Page 32 - ÇALGI EĞİTİMİ GİTAR | 11
P. 32
Eser çözümleme yöntemine örnek olarak iki etüt verilmiştir. İlk olarak Fernando
Sor’un etüdünü inceleyiniz. Başlangıçta donanıma bakınız, eserin hangi tonda
ve ölçüde yazıldığını kavrayınız. Eserin ölçüsünün 3/4’lük olduğuna ve iki diyez-
li bir tonda yazıldığına dikkat ediniz. Tonal yazılan eserlerde iki diyezli ton ya re
majördür ya da onun ilgili minörü olan si minördür. Bunu anlamak için eserin ilk
ve son ölçüsündeki seslere bakmak yeterlidir. İlk ölçüde bulunan sesler si-re-
fa diyez, son ölçüde bulunan sesler si-re-si olduğuna göre eser si minör tonda
yazılmıştır.
Eserin her bir ölçüsü bir figür olarak kabul edilebilir. Her ölçüyü baştan sona
analiz edip her ölçüye “figür 1”den başlayarak numara veriniz. Birbirinin aynısı
figürler başka ölçülerde tekrar ediyorsa aynı figürlere aynı numarayı veriniz.
Bu figür numaraları motif belirlemede ve motiflere numara vermede büyük rol
oynayacaktır. İlk figür incelendiğinde si minör akorunun II. pozisyonda arpej
tekniğiyle seslendirilmesi gerektiği göze çarpmaktadır. Böylece ilk bulgu ola-
rak pozisyon bilgisi ve kullanılacak teknik ortaya çıkmaktadır. Figürler tek tek
incelendiğinde en tizde bulunan partinin ezgi partisi olduğu fark edilmektedir.
Ezgi partisinin ortaya çıkması ve diğer arpej seslerinden ayırt edilmesi için bu
partinin apoyando tekniğiyle seslendirilmesi gerekir. O halde ikinci bulgu, “ezgi
partisinin apoyando, diğer seslerin tirando tekniğiyle seslendirilmesi”dir.
İlk dört figürün ezgi partisi incelenirse anlamlı bir motifin oluştuğu fark edilebilir.
Eser çözümlerinde genelde ezgi partisi, motif hakkında yorumcuya önemli fikir-
ler verir. Bu nedenle eserlerin ezgi partilerini mutlaka inceleyiniz. Ezgi partileri
bazen bas partide, bazen de orta partilerde yer alabilir. Örnek olarak verilen
eserde ezgi en tiz partidedir. Birinci motif dört ölçüden dolayısıyla dört figür-
den oluşmaktadır. Genelde ikinci motif de birinci motifin uzunluğundadır. Bu
nedenle 5-8 ölçülerdeki figürleri inceleyiniz. Bu figürlerin de anlamlı bir motif
oluşturduğuna dikkat ediniz. Birinci motifle ikinci motifte bulunan aynı figüre
ortak numara verildiğine dikkat ediniz. Ortaya çıkan ikinci motifle birlikte 1 nu-
maralı müzikal cümle elde edilmiştir. İki motifi gitarınızla birkaç defa seslendi-
31