Page 67 - ÇALGI EĞİTİMİ GİTAR 11
P. 67

GİTARDA DOĞAÇLAMA II

  VI
                  Hazırlık Çalışması
                 1. Doğaçlama kavramından ne anlıyorsunuz? Sınıfta arkadaşlarınızla tartışınız.
                 2. Sizce müzikte doğaçlama nedir? Açıklayınız.

                  Müzikte doğaçlama ya da emprovizasyonun hazırlıksız, içten geldiği gibi çalmak ya da
              söylemek olduğunu hatırlayınız. Yorumcu herhangi bir yazılı müziğe bağlı kalmaz, o anda
              müzik üretir. Bunun gerçekleşmesi için ciddi bir teorik bilgi, teknik beceri, müzikal ifade tec-
              rübesi gibi birikimler gerekmektedir. 10. sınıf gitar ders kitabında “Doğaçlama I” konusunda
              bahsedildiği gibi bu birikimler henüz oluşmadan da doğaçlama yapabilmek için bu yönde
              bir eğitime başlanabilir.
                  Doğaçlamada müzik anlık geliştiğinden küçük figürlerle anlamlı ritmik ve melodik cüm-
              leler üretmek gerekmektedir. Öncelike ritimsel bir tema ile başlamak doğru bir yoldur. Daha
              sonra bu ritmik temanın çeşitlemeleri ile devam edilebilir.
                  10. sınıf gitar ders kitabında tek ses üzerinde ritmik çalışmalar yaptıktan sonra üç sesi
              içeren melodik doğaçlama çalışmaları yapılmıştı. Bu ünitede ise beş ses içinde doğaçlama
              çalışmaları verilmiştir. Herhangi bir çalgı ile doğaçlama yapan kişide, çalınan tonlara göre
              dizi dereceleri, o derecelerin akorları, arpeji, kadansı gibi unsurlarla birlikte bunların birbirine
              ritmik, armonik ve melodik anlamda bağlanış bilgisinin ve becerisinin gelişmesi gerekir. Bu
              niteliğin gelişmesi amacıyla bu ünitede yapılacak doğaçlama çalışmalarında ikinci bir gitarın
              size eşlik etmesi büyük önem taşımaktadır. Çaldığınız figür ve motifleri ikinci gitarı dinleye-
              rek üretirseniz bu özelliğinizi geliştirmeye yönelik çalışmış olursunuz. Bir süre sonra eşliğin
              size sunduğu ritmik, melodik ve armonik imkanlardan yararlanarak doğaçlama yapmaya
              başlayabilirsiniz.
   GİTARDA DOĞAÇLAMA II
                    I.  ünitede  işlenen  “Seslendirmede  Cümleleme”  konusundaki  müzik  cümlelerinin  so-
              ru-cevap ilişkisini hatırlayınız; bir müzik eserinde ana tonun dışında karar veren cümleler
              (yarım karar) soru cümlesi, ana tonda karar veren cümleler (tam karar) cevap cümlesi niteliği
              taşır. Bu durumun benzeri cümleleri oluşturan motiflerde de geçerlidir. Birbirini tamamlayan
              iki benzeşik motiften birincisi “öncül” ikincisi “artçıl” motif olarak betimlenir. Bunların ara-
              sında da soru-cevap benzeri bir ilişki vardır. Doğaçlama yaparken belirlenen küçük bir motifi
              öncül olarak düşünüp buna artcıl bir motif hazırlamak gerekir.

                    6.1. Serbest Yapıda Beş sesin Kullanıldığı Doğaçlama Uygulamaları



                                   Do Majör Dizisinin İlk Beş Sesinde Doğaçlama











                  Yukarıda verilen beş ses içinde doğaçlama yapılırken ikinci gitar tarafından çalınabilecek
              eşlik aşağıda verilmiştir.


                                                         Eşlik










    66
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72