Page 75 - ÇALGI EĞİTİMİ GİTAR | 11
P. 75

rarlı bir ifadeyle âdeta askerî bir marş yorumlar gibi seslendirilmelidir. Bu
                                        dönemde kontrpuan yöntemi yoğun olarak kullanıldığından, partiler birbi-
                                        riyle konuşur gibi ifade edilmelidir. Ayrıca uzun cümle bağı kullanılmamalı,
                                        sesler keskin ve kesik olarak seslendirilmelidir.

                                     3. Barok Dönemi’nde nüans basamakları oldukça belirgin seslendirilirdi. Bu
                                        nedenle nüans basamakları arasındaki farklılıkları belirgin bir ifadeyle ses-
                                        lendiriniz. Parça içinde geçen aynı figür, motif ya da cümlelerin tekrarı, bi-
                                        rincisinin içerdiği nüansın karşıt nüans terimiyle seslendirilir. Örneğin ilk
                                        seslendirilişte “forte” olan bir motif ikinci seslendirilişte “piano” olarak ses-
                                        lendirilir. Bu konu öğretmen rehberliğinde belirlenmelidir.

                                     4. Barok Dönemi’nde kreşendo ve dekreşendo dinamikleri az kullanılırdı. Bu
                                        dinamikler genellikle parça içinde geçen dizilerde kullanılır. Parça içinde
                                        geçen dizileri işaretleyiniz ve çıkıcı dizileri kreşendo, inici dizileri dekre-
                                        şendo  etkisiyle  seslendiriniz.  Kreşendo  ve  dekreşendo  dinamiklerini  ani
                                        değişen gürlüklerle değil, yavaş değişen gürlüklerle seslendiriniz. Başka
                                        bir deyişle bu dinamikler “gittikçe” anlamına gelen “poco crescendo” ve
                                        “poco decrescendo” ifadeleriyle seslendirilmelidir.

                                     5. Barok Dönemi’nde süslemeler yoğun bir şekilde kullanıldığından süsleme-
                                        lere günlük çalışmalarınızda özel bir zaman ayırınız. Süslemeler keskin ka-
                                        rakterli seslendirilmelidir. Ayrıca birim vuruşa denk gelen süslemeler ma-
                                        tematiksel olarak nota değerine göre bölünerek seslendirilmelidir. Barok
                                        Dönemi yazısında süslemeler genelde açık olarak yazılmazdı. Ancak kabul
                                        gören gitar virtüözleri, döneme uygun anlayışta çarpma ve trill gibi süs-
                                        lemeleri kullanarak bu eserlerin yorumuna büyük katkıda bulunmuşlardır.
                                        Çalıştığınız eserlerin ustalar tarafından seslendirilmiş yorumlarını dinleye-
                                        rek  süsleme  konusunda  fikirler  edinmeniz  önerilmektedir.  Öğretmeniniz
                                        rehberliğinde siz de çalıştığınız parçalara Barok stilinde süslemeler ekle-
                                        yebilirsiniz. Barok Dönemi’nde trillerin tiz notadan başlayarak uygulandığı-
                                        nı unutmayınız.

                                     6. Barok Dönemi tempo anlayışına göre “allegro” hız terimi, yaklaşık olarak
                                        bugün kullanılan  =100 BPM metronom değerine denk gelmekteydi. Baş-
                                        ka bir deyişle bugün “moderato” olarak bildiğimiz hız terimi Barok Dö-
                                        nemi’nde “allegro” şeklinde algılanmaktaydı. Bu nedenle Barok Dönemi
                                        parçalarının  içerdiği  hız  terimleri  bugün  kullandığımız  tempo  anlayışına
                                        göre yaklaşık olarak 15-20 BPM daha yavaş seslendirilmelidir.

                                     7. Barok  Dönemi  müzik  eserleri  ağırlıklı  olarak  dans  kaynaklıdır.  Menuet,
                                        bourre, sarabande, gigue ve passacaglia buna örnek verilebilir. Bazı dans-
                                        lar aynı ölçü sayısına sahip olsalar da dans figürlerinden dolayı farklı ak-
                                        sanlara sahiptir. Örneğin sarabande ve passacaglia dansları için bestele-
                                        nen müzik eserleri 3/2’lik ölçülerdedir. Ancak sarabande ağır karakterli bir
                                        dans olduğu için aksanlar ölçü başlarında uygulanmalıdır. Passacaglia for-
                                        mu ise daha hareketli karakterlidir ve yinelenen müzik cümleleri nedeniyle
                                        aksanlar her seslendirilişte farklı dinamiklerle uygulanmalıdır.



                    Uygulama         Gitar edebiyatında önemli bir yer tutan ve çeşitleme formuyla lavta için yazıl-
                                     mış olan Guardema Las Vacas adlı eseri Narciso Yepes, gitara fa majör tona
                                     transpoze ederek aktarmıştır. Eseri belirtilen metronomda sağ-sol el teknikle-
                                     rine ve parmak seçimlerine dikkat ederek seslendiriniz.
                                     Barok Dönem’ine örnek verilen diğer eserleri, düzeyinize uygun olarak ders
                                     öğretmeniniz rehberliğinde seçiniz ve dönem özelliklerine dikkat ederek ses-
                                     lendiriniz.




        Klasik Batı Müziğinde Dönemler-II Barok Dönem 74
   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80