Page 14 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 11
P. 14

1. ÜNİTE



                  UYARI
                  Süslemeler çalınırken süslemeyi oluşturan notalardan ziyade asıl notalar temel alınmalı ve asıl notaların
                duyurulmasına özen gösterilmelidir. Süsleme notalarını seslendiren sol el parmaklarının rahat ve esnek
                olması sağlanmalı, parmak tutma unutulmamalıdır.



                1.1.1. Çello Müziğinde Kullanılan Temel Süsleme Çeşitleri
                Çello müziğinde kullanılan temel süsleme çeşitleri; appoggiatura (appocatura), mordan, çarpma [acciaccatura
             (accacatura)], trill ve gruppettodur (gurupetto).
                 Score
                Appoggiatura: Müzik tarihinde basamak notası olarak bilinen ancak günümüzde “uzun çarpma” olarak ifade
             edilen ve kullanılan küçük notalardır. Süresi, ana sesin notasına göre değişir. Örneğin ana ses ikilik nota ise çarp-
             ma, nota değerinin yarısı olan dörtlük nota süresince uzatılır. Appoggiaturanın yazılışı ve çalınışı şu şekildedir:



                       ? 2       œ  ˙
                           4                                    Appoggiaturanın yazılışı



                       ? 2         œ      œ                     Appoggiaturanın çalınışı
                           4





                2. ETKİNLİK
                • Aşağıda verilen alıştırmaları çalgınızla seslendiriniz. Birinci alıştırmanın videosunu yandaki
                 karekodu, karekod okuyucu ile taratarak izleyiniz.


                                                                œ .
                        ? 2 ˙         œ ˙     œ ˙     œ ˙    3 ˙   œ .    œ  . ˙   œ . ˙    œ  . ˙  . ˙  4
                               œ
                                  œ
               1            4 ? 2 ˙      œ ˙     œ ˙    œ  ˙  4 3 ˙         œ  . ˙    œ . ˙    œ      4 4
                               4
                                                                4
                                                                                                        4
                        ? 2     œ  œ    œ  œ   œ  œ    œ  œ  3    œ  ˙     œ  ˙     œ  ˙     œ  ˙     4
                            4 ? 2  œ  œ   œ  œ    œ  œ    œ  œ 4 3  œ  ˙      œ  ˙     œ  ˙     œ  ˙  4 4
                               4                                4                                       4


                  9                                        r        r
                        ;
                  ? 4 œ ;     œ ;  œ ;  œ  ˙  w           œ #  œ  r  œ n  œ  œ  œ r  œ  r œ  œ  œ r
                    9
                           ;
                      4 ? 4 œ ;  œ ;      œ    w             œ #  œ  œ n  œ  œ œ  œ œ  r œ  œ  œ r  œ  œ  w
                                                                           œ
                        4            œ ;      ˙                              œ œ    œ  œ  œ  œ  œ  œ  w
                  ? 4    œ  œ œ  œ œ  œ œ  œ ˙    ˙        œ #  œ  œ n  œ  œ  œ  œ  œ œ œ  œ  œ
                                                                               œ
                      4 ? 4  œ  œ œ  œ œ   œ ˙       ˙        œ #  œ  œ n  œ  œ  œ  œ  œ œ  œ œ  œ  w
                        4             œ œ                                    œ œ œ   œ    œ  œ  œ  w



                                                                              Gino Francesconi (Cino Fransiskoni)
                               œ     œ  ˙      œ   œ     œ . ˙             œ             . œ ;  œ
               2        ?   c                                        Œ                        J  ˙



                               œ       œ   œ   œ   œ      ˙      œ         œ           œ  œ
                        ?   c                                        Œ                 J      œ  ˙
                                                                                              J





                                                   SESLENDİRME-YORUMLAMADA FARKLI ÇALMA BİÇİM VE UYGULAMALARI 1  13



















                                                            ©
                                                               ©
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19