Page 32 - ÇALGI EĞİTİMİ GİTAR | 11
P. 32

Eser çözümleme yöntemine örnek olarak iki etüt verilmiştir. İlk olarak Fernando
            Sor’un etüdünü inceleyiniz. Başlangıçta donanıma bakınız, eserin hangi tonda
            ve ölçüde yazıldığını kavrayınız. Eserin ölçüsünün 3/4’lük olduğuna ve iki diyez-
            li bir tonda yazıldığına dikkat ediniz. Tonal yazılan eserlerde iki diyezli ton ya re
            majördür ya da onun ilgili minörü olan si minördür. Bunu anlamak için eserin ilk
            ve son ölçüsündeki seslere bakmak yeterlidir. İlk ölçüde bulunan sesler si-re-
            fa diyez, son ölçüde bulunan sesler si-re-si olduğuna göre eser si minör tonda
            yazılmıştır.
              Eserin her bir ölçüsü bir figür olarak kabul edilebilir. Her ölçüyü baştan sona
            analiz edip her ölçüye “figür 1”den başlayarak numara veriniz. Birbirinin aynısı
            figürler  başka  ölçülerde  tekrar  ediyorsa  aynı  figürlere  aynı  numarayı  veriniz.
            Bu figür numaraları motif belirlemede ve motiflere numara vermede büyük rol
            oynayacaktır. İlk figür incelendiğinde si minör akorunun II. pozisyonda arpej
            tekniğiyle seslendirilmesi gerektiği göze çarpmaktadır. Böylece ilk bulgu ola-
            rak pozisyon bilgisi ve kullanılacak teknik ortaya çıkmaktadır. Figürler tek tek
            incelendiğinde en tizde bulunan partinin ezgi partisi olduğu fark edilmektedir.
            Ezgi partisinin ortaya çıkması ve diğer arpej seslerinden ayırt edilmesi için bu
            partinin apoyando tekniğiyle seslendirilmesi gerekir. O halde ikinci bulgu, “ezgi
            partisinin apoyando, diğer seslerin tirando tekniğiyle seslendirilmesi”dir.

              İlk dört figürün ezgi partisi incelenirse anlamlı bir motifin oluştuğu fark edilebilir.
            Eser çözümlerinde genelde ezgi partisi, motif hakkında yorumcuya önemli fikir-
            ler verir. Bu nedenle eserlerin ezgi partilerini mutlaka inceleyiniz. Ezgi partileri
            bazen bas partide, bazen de orta partilerde yer alabilir. Örnek olarak verilen
            eserde ezgi en tiz partidedir. Birinci motif dört ölçüden dolayısıyla dört figür-
            den oluşmaktadır. Genelde ikinci motif de birinci motifin uzunluğundadır. Bu
            nedenle 5-8 ölçülerdeki figürleri inceleyiniz. Bu figürlerin de anlamlı bir motif
            oluşturduğuna dikkat ediniz. Birinci motifle ikinci motifte bulunan aynı figüre
            ortak numara verildiğine dikkat ediniz. Ortaya çıkan ikinci motifle birlikte 1 nu-
            maralı müzikal cümle elde edilmiştir. İki motifi gitarınızla birkaç defa seslendi-




                                                                                                          31
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37