Page 13 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 11
P. 13
1. ÜNİTE
1. ÜNİTE: SESLENDİRME-YORUMLAMADA FARKLI ÇALMA BİÇİM
VE UYGULAMALARI I
HAZIRLIK ÇALIŞMASI
• Jean Philippe Rameu’nün (Jon Filip Ramö) “La Villageoise” (Le Villajuaz) adlı eserinin
ve Marcello’nun (Marçello) “2 Nolu Çello Sonatı”nın video kayıtlarını yandaki karekod-
lar üzerinden izleyiniz.
• Saint-Saens’ın (Sen-Sans) “Hayvanlar Karnavalı” adlı eserinin Kuğu bölümünün video kayıtlarını izleyiniz
veya ses kayıtlarını dinleyiniz.
1.1. Süsleme Çeşitleri
Bestelenen ezgilerin doğru bir biçimde çalınıp söylenerek kayıt altına alınması ve unutulmadan gelecek nesil-
lere aktarılması amacıyla kullanılan simgelerin tümüne müzik yazısı adı verilir. Müzik yazısı Orta Çağ Dönemi’n-
de şekillenmiştir. Seslendirmede kullanılan süslemeler ise 1600’lü yıllardan itibaren müzik yazısında kullanılmaya
başlanmıştır. Süsleme, İtalyancada “ornamento” (ornamento) kelimesiyle ifade edilmektedir.
Süslemeler, müziğin normal akışını bozmadan eseri bir nakış gibi süsleyen nota ve sembollerdir. Süslemeler,
belirli kurallar doğrultusunda ve asıl seslerin farklı sesler ile zenginleştirilmesiyle yapılır. Süsleme yaparken amaç;
anlatımı çeşitlendirmek, müzikal ifadeleri daha etkili, daha gösterişli hâle getirmek ve müziğe zarafet katmaktır.
Müzik yazısında kullanılan süslemelerin eserlerin yazıldığı dönemin özelliklerine ve bestecinin istediği şekle göre
çalınması gerekir. Süslemelerin hangi döneme ya da hangi besteciye ait olduğunun bilinmesi, eserin doğru yo-
rumlanması bakımından oldukça önemlidir.
Çello çalarken süslemelerin doğru ve etkin yapılabilmesi için yay tekniklerinin iyi bilinmesi ve yayın kullanımı-
na ilişkin teknik becerilerin (hız, basınç vb.) gelişmiş olması gerekir. Sol elde, entonasyon (temiz ve doğru ses kul-
lanımı) ve acelite (parmakların hız kazanması) sağlanmış olmalıdır. Bu beceriyi sağlayacak olan sol el parmakları,
parmak egzersizleriyle güçlendirilmelidir.
Score
1. ETKİNLİK
• Aşağıda verilen alıştırmayı çeşitlemeleriyle birlikte ve parmak tutarak çalgınızla seslendiriniz.
Louis Raymond Feuillard (Luis Reymınd Fulyah)
œ œ œ œ
œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
œ œ œ œ
œ œ œ œ
œ œ œ œ
? c
5
? œ# œ œ œ œ œ œ œ œ # œ # œ œ œ œ œ œ œ œ # œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
œ œ œ œ
9
?
œ œ œ œ œ œ œ œ # œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
13 w
œ œ œ œ
? œ œ œ œ œ œ œ œ . .
œ œ œ œ
œ œ œ œ œ œ œ œ
œ œ œ œ
œ œ œ œ
Score
Çeşitlemeler
18
? ∑ 3
œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ 4
? 3 c 3 c 3 c
4 " " 4 " " """ 4 " " " ""
6 6
Çeşitlemeler
1. 2. 3. 4. 5. 6.
œœœœœœœœœœœœ œœœœœœœœœœœœœœœœ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
? 3 3 3
c
c
12 SESLENDİRME-YORUMLAMADA FARKLI ÇALMA BİÇİM VE UYGULAMALARI 1 "" 4 " " c " " "
4
4
" "
6 6
25
? ∑
26
? ∑