Page 30 - ÇALGI EĞİTİMİ GİTAR | 11
P. 30
Eser Çözümleme Yönteminin Önemi
1. Eser çözümleme çalışmasının temel amacı, seslendirmede müzikal cümleleri
fark edip netleştirmektir. Belirlenen cümlelere yönelik müzikal ifadenin nasıl
uygulanması gerektiği açısından önem taşır.
2. Çalışılan eserlerde cümleleri eserin notası üzerinde belirlemek, soyut olan
müzikal fikirlerin somutlaşmasını sağlar. Ayrıca müzikal ifade ve dinamiklerin,
hız ve hız değişimlerinin hangi motifte başlayıp bittiğini net olarak belirler.
3. Belirlenen bu fikirler seslendirmede ifade biçimine yardımcı olur. Yarım kararlı
cümlelerin soru cümlesi, tam kararlı cümlelerin cevap niteliğinde bir ifade ile
seslendirilmesi anlatıma netlik kazandırır.
4. Bu yöntemin çalışılan her eserde uygulanması, eserin hem teknik anlamda
hem de müzikal anlamda çözümlenmesine yardımcı olur. Karşılaşılan sorun-
ların daha iyi algılanmasını sağlar. Hangi motifte hangi tekniğin kullanılması
gerektiği, motifin hangi pozisyonda başlayıp bittiğini net olarak gösterir.
5. Eser çözümleme çalışması hangi cümlenin hangi motifinde sorun yaşandığını
net bir şekilde görüp bunun giderilmesi için gereken çalışmaların yapılmasını
kolaylaştırır. Sorun yaşanan bölümün sağ veya sol el parmak seçiminden mi
pozisyon karmaşasından mı yoksa belli bir tekniğin tam olarak uygulanama-
masından mı kaynaklandığını belirginleştirir.
6. Bazı eserlerde parçanın formuna göre ara bölümler ve pasajlar olabilir. Bun-
lar ya cümleleri ya da bölümleri birbirine bağlar veya tamamen farklı amaçla
yazılmış olabilirler. Cümleleri analiz ederken farklı renkte kalemler kullanılma-
sı bu bölümlerin kolay fark edilmesini sağlar. Cümlelerin üzerine “bağlantı”,
“köprü”, “pasaj” gibi notlar da eklenebilir. Farklı renkte kalemler kullanılması,
yapılacakların daha dikkat çekici, kolay anlaşılır olmasını ve zamanın iyi de-
ğerlendirilmesini sağlar. Eserleri baştan sona çalışmak yerine sorunların oldu-
ğu bölümleri parça parça çalışmak zaman kazandırır.
2.2. ÖRNEK ESERLER ÜZERİNDE UYGULAMALAR
ETÜT
Moderato Fernando SOR (Fernando SOR)
29