Page 15 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO | 11
P. 15

1. ÜNİTE



             1. ÜNİTE       SESLENDİRME-YORUMLAMADA TEMEL UNSURLAR II



            1.1. Temel Süsleme Çeşitleri


                      HAZIRLIK ÇALIŞMASI


                 Antonio Vivaldi'nin (Antonyo Vivaldi) “Si Bemol Majör Çello Sonatı  No.6” adlı eserini dinleyiniz.


                Eserin ifadesini güçlendirmek; esere esteti k, güzellik ve zarafet katmak amacıyla çeşitli süsleme teknikleri kullanılır.
            Bu teknikler eserin normal akışını bozmadan, notaları bir nakış gibi süsleyerek güzelleşti rir. Geçmişten günümüze değin
            hem çalınış biçimleri hem de sembol ve işaretleri bakımından çeşitli değişimler geçiren süsleme teknikleri, müzik dönem-
            lerinin karakteristi k özelliklerini de yansıtı r. Bu nedenle eserlerde kullanılan süsleme tekniklerini seslendirirken eserin ait
            olduğu dönemin geleneksel çalış biçimlerine dikkat etmek gerekir.
                1.1.1. Temel Süsleme Çeşitlerinin Kullanım Özellikleri

                Temel süsleme teknikleri ezgiyi oluşturan ana sesleri zenginleşti rerek esere ritmik, coşkulu, zarif bir üslup kazandırır.
            Anlatı mını çeşitlendirdiği eserin etkili ve görkemli bir üsluba bürünmesine imkân sunar.
                Süslemeleri doğru ve etkin şekilde uygulayabilmek için sağ ve sol el becerilerinin gelişmiş, yay hâkimiyeti nin sağlan-
            mış, teknik sorunların giderilmiş olması gerekir. Uygulama sırasında sağ elde yaya uygulanan basınç, yay hızı ve yay yönü
            doğru ayarlanmalı; sol elde entonasyon ve acelite sağlanmalıdır.

                      UYARI


                 Süslemeli nota seslendirilirken, öncelikle esas nota temel alınarak duyurulmalıdır.


                           GÖRSEL 1.1 Appoggiatura 11.1.1.
                Eserlerde kullanılan birçok süsleme tekniği vardır. Bu tekniklerin en sık kullanılanları; appoggiatura, çarpma, tril,
            mordan ve gruppett odur.
               Appoggiatura
               "Basamak notası" olarak da adlandırılan appoggiatura, esas notanın gecikti rilmesidir. Kendinden sonra gelen asıl nota-
                                          xxxxxxxxx
            ya bağlı ve asıl notadan daha ufak şekilde gösterilir.
                           GÖRSEL 1.2 Appoggiatura 11.1.1.
               Appoggiatura tekniğinin nota değerlerine göre farklı şekillerde gösterimleri bulunur (Görsel 1.1, Görsel 1.2, Görsel 1.3).

                         Yazılışı           Çalınışı               Yazılışı            Çalınışı
                2
                                          xxxxxxxxx
                           GÖRSEL 1.3 Appoggiatura 11.1.1.
            Görsel 1.1: Appogg�atura tekn�ğ�n�n doğal notalarda yazılışı ve çalınışı

                           Yazılışı           Çalınışı               Yazılışı          Çalınışı
                2
                                          xxxxxxxxx


            Görsel 1.2: Appogg�atura tekn�ğ�n�n noktalı notalarda yazılışı ve çalınışı
                           Yazılışı           Çalınışı               Yazılışı          Çalınışı

                2


            Görsel 1.3: Appogg�atura tekn�ğ�n�n bağlı notalarda yazılışı ve çalınışı


          14  ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 11




















                                                            1
                           Made with Crescendo © NCH Software Free Version. Nonprofessional Use Only.







                                                            1
                           Made with Crescendo © NCH Software Free Version. Nonprofessional Use Only.







                                                            1
                           Made with Crescendo © NCH Software Free Version. Nonprofessional Use Only.
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20