARI (BATI MÜZİĞİ) | 11
P. 11

KİTAP TANITIMI







                   Karekod okuyucu ile taratılarak resim,
                   video, animasyon, soru ve çözümleri
                   vb. ilave kaynaklara ulaşılabilecek
                   karekoddur. Detaylı bilgi için http://                    Ünite tanıtımına ulaşabilecek
                   kitap.eba.gov.tr/karekod                                   karekoddur.





                 Ünite kapaklarının, ünite adlarının
                 ve konu başlıklarının
                 bulunduğu bölümdür.                         1. ÜNİTE

                                                             ORKESTRA TEMEL BİLGİLERİ
                                                       Ünite Konuları     Kavramlar
                                                       1.1. Orkestranın Tarihçesi  Orkestra
                                                       1.2. Orkestra Çalgıları  Çalgı

                                                        Bu ünitede
                                                        * Orkestranın tarihsel sürecini ,
                                                        * Orkestra çalgılarını öğreneceksiniz.

























                                                                            Ünite  ve konu başlıklarının
                                                 11.1. ORKESTRA TEMEL BİLGİLERİ
                                                 1.1. Orkestranın Tarihçesi  bulunduğu bölümdür.
                                                 1.2. Orkestra Çalgıları
                                                         HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
                                                       1. Müziğin tarihte varoluşu ile ilgili düşüncelerinizi arkadaşlarınızla
                                                         paylaşınız.
              Öğrencilerin hazır bulunuşluk            2. Orkestra kelimesinin sizdeki çağrışımları nelerdir?Söyleyiniz.
                                                       3. “Çeşitlilik’’ kavramını orkestra ile ilişkilendirerek açıklayınız.
              seviyelerini belirlemek ve
              öğretilecek konuya merak           1.1. Orkestranın Tarihçesi
                                                 Orkestranın Tarihsel Süreci
              uyandırarak odaklanmalarını        eski Yunan tiyatrolarında koronun dans edip şarkı söylediği ve oyuncuların yer aldığı bölüm olarak
                                                  Orkestra tanımı bugünkü anlamına zaman içinde ulaşmıştır. Bugünkü anlamına ulaşmadan önce
                                                 tanımlanmıştır. Müzik tarihinde ilk orkestra örneği yaylı ve nefesli çalgıların ayrılmasıyla 1607 yılında
              sağlamak amacı ile hazırlanan      sahnelenen Monteverdi’nin Orfeo operasında görülmüştür. 1700’lü yıllarda operanın çalgı topluluğu   Konuya ilişkin
                                                 anlamında kullanılmıştır. 1900’lü yıllarda kilise ve oda müziği grupları bu isimle adlandırılmıştır.
                                                  Orkestranın  tarihsel  süreci  müzik  dönemlerine  göre  (Rönesans,  Barok,  Klasik,  Romantik,
                                                 20.yüzyıl) incelendiğinde çalgıların sayısı ve çeşitliliği ile birlikte gelişen çalma teknikleri ve orkestral
              çalışmaların yer aldığı            tını bakımından büyük farklılıklar görülmektedir. Kullanılan yaylı çalgıların, tahta ve bakır üflemelilerin,   kazanımları
                                                 vurmalı çalgıların gruplara ayrılmaları uzun bir zaman dilimine yayılmaktadır.
                                                  Çalgıların kökeni Antik Çağa dayanır. Çalgıların yayılması erken Ortaçağda Bizans üzerinden
              bölümdür.                          Yakın Doğu’dan ve İslam yoluyla, ticaretler, savaşlar ve Haçlı Seferleri ile gerçekleşmiştir. Ortaçağ   destekleyen bilgilerin
                                                 boyunca çalgıların değişmeden kaldığı görülmektedir. Bu dönemde yaylı çalgılar önemli ve etkili,
                                                 vurmalı çalgılar ise daha etkisizdir. Rönesans döneminde nefesli çalgılar, Barok dönemde  ise lavta
                                                 ve klavsen gibi çok sesli (polifonik) akor çalgıları önem kazanmıştır. Bazı çalgılar  sosyolojik anlamda
                                                 belli  çevrelere  ait  kalmıştır.  Örneğin  timpani  ve  trompet  şövalyelik  kurumuna  veya  aristokrasiye,   verildiği bölümdür.
                                                 orduda atlılara; flüt ve trampet ise halka ait kalmıştır.
                                                  Barok dönemden önce müzik vokal olarak ya da çağın o günkü enstrümanları ile yapılmıştır.
                                                 Barok dönemde bazı müzik eserleri belirli şekillerde gruplandırılmış farklı enstrümanlar ile çalınmıştır.
                                                 Bu düşünce ilk orkestranın doğmasını sağlamıştır. Barok dönem orkestralarında klavsen, keman,
                                                 çello, fagot, obua, trompet ve davul gibi çalgılar yer almıştır. 18 ve 19. yy.da  çalgılardaki teknik
                                                 gelişmelerle pek çok melodik çalgı önem kazanmıştır. 20. yy.da ise  vurmalı çalgılar genişlemiştir.
                                                 Elektronik müzik enstrümanları ortaya çıkmıştır.
                                                         12

                  10
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16