Page 73 - ÇALGI EĞİTİMİ GİTAR | 11
P. 73
Görsel 4.2: Antonio Vivaldi Barok Dönemi’nin Önemli Bestecileri
Antonio Vivaldi (Antonyo Vivaldi, 1678 - 1741): İtalyan besteci, orkestra şefi
ve virtüöz kemancıdır. Venedik’te doğan Vivaldi, ilk müzik derslerini ke-
mancı olan babasından almıştır. Solo çalgılar için yazdığı konçertolarla bu
türün yaratıcısı olmuştur. Venedik’te bulunan bir müzik okulunda (Pieta)
keman ve besteleme öğretmenliği, koro yöneticiliği yapmıştır. Usta bir ke-
mancı ve orkestra şefi olarak İtalya ve Avrupa’nın birçok kentini dolaşmış-
tır. Pieta’daki zengin müzisyen kadrosunu ve müzik olanaklarını yüzlerce
eser vererek değerlendirmiştir. Yaptığı müziklerle aynı çağda yaşayan tüm
bestecileri etkilemiştir (Görsel 4.2).
Georg Friedrich Haendel (Georg Fridrih Hendel, 1685 - 1759): Almanya’nın
Görsel 4.3: Georg Friedrich Saksonya bölgesinde doğan Haendel, 1726’da İngiliz uyruğuna geçmiş ve
Haendel ölünceye kadar İngiltere’de yaşamıştır. Küçük yaşta dönemin önemli müzik
eğitimcisi Wilhelm Zachau’dan (Vilhem Saho) klavye ve besteleme dersleri
alarak Alman ve İtalyan müziğini tanıma fırsatı bulmuştur. Sayısız bestesi,
Londra’da bulunan King’s Theatre’daki (Kral Tiyatrosu) yirmi beş yıla yak-
laşan yöneticiliği, operaları ve oratoryolarıyla büyük ün kazandı. Haendel
bugün bile İngiltere’nin en büyük bestecisi olarak anılmaktadır. Operadan
bıkan halka yeni şeyler verebilmek için ürettiği müzikler, tükenmek bilme-
yen yaratıcı zekâsı ve ömrünün son yıllarında birbiri ardına bestelediği ora-
toryolar Haendel’i ölümsüzleştiren özellikleridir (Görsel 4.3).
Görsel 4.4: Johann Johann Sebastian Bach (Yohan Sebastiyan Bah, 1685 - 1750): Barok Döne-
Sebastian Bach mi’n akla ilk gelen isimlerinden biri olan Bach, Alman besteci ve müzisyen-
dir. Haendel’in aksine ülkesinin sınırlarından hiç çıkmamış, buna rağmen
adını tüm dünyaya duyurmuş ve dinleyenleri müziğine hayran bırakmıştır.
Hayatının büyük bölümünü kiliselerde org çalarak ve müzik yöneticiliği ya-
parak geçirmiştir. Çok sayıda org parçası, vokal eser, keman konçertosu,
keman ve viyolonsel için solo sonat, kantat, füg, oratoryo, prelüt, süit ve
tokato bestelemiştir. Birçok lut ve çello eseri, gitara göre yeniden düzenle-
nerek gitar repertuvarında önemli bir yer edinmiştir (Görsel 4.4).
Barok Dönemi’nde Gitar Müziği
Barok Dönemi’nde gitar, vihueladan bağımsız olarak gelişmeye başlamış-
tır. Avrupa’nın çeşitli bölgelerinde tel sayılarına göre farklı gitar türleri bu-
lunuyordu. 4 çift tel, 4 çift 1 tek tel ve 5 çift tel bunlara örnek gösterilebilir.
Bu tür gitarlara “Barok gitarı” denir. Lut Rönesans’ta olduğu gibi Barok Dö-
nemi’nde de gözde çalgılardandır. Barok gitar ve lut için yazılan eserler, 19.
yüzyıldan sonra bugünkü standart gitara uyarlanarak Barok Dönemi gitar
müziği dağarcığını oluşturmuştur. Ayrıca Bach’ın keman partitaları, çello
ve lut süitleri, Scarlatti’nin sonatları gibi başka çalgılar için yazılmış eserler
de gitara uyarlanarak Barok repertuvarını zenginleştirmiştir.
Eserleri Gitar Müziğine Aktarılmış Önemli Barok Dönemi
Bestecileri
Rönesans Dönemi’nde gitarın ataları olarak kabul edilen lut, lavta ve vihu-
ela oldukça gözde çalgılardı. Gitar, henüz gelişimini tamamlamadığından
bu dönemde orijinal bir gitar müziğinden söz edilemez; ancak sonraki dö-
Klasik Batı Müziğinde Dönemler-II Barok Dönem 72

