Page 70 - ÇALGI EĞİTİMİ GİTAR 11
P. 70
14 VI
15 GİTARDA DOĞAÇLAMA II
16
17
Temanın Çeşitlendirilmesinde Kullanılan Teknikler
• 7 numaralı çalışmada temadaki aynı sesler farklı ritmik yapı ile duyurulmuştur.
• 8 numaralı çalışmada tonik derecenin sesi olan “do”nun komşu sesi “re” ile melodik bir çe-
şitleme yapılmış ve farklı ritmik çeşitlemeler ile zenginleştirilmiştir.
• 9 numaralı çalışmada tonik derecenin sesi olan “do”nun üçlüsü “mi” ile melodik bir çeşitle-
me yapılmış ve farklı ritmik çeşitlemeler ile zenginleştirilmiştir.
• 10 numaralı çalışmada tonik derecenin sesi olan “do”nun beşlisi “sol” ile melodik bir çeşit-
leme yapılmış ve farklı ritmik çeşitlemeler ile zenginleştirilmiştir.
• 11 numaralı çalışmada ise “sol” pest oktavdan duyurularak temanın genişlemesi sağlanmış
ve ezgi karakterinin boyutu değiştirilmiştir.
• 12 numaralı çalışmada üçlemeler kullanılarak ritmik algının değişmesi sağlanmıştır.
• 13, 14 ve 15 numaralı çalışmalarda, temanın komşu seslerinin onaltılık değerlerle ezgide
kullanılmaları sağlanmıştır.
• 16 numaralı çalışmada tonik ve dominant derecelerin akor arpej sesleri ezgi içinde kulla-
nılmıştır.
• 17 numaralı çalışmada ise seçilen bir ritmik figür (iki onaltılık-bir sekizlik) ile ezginin çeşit-
lendirilmesi sağlanmıştır.
Görüldüğü gibi sadece beş sesi içeren bir temaya bile bu yöntemlerle daha birçok zengin-
lik kazandırılabilir. Bu yöntemler doğaçlamada kullanılabilecek önemli unsurlardır. Siz de bu
çalışmalardaki yöntemleri kullanarak değişik dizilerin ilk beş seslerinde verilen temaları çeşit-
leyebilir ve doğaçlama sırasında bu yöntemlerden yararlanabilirsiniz.
69