Page 74 - ÇALGI EĞİTİMİ GİTAR | 11
P. 74
nemlerde söz konusu çalgılar için yazılmış eserler gitara uyarlanmıştır. Yani Görsel 4.5: Gaspar Sanz
Rönesans Dönemi gitar müziği bir anlamda lut, lavta ve vihuela çalgılarının
gitara transkripsiyonlarıdır. Bu çalgılar için eserler yazan önemli besteciler
şunlardır:
Gaspar Sanz (Gaspar Sanz, 1640 - 1710): Lut ve org icracısı da olan İspan-
yol besteci, sonraları müzik profesörü olarak görev yapacağı Salamanca
Üniversitesinde müzik, ilahiyat ve felsefe eğitimi almıştır. Gitar eğitimi ile
ilgili üç ciltlik kitap yazarak barok gitar repertuvarına katkıda bulunmuştur Görsel 4.6: Ludovico Roncalli
(Görsel 4.5).
Ludovico Roncalli (Ludoviko Ronkalli, 1654 - 1713): İtalyan barok gitar
icracısı ve bestecisidir. 1692 yılında Capricci armonici sopra la chitarra
Spagnola (İspanyol gitarı için armonik kaprisler) adında dokuz süiti içeren
bir kitap yayımlamıştır. Kitaptaki eserler 1881 yılında Oscar Chilesotti (Os-
kar Kilesotti) tarafından günümüzün altı telli gitarına göre yeniden düzen-
lenmiştir (Görsel 4.6).
Robert de Visee (Rober dö Vize, 1655 - 1732): 1709 yılında kraliyet orkest-
rasına atanan Fransız besteci, 1719’da “Guitar master of the king” ünvanını Görsel 4.7: Robert de Visee
almıştır. Lut icracılığının yanı sıra keman da çalan Visee’nin on iki süiti bulu-
nan iki gitar kitabı vardır. Ayrıca barok lutu için çok sayıda süit düzenlemesi
de bulunmaktadır (Görsel 4.7).
Henry Purcell (Henri Pursel, 1659 - 1695): Çok sayıda opera, dinsel koro
müziği ve çalgı müziği eserleri veren İngiliz besteci, uzun yıllar ülkesinin en
önemli bestecisi olma ünvanını taşımıştır. 1965 yılında çalışmalarının tama-
mı 32 cilt olarak bir araya getirilmiştir (Görsel 4.8).
Görsel 4.8: Henry Purcell
Domenico Scarlatti (Dominiko Skarlatti, 1685 - 1757): İleri teknikler kulla-
narak bestelediği klavsen eserleriyle bilinen İtalyan besteci, dönemin ünlü
opera bestecisi Alessandro Scarlatti‘nin (Alessandro Skarlatti) oğludur.
Eserleri gelecek dönemlerdeki piyano sonatlarına ışık tutmuştur. Scarlat-
ti’nin bilinen 555 adet klavsen sonatı vardır ve eserlerinin birçoğu gitara
uyarlanmıştır (Görsel 4.9).
Sylvius Leopold Weiss (Silviyus Leopold Vays, 1687 - 1750): Lut müziğinin
en önemli ve en üretken bestecilerinden biri olan Alman müzisyenin, birço- Görsel 4.9: Domenico
ğu sonat formunda 600’e yakın lut eseri vardır (Görsel 4.10). Scarlatti
Barok Dönemi Eserlerini Yorumlarken Dikkat Edilmesi
Gereken Unsurlar
Barok Dönemi özellikleri taşıyan eserleri seslendirmeden önce parçaların
müzikal ve teknik anlamda çözümlenmesi gerekmektedir. Bu anlamda üni-
te II’de işlenen eser çözümleme yöntemleri büyük önem taşımaktadır. Dö- Görsel 4.10:Sylvius Leopold
nemin müzikal özelliklerini yansıtmak için aşağıda verilen maddeleri adım Weiss
adım uygulayınız.
1. Müzikal motif ve cümle gibi forma ilişkin yapılar belirlenmelidir. Belirlenen
bu yapılar numaralandırılarak görsel hâle getirilmelidir.
2. Müzikal cümlelerin soru-cevap ilişkisi belirlenmelidir. Müzikal cümlelerin
ana tonda bitmesinin “tam kararlı”, yan derecelerde bitmesinin ise “yarım
kararlı” cümleler olduğunu hatırlayınız. Müzikal cümle ifadeleri kesin, ka-
73

