Page 193 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO | 11
P. 193
7. ÜNİTE
Avusturyalı besteci Wolfgang Amadeus Mozart, döneminin simge ismi ve tüm za-
manların en büyük bestecilerinden biridir (Görsel 7.5). Yeteneğiyle çok küçük yaşlarından
iti baren dikkat çekmiş ve ilk müzik eğiti mini kendisi de müzisyen olan babasından almış-
tı r. Henüz üç yaşındayken klavsen çalmaya başlayan; beş yaşında menuet, yedi yaşında
konçerto, sekiz yaşında senfoni, on iki yaşında opera besteleyen Mozart “müziğin dâhi
çocuğu” olarak anılmıştı r.
Mozart’ın müzikal kariyeri, babasının ondaki kavrama becerisini ve olağanüstü yete-
neği farklı deneyimlerle güçlendirmek istemesiyle başlamıştı r. Mozart, babasının planladığı
seyahat boyunca Avrupa kentlerini dolaşarak buralarda ablasıyla birlikte konserler vermiş-
ti r. Kabiliyeti ve çalgılar üzerindeki hâkimiyeti yle dinleyenleri hayrete düşüren Mozart, bes-
te çalışmalarına da bu dönemde başlamıştı r.
Mozart Klasik Dönem’in müziksel bakış açısını, ilkelerini ve form özelliklerini eserle-
rinde en yetkin biçimde temsil etmişti r. Duygusal derinliği, daha önce tecrübe edilmemiş Görsel 7.5: Wolfgang Amadeus Mozart
teknikleri, zengin armoni anlayışı, melodik çeşitliliği ve güçlü yapısal kurgularıyla ölüm-
süz eserler üretmişti r. Hemen her tür ve biçimde üstün nitelikte eserler vermekle birlikte
özellikle opera ve konçerto formunu çok yüksek bir noktaya taşımıştı r. Mozart’ın dikkat
çeken bir yanı da Türk kültürüne -özellikle Türk müziğine- olan ilgisidir. Birçok eserinde
Türk moti fl eri kullanan bestecinin bu anlamda en tanınan eseri, günümüzde hâlâ güncel-
liğini koruyan “Türk Marşı”dır.
Alman besteci Ludwig van Beethoven, Klasik Dönem müziğinin şekillenmesini sağla-
yan en önemli isimlerdendir (Görsel 7.6). Müzik eğiti mine dört yaşındayken babasından
aldığı derslerle başlamıştı r. Sekiz yaşına geldiğinde keman, klavye ve org konserleri verecek
düzeye ulaşmıştı r. İlk gençlik döneminde bestelediği parçalarla dikkat çekmeyi başarmıştı r.
Beethoven, besteciliğinin ilk zamanlarında Haydn ve Mozart etkisinin hissedildiği kla-
sik eserler bestelemişti r. İlerleyen dönemlerde olağanüstü yeteneğini tecrübeleri ve ti ti z
çalışma prensibiyle birleşti rerek kendine has bir üslup gelişti rmişti r. Etkileyici dramati k Görsel 7.6: Ludw�g van Beethoven
kurguları, yüksek ifade gücü ve ustalıklı tekniğiyle üretti ği bu eserler asırlar boyunca de-
ğerini kaybetmeyecek bir nitelik sergilemişti r.
Beethoven, en üst noktaya taşıdığı Klasik Dönem müziğinin Romanti k Dönem’e doğru yönlenmesini sağlamıştı r. Müzikal
bakış açısı ve üretti ği eserlerle Klasik Dönem hazinesini sonraki çağlara aktaran bir köprü olmuştur.
Klasik Dönem’in önde gelen bazı bestecileri aşağıdaki tabloda verilmişti r (Tablo 7.3).
Tablo 7.3: Klas�k Dönem Bestec�ler�
Giovanni Batti sta Sammarti ni Covanni Bati sta Samarti ni (1700-1775)
Carl Philipp Emanuel Bach Karl Filip Emanuel Bah (1714-1788)
Christoph Willibald von Gluck Kıristof Villibald von Glak (1714-1787)
Johann Stamitz Yohan Şitamitz (1717-1757)
Leopold Mozart Leopol Motzart (1719- 1787)
Joseph Haydn Yosef Haydın (1732-1809)
Francois Gossec Francoyıs Gosek (1734- 1829)
Johann Christi an Bach Yohan Kıristi yan Bah (1735-1782)
Luigi Boccherini Luçi Bokerini (1743-1805)
Wolfgang Amedeus Mozart Volfgang Amedeus Motzart (1756-1791)
Bernhard Romberg Bernard Romberg (1767-1841)
Ludwig van Beethoven Ludvig van Bethovın (1770-1827)
192 ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 11

