Page 73 - ÇALGI EĞİTİMİ GİTAR | 11
P. 73

Görsel 4.2: Antonio Vivaldi   Barok Dönemi’nin Önemli Bestecileri


                                     Antonio Vivaldi (Antonyo Vivaldi, 1678 - 1741): İtalyan besteci, orkestra şefi
                                     ve  virtüöz  kemancıdır.  Venedik’te  doğan  Vivaldi,  ilk  müzik  derslerini  ke-
                                     mancı olan babasından almıştır. Solo çalgılar için yazdığı konçertolarla bu
                                     türün  yaratıcısı  olmuştur.  Venedik’te  bulunan  bir  müzik  okulunda  (Pieta)
                                     keman ve besteleme öğretmenliği, koro yöneticiliği yapmıştır. Usta bir ke-
                                     mancı ve orkestra şefi olarak İtalya ve Avrupa’nın birçok kentini dolaşmış-
                                     tır. Pieta’daki zengin müzisyen kadrosunu ve müzik olanaklarını yüzlerce
                                     eser vererek değerlendirmiştir. Yaptığı müziklerle aynı çağda yaşayan tüm
                                     bestecileri etkilemiştir (Görsel 4.2).

                                     Georg Friedrich Haendel (Georg Fridrih Hendel, 1685 - 1759): Almanya’nın
             Görsel 4.3: Georg Friedrich   Saksonya bölgesinde doğan Haendel, 1726’da İngiliz uyruğuna geçmiş ve
                            Haendel   ölünceye kadar İngiltere’de yaşamıştır. Küçük yaşta dönemin önemli müzik
                                     eğitimcisi Wilhelm Zachau’dan (Vilhem Saho) klavye ve besteleme dersleri
                                     alarak Alman ve İtalyan müziğini tanıma fırsatı bulmuştur. Sayısız bestesi,
                                     Londra’da bulunan King’s Theatre’daki (Kral Tiyatrosu) yirmi beş yıla yak-
                                     laşan yöneticiliği, operaları ve oratoryolarıyla büyük ün kazandı. Haendel
                                     bugün bile İngiltere’nin en büyük bestecisi olarak anılmaktadır. Operadan
                                     bıkan halka yeni şeyler verebilmek için ürettiği müzikler, tükenmek bilme-
                                     yen yaratıcı zekâsı ve ömrünün son yıllarında birbiri ardına bestelediği ora-
                                     toryolar Haendel’i ölümsüzleştiren özellikleridir (Görsel 4.3).


                   Görsel 4.4: Johann   Johann Sebastian Bach (Yohan Sebastiyan Bah, 1685 - 1750): Barok Döne-
                      Sebastian Bach  mi’n akla ilk gelen isimlerinden biri olan Bach, Alman besteci ve müzisyen-
                                     dir. Haendel’in aksine ülkesinin sınırlarından hiç çıkmamış, buna rağmen
                                     adını tüm dünyaya duyurmuş ve dinleyenleri müziğine hayran bırakmıştır.
                                     Hayatının büyük bölümünü kiliselerde org çalarak ve müzik yöneticiliği ya-
                                     parak geçirmiştir. Çok sayıda org parçası, vokal eser, keman konçertosu,
                                     keman ve viyolonsel için solo sonat, kantat, füg, oratoryo, prelüt, süit ve
                                     tokato bestelemiştir. Birçok lut ve çello eseri, gitara göre yeniden düzenle-
                                     nerek gitar repertuvarında önemli bir yer edinmiştir (Görsel 4.4).



                                     Barok Dönemi’nde Gitar Müziği

                                     Barok Dönemi’nde gitar, vihueladan bağımsız olarak gelişmeye başlamış-
                                     tır. Avrupa’nın çeşitli bölgelerinde tel sayılarına göre farklı gitar türleri bu-
                                     lunuyordu. 4 çift tel, 4 çift 1 tek tel ve 5 çift tel bunlara örnek gösterilebilir.

                                     Bu tür gitarlara “Barok gitarı” denir. Lut Rönesans’ta olduğu gibi Barok Dö-
                                     nemi’nde de gözde çalgılardandır. Barok gitar ve lut için yazılan eserler, 19.
                                     yüzyıldan sonra bugünkü standart gitara uyarlanarak Barok Dönemi gitar
                                     müziği  dağarcığını  oluşturmuştur.  Ayrıca  Bach’ın  keman  partitaları,  çello
                                     ve lut süitleri, Scarlatti’nin sonatları gibi başka çalgılar için yazılmış eserler
                                     de gitara uyarlanarak Barok repertuvarını zenginleştirmiştir.






                                     Eserleri  Gitar  Müziğine  Aktarılmış  Önemli  Barok  Dönemi
                                     Bestecileri

                                     Rönesans Dönemi’nde gitarın ataları olarak kabul edilen lut, lavta ve vihu-
                                     ela oldukça gözde çalgılardı. Gitar, henüz gelişimini tamamlamadığından
                                     bu dönemde orijinal bir gitar müziğinden söz edilemez; ancak sonraki dö-




        Klasik Batı Müziğinde Dönemler-II Barok Dönem 72
   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78