Page 33 - ÇALGI EĞİTİMİ GİTAR | 11
P. 33
riniz. Cümlenin sonunun hangi kararda bittiğini bulmak için ikinci motifin son
ölçüsünü inceleyiniz. Sekizinci ölçüde bulunan “figür 7”nin fa diyez-la diyez-
do diyez seslerinden oluştuğuna dikkat ediniz. Bu sesler, si minör tonunun V.
derecesi olan fa diyez majör akorunun arpej sesleridir. Buna göre cümle, eserin
ana tonunda bitmediği için “yarım kararlı”dır. Cümle sonuna yarım karar oldu-
ğunu belirten Y.K. bu yüzden eklenmiştir. Bu bilgi yorumcuya birinci cümlenin
nasıl yorumlanması gerektiği hakkında bir fikir vermektedir. Birinci cümle yarım
kararlı olduğuna göre soru cümlesidir ve karara varan bir ifadeyle yorumlanma-
malıdır.
İkinci müzikal cümleyi ortaya çıkarmak için dokuzuncu ölçüden itibaren figür-
leri inceleyiniz. Dört figürün bir motif oluşturduğuna dikkat ediniz. Motiflere nu-
mara verirken benzer motiflerden üç figür birbirinin aynısı ise ilk motifin numa-
rasının yanına A, benzer motif numarasının yanına B harfini yazınız. Buna göre
9-12 ölçüler arasında bulunan motif, ilk motifin üç figürünü içerdiği için “motif
1B” olarak numaralandırılmıştır. Bu benzerlik nedeniyle motif 1, “motif 1A” ola-
rak numaralandırılmıştır. Eserin 13-16 ölçüleri arasındaki motif daha önce kar-
şılaşılan figür 4 ve figür 5’i içermektedir. Benzer figür sayısı ve figür sırası diğer
motiflerle aynı olmadığı için bu motife yeni numara verilmiş ve motif 3 olarak
numaralandırılmıştır. Böylece ikinci müzikal cümle ortaya çıkmıştır. Bu cümle
sonuna bakıldığında eserin ana tonu olan si minör seslerini içerdiği için cümle
tam kararlıdır. Bu da, bu cümlenin cevap cümlesi olduğunu ve seslendirirken
karara vardığı için kararlı bir ifadeyle seslendirilmesi gerektiğini göstermekte-
dir.
Tüm eser bu dinamiklere göre incelenmiş ve ortaya çıkan müzikal cümleler şu
şekilde somutlaşmıştır:
Cümle 1A: Motif 1A + Motif 2A (Y.K.)
Cümle 1B: Motif 1B + Motif 3 (T.K.)
Cümle 2: Motif 4 + Motif 5 (Y.K.)
Cümle 3: Motif 6 + Motif 7 (Y.K.)
Cümle 1C: Motif 1A + Motif 2B (Y.K.)
Cümle 4: Motif 8 + Motif 9 (T.K.)
Bir eserin tamamının ve özellikle zor bölümlerinin çeşitli teknikler ile program-
lanarak çalışılması kısa vadede sonuç getirecek ve fazladan enerji ve zaman
kaybını önleyecektir. Özellikle profesyonel ya da profesyonel olma yolunda iler-
leyen bir öğrenci için çalacağı zorlu bir repertuvarı, kısa zamanda en iyi hâline
getirebilmesi adına bu çalışma teknikleri büyük fayda sağlayacaktır. Bu çalışma
tekniklerine bakılacak olursa;
1. Eserin cümle, pasaj ve bölümlerini ayırıp kalem ile işaretleyerek parça parça
çalışmak
2. Ayrılan bölümlerin içinde öncelikle en zorlanılandan başlayarak çalışmak
3. Zorlanılan bir pasajı farklı parmak numaraları deneyerek çalışmak
4. Eserin parçalara ayrılmış bölümlerini üst üste tekrar ederek çok ağır şekilde
çalışmak
5. Zorlanılan bir pasajı da kendi içerisinde küçük parçalara ayırarak çalışmak
6. Zorlanılan bir pasajı iki ya da üç notası ile başlayıp her tekrarda bir nota
daha ekleyerek çalışmak
7. Zorlanılan bir pasajı sağ ve sol ellerini ayırarak çalışmak
gibi yöntemler etkili olabilir.
Eser Çözümleme Yöntemi ve Önemi 32