Page 77 - HALK DANSLARI VE MÜZİKLERİ
P. 77

4.1. EDİRNE VE KIRKLARELİ YÖRESİ HALK DANSLARININ ÖĞRETİMİ



                                               ÜNİTE HAZIRLIK SORULARI
                    1. Karşılama hakkında neler biliyorsunuz?
                    2. Edirne ve Kırklareli yöresi halk oyunları ile ilgili neler biliyorsunuz?
                    3. Edirne ve Kırklareli  yöresi müzik kültürü ile ilgili düşünceleriniz nelerdir?





























               Görsel 4.1: Devlet Halk Dansları Topluluğu (Edirne Yöresi)

                  Karşılama genellikle Kırklareli, Edirne, Tekirdağ, Kocaeli, Sakarya, Çanakkale, Bursa, Bilecik ve Bolu illerimizde
                oynanan bir oyundur (Görsel 4.1). Karşılama, isminden de anlaşılacağı gibi uzun zamandan beri görüşmeyen
                kişilerin, birbirlerini örf ve âdetlerine bağlı kalarak sevinçli bir şekilde karşılamalarıdır. Bu karşılamalar bazen
                sadece müzik bazen de müziğe bağlı olarak oynanan oyun eşliğinde yapılır. Anadolu’nun bazı yörelerinde bu
                oyuna “karşı beri”, “var-gel” ya da “varma - gelme” de denilmektedir. Tavır olarak zeybek ve kıvrak zeybeği andırsa
                da ritim yapısı bakımından zeybekten ayrılır. İki kişinin veya çiftlerin karşılıklı olarak oynadığı karşılamalar
                ağır bir tempoda başlar,  gittikçe hızlanır. Erkek oyuncuların yürüyüşleri ve adım atışları görkemlidir. Dönme,
                diz çökme ve el çırpma  gürleri görülür. Karşılama oyunlarına açık alanlarda davul, zurna veya klarnet; kapalı
                alanlarda ise bağlama, ut, kanun, keman, darbuka, def, zilli maşa gibi çalgılar eşlik eder. Oyunlar kadın-erkek
                ayrı veya karışık biçimlerde oynanır.
                  Hora, karşılamanın alt türüdür. Kırklareli, Edirne ve Tekirdağ’da oynanır. Horon, bar ve halaylarda olduğu
                gibi el ele ya da kol kola dizi biçiminde, daire, yarım daire ve bazen de çizgi formlarında oynanır. Coşkulu
                ve dinamik bir yapı içeren horalar, adım ve  gür açısından oldukça zengindir. El vurmalar, çökmeler ve ayak
                çekmeler oyunların genelinde görülür. En belirgin özelliği sık yinelenen ve belli bir ritim oluşturan yere ayak
                vurma  gürleridir. Hora tepmek deyimi de bu ayak vuruşlarından kaynaklanır. Genellikle erkek oyunu olup
                bazı yörelerde kadın erkek karışık oynandığı da görülür. Horaya davul, zurna veya klarnet eşlik eder. Bölgede
                düğün, nişan, asker uğurlama, dinî ve resmî bayramlar veya şenliklerde oynanır.







                                 Düşünelim - Tartışalım
                                 Bildiğiniz karşılama oyunu müziklerinden örnekler veriniz.
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82