Page 70 - ÇALGI EĞİTİMİ GİTAR 11
P. 70

14                                                                                                        VI










       15                                                                                                         GİTARDA DOĞAÇLAMA II










       16









      17









                  Temanın Çeşitlendirilmesinde Kullanılan Teknikler
               • 7 numaralı çalışmada temadaki aynı sesler farklı ritmik yapı ile duyurulmuştur.
               • 8 numaralı çalışmada tonik derecenin sesi olan “do”nun komşu sesi “re” ile melodik bir çe-
                 şitleme yapılmış ve farklı ritmik çeşitlemeler ile zenginleştirilmiştir.
               • 9 numaralı çalışmada tonik derecenin sesi olan “do”nun üçlüsü “mi” ile melodik bir çeşitle-
                 me yapılmış ve farklı ritmik çeşitlemeler ile zenginleştirilmiştir.
               • 10 numaralı çalışmada tonik derecenin sesi olan “do”nun beşlisi “sol” ile melodik bir çeşit-
                 leme yapılmış ve farklı ritmik çeşitlemeler ile zenginleştirilmiştir.
               • 11 numaralı çalışmada ise “sol” pest oktavdan duyurularak temanın genişlemesi sağlanmış
                 ve ezgi karakterinin boyutu değiştirilmiştir.
               • 12 numaralı çalışmada üçlemeler kullanılarak ritmik algının değişmesi sağlanmıştır.
               • 13, 14 ve 15 numaralı çalışmalarda, temanın komşu seslerinin onaltılık değerlerle ezgide
                 kullanılmaları sağlanmıştır.
               • 16 numaralı çalışmada tonik ve dominant derecelerin akor arpej sesleri ezgi içinde kulla-
                 nılmıştır.
               • 17 numaralı çalışmada ise seçilen bir ritmik figür (iki onaltılık-bir sekizlik) ile ezginin çeşit-
                 lendirilmesi sağlanmıştır.
                  Görüldüğü gibi sadece beş sesi içeren bir temaya bile bu yöntemlerle daha birçok zengin-
              lik kazandırılabilir. Bu yöntemler doğaçlamada kullanılabilecek önemli unsurlardır. Siz de bu
              çalışmalardaki yöntemleri kullanarak değişik dizilerin ilk beş seslerinde verilen temaları çeşit-
              leyebilir ve doğaçlama sırasında bu yöntemlerden yararlanabilirsiniz.


                                                                                                                 69
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75