Page 13 - ÇALGI TOPLULUKLARI (BATI MÜZİĞİ) | 11
P. 13
Öğrencilere konunun SUNUM ÇALIŞMASI 1: Orkestraları isimlendirirken hangi kriterlerin belirleyici
olduğunu anlatan bir sunum hazırlayınız. Hazırladığınız çalışmayı bir sonraki
pekiştirilmesi amacıyla verilen derste arkadaşlarınızla ve öğretmeninizle paylaşınız. (11.1.1.2.)
Çalışmanız aşağıdaki kontrol listesiyle değerlendirilecektir.
sunum çalışmalarının yer aldığı Çalışmanızı planlarken listedeki ölçütleri dikkate alınız.
bölümdür.
KONTROL LİSTESİ
GÖZLENECEK DAVRANIŞLAR EVET HAYIR
1.Orkestrayı tanımladı. Sunum çalışmalarının
değerlendirilmesinde kullanılan
2.Orkestraları sınıflandırdı.
ölçme aracının yer aldığı
3.Orkestraları özelliklerine göre tanıttı.
bölümdür.
4.Orkestraların isimlendirme kriterlerini saydı.
Hayır olarak işaretlenen davranışlar için çalışmanızı gözden geçiriniz.
14
Ünite sonu ölçme ve
değerlendirme sorularının yer
aldığı bölümdür. Konuya uygun okuma
metinlerinin yer aldığı
bölümdür.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
A) Aşağıdaki cümlelerin başında boş bırakılan parantez içlerine cümlelerde verilen KONSER ÖNCESİ HAZIRLIK
bilgiler doğru ise D yanlış ise Y yazınız.
1. (….) İlk orkestra örneği 1607 yılında Orfeo operasında görülmüştür.
2. (....) Keman, çello, fagot, obua, trompet ve davul gibi çalgılar Barok dönem Saatlerce, günlerce, haftalarca çalıştın. Konser günü kapıda… Heyecanını yönetme-
orkestralarında kullanılmıştır.
3. (….) Barok dönemde farklı çalgıların kullanılması müzik eserlerinde yenilikler ortaya nin ve onu, ortaya çıkardığın sanat ürünü için kullanmanın bazı püf noktaları var:
Öncelikle sağlığına dikkat etmelisin, iyi beslenmeli ve uyumalısın. Dinlenmiş bir zihin
çıkarmıştır.
4. (….) Rönesans döneminde lavta ve klavsen gibi çok sesli (polifonik) akor çalgıları önem ve sağlıklı bir beden olmazsa olmazındır. İster korist ister enstrümanist ister solist
kazanmıştır. olarak görevlendirilmiş ol, sahnede kullanacağın tüm materyaller kurallara uygun
B) Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerlere doğru sözcüğü/sözcükleri yazınız. biçimde, eksiksiz, temiz, okunaklı, işlevsel, kullanışlı ve mümkünse yedekli olmalıdır
(sehpa, nota, bant, ataş… vb.). Sahnede giyilen kostüm ve aksesuarlar temiz, rahat,
5. Batı müziği çalgılarının kökeni .................... dayanır. görselliğin önemini göz ardı etmeden, yapılan işin önüne geçmeyecek sadelikte olma-
6. Gerektiğinde senfoni orkestrasına ilave olarak .................... ve .................... gibi çalgılar lıdır. Sürekli düzeltme, çekiştirme, kaşınma ya da gizleme ihtiyacı, emin ol ki sahnede
eklenebilir.
7. Nefesli çalgılar .................... döneminde önem kazandı. önce senin sonra da dinleyicilerin dikkatini dağıtan davranışlardır. Rahat ve güvenli bir
8. Keman, viyolonsel (çello), .................... ve konrtbas yaylı çalgılar ailesindendir. duruş konserde iyi hissettirir.
9. Flüt, klarnet, fagot, saksafon .................... tahta üflemeliler ailesindendir. En önemlisi GÜLÜMSEME. Gerekirse gülümsemenin de provasını yap. Müziğin, sah-
10. Korno, trompet, tuba .................... bakır üflemeliler ailesindendir. nede olmanın tadını doyasıya çıkarman dileğiyle…Başarılar, iyi eğlenceler.
11. Timpani, davul, trampet, zil, gong .................... ve .................... vurmalı çalgılar
ailesindendir.
C) Aşağıdaki soruları okuyunuz ve doğru seçeneği işaretleyiniz. DUYGU İNCEGÖZ
12. Aşağıdaki orkestra türlerinden hangisi eski çağlarda küçük aristokrasi toplantılarına
eşlik etmesi için kurulmuştur? İzmir Büyükşehir Bandosu Flüt Sanatçısı
A) Bando
B) Caz orkestrası
C) Filarmoni orkestrası
D) Oda orkestrası
E) Senfoni orkestrası
13. Caz orkestrasının temel çalgısı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Fagot
B) Flüt
C) Arp
D) Kontrbas
E) Obua
14. Aşağıdakilerden hangisi şefin isteğine göre değişebilir?
A) Çalgıların oturma düzeni
B) Şefin yeri
C) Eserlerin isimleri
D) Eserlerin süreleri
E) Çalgıların ses aralıkları
24
12

