Page 74 - ÇALGI EĞİTİMİ GİTAR | 11
P. 74

nemlerde söz konusu çalgılar için yazılmış eserler gitara uyarlanmıştır. Yani   Görsel 4.5: Gaspar Sanz
            Rönesans Dönemi gitar müziği bir anlamda lut, lavta ve vihuela çalgılarının
            gitara transkripsiyonlarıdır. Bu çalgılar için eserler yazan önemli besteciler
            şunlardır:


            Gaspar Sanz (Gaspar Sanz, 1640 - 1710): Lut ve org icracısı da olan İspan-
            yol besteci, sonraları müzik profesörü olarak görev yapacağı Salamanca
            Üniversitesinde müzik, ilahiyat ve felsefe eğitimi almıştır. Gitar eğitimi ile
            ilgili üç ciltlik kitap yazarak barok gitar repertuvarına katkıda bulunmuştur   Görsel 4.6: Ludovico Roncalli
            (Görsel 4.5).
            Ludovico  Roncalli  (Ludoviko  Ronkalli,  1654  -  1713):  İtalyan  barok  gitar
            icracısı  ve  bestecisidir.  1692  yılında  Capricci armonici sopra la chitarra
            Spagnola (İspanyol gitarı için armonik kaprisler) adında dokuz süiti içeren
            bir kitap yayımlamıştır. Kitaptaki eserler 1881 yılında Oscar Chilesotti (Os-
            kar Kilesotti) tarafından günümüzün altı telli gitarına göre yeniden düzen-
            lenmiştir (Görsel 4.6).
            Robert de Visee (Rober dö Vize, 1655 - 1732): 1709 yılında kraliyet orkest-
            rasına atanan Fransız besteci, 1719’da “Guitar master of the king” ünvanını   Görsel 4.7: Robert de Visee
            almıştır. Lut icracılığının yanı sıra keman da çalan Visee’nin on iki süiti bulu-
            nan iki gitar kitabı vardır. Ayrıca barok lutu için çok sayıda süit düzenlemesi
            de bulunmaktadır (Görsel 4.7).

            Henry Purcell (Henri Pursel, 1659 - 1695): Çok sayıda opera, dinsel koro
            müziği ve çalgı müziği eserleri veren İngiliz besteci, uzun yıllar ülkesinin en
            önemli bestecisi olma ünvanını taşımıştır. 1965 yılında çalışmalarının tama-
            mı 32 cilt olarak bir araya getirilmiştir (Görsel 4.8).

                                                                                      Görsel 4.8: Henry Purcell
            Domenico Scarlatti (Dominiko Skarlatti, 1685 - 1757): İleri teknikler kulla-
            narak bestelediği klavsen eserleriyle bilinen İtalyan besteci, dönemin ünlü
            opera  bestecisi  Alessandro  Scarlatti‘nin  (Alessandro  Skarlatti)  oğludur.
            Eserleri gelecek dönemlerdeki piyano sonatlarına ışık tutmuştur. Scarlat-
            ti’nin bilinen 555 adet klavsen sonatı vardır ve eserlerinin birçoğu gitara
            uyarlanmıştır (Görsel 4.9).

            Sylvius Leopold Weiss (Silviyus Leopold Vays, 1687 - 1750): Lut müziğinin
            en önemli ve en üretken bestecilerinden biri olan Alman müzisyenin, birço-  Görsel 4.9: Domenico
            ğu sonat formunda 600’e yakın lut eseri vardır (Görsel 4.10).             Scarlatti




            Barok  Dönemi  Eserlerini  Yorumlarken  Dikkat  Edilmesi
            Gereken Unsurlar

            Barok Dönemi özellikleri taşıyan eserleri seslendirmeden önce parçaların
            müzikal ve teknik anlamda çözümlenmesi gerekmektedir. Bu anlamda üni-
            te II’de işlenen eser çözümleme yöntemleri büyük önem taşımaktadır. Dö-   Görsel 4.10:Sylvius Leopold
            nemin müzikal özelliklerini yansıtmak için aşağıda verilen maddeleri adım   Weiss
            adım uygulayınız.

            1. Müzikal motif ve cümle gibi forma ilişkin yapılar belirlenmelidir. Belirlenen
               bu yapılar numaralandırılarak görsel hâle getirilmelidir.

            2. Müzikal  cümlelerin  soru-cevap  ilişkisi  belirlenmelidir.  Müzikal  cümlelerin
               ana tonda bitmesinin “tam kararlı”, yan derecelerde bitmesinin ise “yarım
               kararlı” cümleler olduğunu hatırlayınız. Müzikal cümle ifadeleri kesin, ka-



                                                                                                          73
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79