Page 13 - ÇALGI TOPLULUKLARI (BATI MÜZİĞİ) | 11
P. 13

Öğrencilere konunun                 SUNUM ÇALIŞMASI 1: Orkestraları isimlendirirken hangi kriterlerin belirleyici
                                                  olduğunu  anlatan bir sunum hazırlayınız. Hazırladığınız çalışmayı bir sonraki
              pekiştirilmesi amacıyla verilen     derste arkadaşlarınızla ve öğretmeninizle paylaşınız. (11.1.1.2.)
                                                  Çalışmanız aşağıdaki kontrol listesiyle değerlendirilecektir.
              sunum çalışmalarının yer aldığı     Çalışmanızı planlarken listedeki ölçütleri dikkate alınız.
              bölümdür.
                                                         KONTROL LİSTESİ
                                                    GÖZLENECEK DAVRANIŞLAR  EVET  HAYIR
                                                  1.Orkestrayı tanımladı.        Sunum çalışmalarının
                                                                                 değerlendirilmesinde kullanılan
                                                  2.Orkestraları sınıflandırdı.
                                                                                 ölçme aracının yer aldığı
                                                  3.Orkestraları özelliklerine göre tanıttı.
                                                                                 bölümdür.
                                                  4.Orkestraların isimlendirme kriterlerini  saydı.
                                                  Hayır olarak işaretlenen davranışlar için çalışmanızı gözden geçiriniz.

                                                        14













                         Ünite  sonu ölçme ve
                         değerlendirme sorularının yer
                         aldığı bölümdür.                                  Konuya uygun okuma
                                                                           metinlerinin yer aldığı
                                                                           bölümdür.


                               ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
                        A) Aşağıdaki cümlelerin başında boş bırakılan parantez içlerine cümlelerde verilen   KONSER ÖNCESİ HAZIRLIK
                        bilgiler doğru ise D yanlış ise Y yazınız.
                        1. (….) İlk orkestra örneği 1607 yılında Orfeo operasında görülmüştür.
                        2. (....) Keman, çello, fagot, obua, trompet ve davul gibi çalgılar Barok dönem   Saatlerce, günlerce, haftalarca çalıştın. Konser günü kapıda… Heyecanını yönetme-
                         orkestralarında kullanılmıştır.
                        3. (….) Barok dönemde farklı çalgıların kullanılması müzik eserlerinde yenilikler ortaya  nin ve onu, ortaya çıkardığın sanat ürünü için kullanmanın bazı püf noktaları var:
                                                                       Öncelikle sağlığına dikkat etmelisin, iyi beslenmeli ve uyumalısın. Dinlenmiş bir zihin
                         çıkarmıştır.
                        4. (….) Rönesans döneminde lavta ve klavsen gibi çok sesli (polifonik) akor çalgıları önem    ve sağlıklı bir beden olmazsa olmazındır. İster korist ister enstrümanist ister solist
                         kazanmıştır.                                  olarak görevlendirilmiş ol, sahnede kullanacağın tüm materyaller kurallara uygun
                        B) Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerlere doğru sözcüğü/sözcükleri yazınız.  biçimde, eksiksiz, temiz, okunaklı, işlevsel, kullanışlı ve mümkünse yedekli olmalıdır
                                                                       (sehpa, nota, bant, ataş… vb.). Sahnede giyilen kostüm ve aksesuarlar temiz, rahat,
                        5. Batı müziği çalgılarının  kökeni .................... dayanır.   görselliğin önemini göz ardı etmeden, yapılan işin önüne geçmeyecek sadelikte olma-
                        6. Gerektiğinde senfoni orkestrasına ilave olarak .................... ve .................... gibi çalgılar  lıdır. Sürekli düzeltme, çekiştirme, kaşınma ya da gizleme ihtiyacı, emin ol ki sahnede
                         eklenebilir.
                        7. Nefesli çalgılar .................... döneminde önem kazandı.   önce senin sonra da dinleyicilerin dikkatini dağıtan davranışlardır. Rahat ve güvenli bir
                        8. Keman, viyolonsel (çello), .................... ve konrtbas yaylı çalgılar ailesindendir.  duruş konserde iyi hissettirir.
                        9. Flüt, klarnet, fagot, saksafon .................... tahta üflemeliler ailesindendir.  En önemlisi GÜLÜMSEME. Gerekirse gülümsemenin de provasını yap. Müziğin, sah-
                        10. Korno, trompet, tuba .................... bakır üflemeliler ailesindendir.  nede olmanın tadını doyasıya çıkarman dileğiyle…Başarılar, iyi eğlenceler.
                        11. Timpani, davul, trampet, zil, gong .................... ve .................... vurmalı çalgılar
                          ailesindendir.
                        C) Aşağıdaki soruları okuyunuz ve doğru seçeneği işaretleyiniz.                          DUYGU İNCEGÖZ
                        12. Aşağıdaki orkestra türlerinden hangisi eski çağlarda küçük aristokrasi toplantılarına
                         eşlik etmesi için kurulmuştur?                                                                                              İzmir Büyükşehir Bandosu Flüt Sanatçısı
                         A) Bando
                         B) Caz orkestrası
                         C) Filarmoni orkestrası
                         D) Oda orkestrası
                         E) Senfoni orkestrası
                        13. Caz orkestrasının temel çalgısı aşağıdakilerden hangisidir?
                         A) Fagot
                         B) Flüt
                         C) Arp
                         D) Kontrbas
                         E) Obua
                        14. Aşağıdakilerden hangisi şefin isteğine göre değişebilir?
                         A) Çalgıların oturma düzeni
                         B) Şefin yeri
                         C) Eserlerin isimleri
                         D) Eserlerin süreleri
                         E) Çalgıların ses aralıkları
                               24

                  12
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18