Page 11 - ÇALGI TOPLULUKLARI (BATI MÜZİĞİ) | 11
P. 11
KİTAP TANITIMI
Karekod okuyucu ile taratılarak resim,
video, animasyon, soru ve çözümleri
vb. ilave kaynaklara ulaşılabilecek
karekoddur. Detaylı bilgi için http:// Ünite tanıtımına ulaşabilecek
kitap.eba.gov.tr/karekod karekoddur.
Ünite kapaklarının, ünite adlarının
ve konu başlıklarının
bulunduğu bölümdür. 1. ÜNİTE
ORKESTRA TEMEL BİLGİLERİ
Ünite Konuları Kavramlar
1.1. Orkestranın Tarihçesi Orkestra
1.2. Orkestra Çalgıları Çalgı
Bu ünitede
* Orkestranın tarihsel sürecini ,
* Orkestra çalgılarını öğreneceksiniz.
Ünite ve konu başlıklarının
11.1. ORKESTRA TEMEL BİLGİLERİ
1.1. Orkestranın Tarihçesi bulunduğu bölümdür.
1.2. Orkestra Çalgıları
HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
1. Müziğin tarihte varoluşu ile ilgili düşüncelerinizi arkadaşlarınızla
paylaşınız.
Öğrencilerin hazır bulunuşluk 2. Orkestra kelimesinin sizdeki çağrışımları nelerdir?Söyleyiniz.
3. “Çeşitlilik’’ kavramını orkestra ile ilişkilendirerek açıklayınız.
seviyelerini belirlemek ve
öğretilecek konuya merak 1.1. Orkestranın Tarihçesi
Orkestranın Tarihsel Süreci
uyandırarak odaklanmalarını eski Yunan tiyatrolarında koronun dans edip şarkı söylediği ve oyuncuların yer aldığı bölüm olarak
Orkestra tanımı bugünkü anlamına zaman içinde ulaşmıştır. Bugünkü anlamına ulaşmadan önce
tanımlanmıştır. Müzik tarihinde ilk orkestra örneği yaylı ve nefesli çalgıların ayrılmasıyla 1607 yılında
sağlamak amacı ile hazırlanan sahnelenen Monteverdi’nin Orfeo operasında görülmüştür. 1700’lü yıllarda operanın çalgı topluluğu Konuya ilişkin
anlamında kullanılmıştır. 1900’lü yıllarda kilise ve oda müziği grupları bu isimle adlandırılmıştır.
Orkestranın tarihsel süreci müzik dönemlerine göre (Rönesans, Barok, Klasik, Romantik,
20.yüzyıl) incelendiğinde çalgıların sayısı ve çeşitliliği ile birlikte gelişen çalma teknikleri ve orkestral
çalışmaların yer aldığı tını bakımından büyük farklılıklar görülmektedir. Kullanılan yaylı çalgıların, tahta ve bakır üflemelilerin, kazanımları
vurmalı çalgıların gruplara ayrılmaları uzun bir zaman dilimine yayılmaktadır.
Çalgıların kökeni Antik Çağa dayanır. Çalgıların yayılması erken Ortaçağda Bizans üzerinden
bölümdür. Yakın Doğu’dan ve İslam yoluyla, ticaretler, savaşlar ve Haçlı Seferleri ile gerçekleşmiştir. Ortaçağ destekleyen bilgilerin
boyunca çalgıların değişmeden kaldığı görülmektedir. Bu dönemde yaylı çalgılar önemli ve etkili,
vurmalı çalgılar ise daha etkisizdir. Rönesans döneminde nefesli çalgılar, Barok dönemde ise lavta
ve klavsen gibi çok sesli (polifonik) akor çalgıları önem kazanmıştır. Bazı çalgılar sosyolojik anlamda
belli çevrelere ait kalmıştır. Örneğin timpani ve trompet şövalyelik kurumuna veya aristokrasiye, verildiği bölümdür.
orduda atlılara; flüt ve trampet ise halka ait kalmıştır.
Barok dönemden önce müzik vokal olarak ya da çağın o günkü enstrümanları ile yapılmıştır.
Barok dönemde bazı müzik eserleri belirli şekillerde gruplandırılmış farklı enstrümanlar ile çalınmıştır.
Bu düşünce ilk orkestranın doğmasını sağlamıştır. Barok dönem orkestralarında klavsen, keman,
çello, fagot, obua, trompet ve davul gibi çalgılar yer almıştır. 18 ve 19. yy.da çalgılardaki teknik
gelişmelerle pek çok melodik çalgı önem kazanmıştır. 20. yy.da ise vurmalı çalgılar genişlemiştir.
Elektronik müzik enstrümanları ortaya çıkmıştır.
12
10

